رئیس انجمن تیر و کمان جانبازان و معلولین از ارتقای عملکرد تیم ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو نسبت به ۲۰۱۲ لندن خبر داد.

به گزارش مرورنیوز به نقل از سایت فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، مجید کهتری در خصوص عملکرد این رشته در بازی‌های پارالمپیک ریو گفت: پارالمپیک فرصت خوبی است تا عملکرد همه رشته‌ها در فاصله‌ای 4 ساله محک بخورد و آنچه که از برنامه‌ریزی و سایر موارد پیش بینی شده بود، مورد بررسی دقیق قرار گیرد. در فاصله بازی‌های پارالمپیک لندن تا ریو، در مسابقات متعددی شرکت کردیم که از هیچ کدام دست خالی برنگشتیم و البته از نظر مرغوبیت مدال، بعضی از مسابقات با کیفیت بیشتری برای ما همراه بود و برخی هم کمتر. معتقدم در پارالمپیک عملکرد واقعی انجمن‌ها و تیم ها نشان داده می‌شود و باید دستاوردهای آن برای دوره‌های بعدی درس گرفت.

وی افزود: ورزشکاری که به پارالمپیک می رسد، زحمت زیادی کشیده و صرف حضور در این مسابقات یک افتخار بزرگ است. وقتی در روز مسابقه به هر دلیل از کسب مدال باز می‌ماند نباید عملکرد و زحمات چهارساله را زیر سوال برد و ورزشکار را تحت فشار قرار داد.

رئیس انجمن تیراندازی با کمان گفت: در مقایسه با لندن، به جرات می توان گفت که 60 درصد ارتقای عملکرد داشتیم و توانستیم یک نشان طلای لندن را به دو نشان طلا ریو افزایش دهیم و یک برنز تیمی ریکرو را به نقره تیمی تبدیل کنیم و افزون بر آن یک برنز انفرادی هم کسب کردیم، البته معتقدم شانس کسب سه نشان طلای دیگر هم داشتیم و باید گفت که کم فروشی نکردیم و گاهی با بدشانسی موقعیت‌ها از دست می‌روند. در این خصوص ورزشکار را نباید سرزنش کرد، بلکه باید دید کجای کار را باید به گونه‌ای دیگر برنامه ریزی و اقدام می‌کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته یک دگرگونی بزرگ در تیم و کادر فنی داشتیم و تلاش کردیم به دور از حاشیه ها برای پیشبرد اهداف‌مان تلاش کنیم. به جرات می‌توان بگویم که در تمام تصمیم‌گیری‌ها اینگونه فکر کردم که این تصمیم برای شخص خود من و یا فرزندم دارد گرفته می‌شود و اگر این مسئله در مورد خودم بود، چگونه عمل می‌کردم. با این دید برای تک تک کارها فکر کردیم و تصمیم گرفتیم. البته کادر فنی هم به نسبت دوره قبل بسیار قوی‌تر بود و توانست به کمانداران کمک بزرگی کند.

کهتری عنوان کرد: در این دوره علاوه بر حضور رشته ریکرو، برای اولین بار در کامپوند و کلاس W1 هم نماینده داشتیم و یک ورزشکار جوان که کم سن و سال ترین ورزشکار کاروان هم بود، در کنارمان حضور داشت. محدثه کهنسال به نسبت سن و تجربه‌اش بسیار خوب عمل کرد و اگر فقط کمی بیشتر تجربه داشت حتما به مدال هم دست پیدا می‌کرد و دور از دسترس نبود.

رئیس انجمن تیراندزای با کمان گفت: تیم ایران، تیمی درجه یک بود. سمیه عباسپور با اینکه نفر چهارم شد اما همچنان در رنکینگ جهانی نفر اول است. غلامرضا رحیمی بسیار خوش درخشید و پاسخ اعتماد انجمن و مسئولین فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک را با نشان خوش رنگ طلا داد. زهرا نعمتی موفق شد دوباره نتیجه درخشان لندن را تکرار کند و مدال بسیار با اهمیتی کسب کرد و ابراهیم رنجبر نیز به دو نشان یکی در بخش تیمی و یکی در انفرادی دست یافت که بسیار ارزشمند بود. از 7 کمانداری که همراه داشتیم، 5 نفر آنها درجه یک و باقی نیز خوب هستند و توانایی دستیابی به نتایج بهتری داشتند.

وی اظهار داشت: متاسفانه دیگر باشگاه آروین را در اختیار نداریم و این پایگاه در موفقیت کمانداران ما بسیار نقش مهمی داشت. جا دارد از تیمسار تسویه‌چی که در این ایام نهایت همکاری را با ما داشتند و از کمانداران جانباز و معلول حمایت کردند قدردانی کنم. امیدوارم هرچه زودتر تیر و کمان نیز بتواند در محلی اختصاصی برای خود تمرین کند و این مسئله در موفقیت‌های این رشته در مسابقات آتی بسیار تاثیر‌گذار است.

کهتری در پایان گفت: به تمامی کمانداران حاضر در پارالمپیک توصیه کردم که بعد از مسابقات تا مدتی کاملاً استراحت و ذهنشان را از ا ین رشته دور کنند. پس از این استراحت و بازیابی، اگر می‌خواهند برای بازی‌های پاراآسیایی موفق به کسب نتیجه شوند، باید بلافاصله اقدام و از تک تک روزهای باقی‌مانده استفاده کنند.

ایران در بازی های پارالمپیک ریو موفق به کسب 2  مدال طلا در بخش ریکرو انفرادی توسط زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی و یک برنز توسط ابراهیم رنجبر شد. تیم میکس ریکرو ایران متشکل از زهرا نعمتی و ابراهیم رنجبر نیز موفق به کسب یک نشان نقره شد.