در ادامه بازگشت هنرمندان از شبکه جم، به نظر می رسد نام سعید ابراهیمی فر نیز در لیست افرادی باشد که به ایران برخواهند گشت.

به گزارش گروه فرهنگی مرور نیوز از میان هنرمندانی که تصمیم گرفتند به جای سینمای ایران در شبکه جم حضور پیدا کنند،سعید ابراهیمی فر نامی بود که رفتنش حسرت زیادی به همراه داشت به خصوص اگر به یاد بیاوریم که زمانی از مهمترین کارگردانان سینمای ایران بود.

نام سعید ابراهیمی فر اولین بار درکنار فیلم«نار و نی»ساخته 1367 شنیده شد. زمانی که به مدد نمایش آثار تارکوفسکی و پاراجانف موجی از عرفان در سینمای ایران به راه افتاده بود، ابراهیمی فر با ساخت این فیلم نمونه ای منطقی و ایرانی از این عرفان بلوک شرق زده تحمیلی در سینماهای ایران به نمایش گذاشت که بعد از گذر سالها هنوز هم دیدنی است. «نار و نی» دربارهٔ عکاس جوانی است که در جستجوی یافتن عکس‌های مناسبی برای نمایشِ در دستِ تمرینِ «قضیه اوپنهایمر» است که به طور اتفاقی با پیرمرد ناشناسی که دچار عارضه قلبی شده است، مواجه می‌گردد. عکاس جوان شب هنگام، او را به بیمارستان می‌رساند و بر نیمکت انتظار بیمارستان، با مرور دفترچهٔ خاطرات این پیرمرد، در فراگردی متافیزیکی، در پی روح او می‌افتد و خود را در قالب او می‌بیند و زندگی پیرمرد را از کودکی در کاشان، تا لحظهٔ مرگ مرور می‌کند و و در پایان این مسیر به معرفتی دست پیدا می‌کند که حاکی از اعتلای وجود انسانی و منش اخلاقی او است.

این فیلم در کنار سایر آثارعرفانی که آن زمان در سینمای ایران بی شمار بودند به شکل فله ای مورد بی مهری قرار گرفت و همین ادامه کار ابراهیمی فر را سخت کرد و تا ده سال دیگر یعنی سال77 که با سریال«عید آن سالها»در تلویزیون ظاهر شد،دیگر کاری نکرد.

او که با سه فیلم بلند از رکورد داران کم کاری در سینمای ایران است،در سالهای اخیر به بازیگری نیز رو آورده بود و در این زمینه نیز کم کم خود را تبدیل به یکی از بازیگران مکمل خوب در سینما و تلویزیون کرده بود و بازی او در سریال«زیر تیغ»(محمد رضا هنرمند) و «ماهی و گربه» (شهرام مکری) مورد توجه قرار گرفت.

متاسفانه ابراهیمی فر شاید به دلیل فراهم نبودن شرایط کاری مناسب، تصمیم گرفت با حضور در شبکه جم به کار خود ادامه دهد و سریالی به نام«آبی عشق» را هم برای این شبکه ساخته است.

اخیرا شبکه جم قرار داد تعدادی از عوامل ایرانی که فریب سراب دروغین آن را خورده بودند، لغو کرده و تعدادی از این هنرمندان نیز به ایران بازگشته اند اما به نظر می رسد ابراهیمی فر نیز ممکن است به زودی به ایران بازگردد.

اخیرا شورای پروانه نمایش شبکه نمایش خانگی در میان مجوزهای صادر شده برای فیلم «راز مهتاب» به تهیه کنندگی سید امیر پروین حسینی و به کارگردانی سعید ابراهیمی فر نیز مجور نمایش صادر کرده است.این احتمال وجود دارد که قصد ابراهیمی فر برای بازگشت به ایران،سبب ساز صدور این پروانه ساخت شده باشد تا این اقدام تشویقی، او را بیشتر به بازگشت به ایران ترغیب کند.

امید است شرایط فعالیت هنرمندان در کشورمان به گونه ای باشد که تامین معاش بهانه ای جهت از دست رفتن سرمایه های فرهنگی ایران نشود.