چهل منبر یکی از آیین های سنتی عزاداری در استان لرستان است که به یاد سوگ حضرت زینب (س) و زنان و دختران غم زده صحرای کربلا در چهل منزل برگزار می شود.

به گزارش مرور نیوز، زنان دیار شیعه و ولایی لرستان در این آیین اخلاص و هم نوایی خود را به فرزندان زهرای اطهر (س) با حزن و اندوه مصیبت صحرای کربلا به نمایش می گذارند.

در این مراسم که بیشتر در محله های بافت قدیمی شهر خرم آباد به ویژه در محله باغ دختران برگزار می شود به یاد سوگ و ماتم ژرف زنان و دختران سوگوار دشت کربلا چهل منزل را طی می کنند.

دراین مراسم از صبح روز تاسوعای حسینی بانوان لرستانی خود را با ذکر صلوات و اسماء جلاله برای برگزاری این آیین معنوی و سنتی آماده می کنند.

اغلب بانوان عزادار حسینی این آیین را از امامزاده زید ابن علی خرم آباد آغاز کرده و پس از خواندن دو رکعت نماز به سمت محله باغ دختران حرکت می کنند.

شرکت کنندگان در این آیین پس از تعیین مسیر با در دست داشتن 40 شمع در 40 محفل عزای حسین (ع) به عزاداری می پردازند که این حضور چهل منبر خوانده می شود.

در طول مسیر بانوان شرکت کننده در این مسیر به نشانه بزرگی ماتم دشت کربلا سکوت اختیار کرده و بایکدیگر صحبت نمی کنند و با حالتی حزن انگیز در چهل محفل عزای حسینی شرکت می کنند.

در این آیین زنان سر و صورت خود را با پارچه های سیاه می پوشانند و مسیر را با پای برهنه طی می کنند و تنها ذکرالله و صلوات را بر زبان دارند.

در پایان مراسم چهل منبر در آخرین منزل، زنان نقاب سیاه صورت خود را بر داشته و یک شمع یا یک حبه قند را با نیت قبلی از محافل عزای سیدالشهدا (ع) بر می دارند و پس از برآورده شدن حاجات خود، نذری را در سال های بعد در محافل عزای امام حسین (ع) ادا می کنند.