معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: در سال جاری 13 هزار دانش آموز دختر دوره متوسطه استان در قالب طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها آموزش های لازم را در این خصوص فرا می گیرند.

به گزارش مرور نیوز، ابتسام داشی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح آگاه سازی، پیشگیری از معلولیت ها با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش لرستان، مقطع دبیرستان آموزش های لازم در خصوص آشنایی با شیوه ها و روش های پیشگیری از معلولیت ها را فرا می گیرند.

وی افزود: سه تا پنج درصد ازجمعیت هر منطقه مبتلا به معلولیت متوسط تا شدید و حدود 10 تا 12 درصد جمعیت جامعه در معرض معلولیت قرار داشته که این موضوع به دلیل تبعات متعدد روانی، جسمانی، اقتصادی و اجتماعی، خانواده و فرد مبتلا به معلولیت و حتی جامعه را درگیر مسائل و مشکلات خاص و مرتبط کرده است.

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان بیان کرد: معلولیت منجر به تحمیل هزینه های سرسام آوری برای خانواده ها و همچنین دولت به عنوان نهاد تامین کننده سلامت و رفاه اجتماعی، مسوولیت کاهش و کنترل هزینه های تحمیلی بر فرد و خانواده را دارد

داشی با اشاره به دانش آموزان به عنوان تاثیرگذارترین جمعیت هدف در کاهش معلویت ها ادامه داد: آموزش هایی در سطوح مختلف سنی و تحصیلی و برنامه های متنوعی جهت پیشگیری از معلولیت ها برای این قشر از جامعه ارائه می شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته برای اولین بار با همکاری آموزش و پرورش لرستان حدود سه هزار دانش آموز دوره متوسطه را تحت برنامه های آموزش پیشگیری از معلولیت ها قرار داده وامسال نیز در این راستا 30 نفر از مراقبین بهداشت و سلامت آموزش های لازم را فرا گرفته و با اخذ گواهی مربی گری، فعالیت خود را مدارس لرستان آغاز می کنند.

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان یادآور شد: بسته های آموزشی شامل پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک و مراقبت های دوران بارداری، کم توانی ذهنی و بیماری های عضلانی و اسکلتی که بر اساس شیوه های نوین علمی، تدوین و در اختیار مربیان قرار گرفته است.