علی جنتی گفت: برقراری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و ایجاد دانشکده صنعت چاپ از جمله فعالیت‌های وزارت ارشاد برای این صنعت است.

به گزارش مرورنیوز، مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و دست‌اندرکاران صنعت چاپ برگزار شد.
در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته با بهره گیری از پیشکسوتان و اساتید صنعت چاپ در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تلاش‌هایی در زمینه تفکیک وظایف این صنعت می‌شود، بیان کرد: در صورتی که  تفکیک وظایف صنعت چاپ در هیات دولت به تصویب برسد، لازم الاجرا خواهد بود. بر اساس مکاتبه‌ای که با وزیر صنعت و معدن و تجارت داشتم، یک تفاهمنامه امضا می‌شود و تفکیک وظایف صنعت چاپ مراحل قانونی خود را طی می‌کند و زمینه برخورداری این صنعت از تسهیلات بانکی فراهم می‌شود.
 
وی افزود: در خواست کردم تا از 16 میلیارد تومانی که به صنایع کوچک اختصاص داده می‌شود، سهمی را به صنعت چاپ اختصاص دهند. امیدوارم مواردی که نیاز به قانون در زمینه تفکیک وظایف صنعت چاپ داریم، با کمک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انجام شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه  وزارت ارشاد بنا بر وظایف ذاتی خود برای حل مشکلات مالیاتی و رفع موانع اقتصادی صنعت چاپ فعالیت زیادی کرده است، بیان کرد: برقراری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و ایجاد دانشکده صنعت چاپ از جمله فعالیت‌های وزارت ارشاد برای این صنعت است. این صنعت یک صنعت میان بخشی محسوب می‌َشود. اکنون وقت آن رسیده که به صنعت چاپ به عنوان یک صنعت دانش بنیان نگاه شود. طراحی نقشه راه و جا نمایی صنعت چاپ ایران در سند 1404 می‌تواند از جمله این اقدامات باشد.
 
در ادامه مراسم محمدحسن فکری دبیر جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به آنکه جشنواره ملی صنعت چاپ فرصتی را ایجاد کرده تا بگوییم این صنعت زنده و پویاست، بیان کرد: در 16 دوره برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ از تمام استانهایی که جشنواره را قبل از برگزاری جشنواره اصلی در استان خود برگزار کرده‌اند، حمایت مادی و معنوی می‌شوند. این جشنواره بجز 4 استان جنوبی در اغلب استانها برگزار شد  و زمان برگزاری آن از 11 شهریور تا 11 مهر بود.
 
همچنین در ادامه مراسم، بابک عابدین نماینده اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ با اشاره به آنکه صنعت چاپ همواره حتی در زمانی که هیچ حمایت اقتصادی نمی‌گرفت، به فعالیت خود ادامه داد اظهار داشت: صنعت چاپ در سالهای اخیر فقط توانسته در حفظ سرمایه‌گذاری تلاش کند و نتوانسته به موقعیت‌های رشد و توسعه دست یابد. در آمد صنعت چاپ در شمال آفریقا و خاورمیانه به بالغ بر80 میلیارد دلار می‌رسد. این مسئله در صنعت چاپ کشور ما دیده نمی‌شود.
 
وی افزود: صنعت چاپ توانسته است نه تنها از کشورهای همسایه بلکه در اروپا و آفریقا نیز صادرات داشته باشد و توانستیم واردت و خروج ارز از کشور را کاهش و میزان صادرات را افزایش دهیم.
 
در ادامه این مراسم بهمن پورمند نماینده اتحادیه چاپخانه داران تهران گفت: گروه صنعت چاپ چندی پیش طوماری را امضا کردند که درباره مالیات ارزش افزوده بود. بزرگترین چالش ما اکنون مالیات است و این صنف شامل معافیت مالیاتی نمی‌شود. در حالی که این معافیت برای زیر گروههای ما وجود دارد. با توجه به این مشکلات واحد صنفی چاپخانه داران مشکلات بسیاری دارد و خواهان مساعدات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه هستیم. 
 
از حاشیه‌های مراسم می‌توان به تقدیر از برگزیدگان و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه اشاره کرد.