چند هفته از مسابقات حساس لیگ برتر انگلیس می‌گذرد و صداوسیما موفق نشده هیچکدام از بازی‌های آن را روی آنتن بفرستد. دیدارهایی که به دلیل حضور مربیان صاحب نام فوتبال جهان به نهایت جذابیت رسیده‌اند اما تلویزیون توانایی پخش کردن آنها را ندارد.

به گزارش مرورنیوز، حضور مورینیو و گواردیولا در لیگ برتر انگلیس این نوید را می‌داد که مسابقات امسال انگلیس جذاب‌ترین مسابقات اروپایی باشد. موضوعی که از اواخر سال گذشته مشخص بود و حضور کونته و کلوب در کنار ونگر و ... موجب می‌شد اوج فوتبال اروپا در انگلیس پیگیری شود.

با این همه و با شروع فصل جدید صداوسیما موفق نشده است مسابقات را روی آنتن بفرستد. از طرفی حق پخش مسابقات خریداری نشده است و در دیگر سو به نظر می‌رسد همه مسیرهای غیرقانونی هم تا امروز بسته شده باشد.

حق پخش چند برابری

بر اساس شنیده‌ها حق پخش مسابقات لیگ برتر انگلیس در سال جدید حداقل دو برابر شده است. عدد دوبرابری برای مسابقات لیگ برتر مساوی است با عدم پرداخت حق پخش توسط صداوسیمای ایران.

البته در روزهای میانی سال گذشته و در زمان مدیریت سرافراز بر تلویزیون شنیده می‌شد که دیگر حق پخش مسابقات لیگ برتر انگلیس پرداخت نخواهد شد. شنیده‌هایی که هیچ ارتباطی با رقم چند برابری نداشت و ظاهرا صداوسیما نمی‌خواست هزینه‌هایی در همان حد را هم برای پخش مسابقات فوتبال پرداخت کند. با شروع پیش فروش مسابقات امسال اما ظاهرا کار به جایی رسیده که با چند برابر شدن حق پخش کورسویی هم که به سمت پخش‌شان وجود داشت از بین برود.

بین اسپورت و ذره‌بین

مسیر دومی که همیشه برای پخش مسابقات تلویزیونی وجود داشت، برداشتن تصاویر از روی فرستنده‌های مختلف و پخش ملی مسابقات بود. یعنی برخی مسوولان صداوسیما تصویرها را از روی یکی از شبکه‌های پخش کننده بر می‌داشتند و بعد از اینکه به صورت ملی و داخل مرزی پخش می‌کردند حق پخش ناچیزی به شرکت خریدار می‌دادند. شرکتی که در سال‌های قبل الجزیره بود و ظاهرا با مبلغ پرداخت شده مشکلی نداشت. در سال اخیر اما حق پخش مسابقات در خاورمیانه به بین اسپورت رسیده‌است. شبکه قطری که نظارتی بسیار دقیق بر پخش ملی و فراملی مسابقات دارد و به این راحتی‌ کوتاه نمی‌آید.

آنچه در هفته‌های اولیه لیگ برتر انگلیس اتفاق افتاده این طور است که صداوسیما می‌داند که به خاطر مخاطبان باید تصاویر را روی آنتن بفرستد اما عملا به خاطر نظارت سنگین توانایی این کار را ندارد.

امید به پخش مسابقات

علی‌رغم اتقاقات رخ داده شنیده می‌شود که فعالیت‌های داخل صداوسیما برای پخش مسابقات ادامه دارد.

تلاش‌هایی که البته قسمتی از آن مسدود شده است. یعنی حق پخش مسابقات پس از شروع آن باید کمی ارزان‌تر در دسترس باشد اما هنوز قیمت به جایی نرسیده که ایران بتواند آنرا خرید کند.

مسیرهایی هم برای برداشتن تصاویر از روی کانال‌های مختلف وجود دارد. مسیرهایی که شنیده می‌شود برخی رفته‌اند و ممکن است تلویزیون موفق شود بدون پرداخت ریالی تصاویر را روی آنتن بفرستد.

تصاویری که شرکت بین اسپورت هم توانایی شکایت از آن را نداشته باشد.