در تازه‌ترین ناگفته‌های منتشر شده از اسطوره فقید بارسلونا، او خودش را ناجی پپ گواردیولا و مسب ماندن او در جمع آبی‌واناری‌ها دانسته است.

به گزارش مرورنیوز، یوهان کرایف در دوران مربیگری‌اش در بارسلونا برای پپ گواردیولا، کسی که بعدها به پرافتخارترین سرمربی تاریخ آبی‌واناری‌ها تبدیل شد، نقشی فراتر از یک سرمربی تأثیرگذار و یک دوست صمیمی داشت.

در حقیقت کرایف طبق چیزی که خودش ادعا کرده است، ناجی گواردیولا بوده و چه بسا اگر او نبود، سرمربی حال حاضر منچسترسیتی در همان مقاطع اولیه دوران بازیگری‌اش در بارسلونا، نیوکمپ را ترک کرده بود.

در کتاب شرح حال جدیدی که درباره زندگی کرایف، شش ماه پس از درگذشت این اسطوره هلندی منتشر شده است، سرمربی پیشین کاتالان‌ها می‌گوید چگونه گواردیولا را از مهره‌‌ای کم فروغ به یک بازیکن کلیدی در تیم رؤیایی آبی‌و‌اناری‌ها تبدیل کرده است.

کرایف در این کتاب می‌گوید: بارسلونا می‌خواست از دست گواردیولا راحت شود. مسوولان باشگاه فکر می‌کرد که او بیش از اندازه لاغر است، نمی‌تواند درست دفاع کند و در نبردهای هوایی هم ضعیف کار می‌کند. اگر من نبودم، شاید گواردیولا به یک تیم دسته دومی فروخته می‌شد.

در بخشی دیگر از کتاب شرح حال کرایف او می‌گوید سال 2008 زمانی که گواردیولا مربی بارسلونا شد، به شاگرد قدیمی‌اش توصیه‌هایی کرده است که به او برای تبدیل شدن به پرافتخارترین سرمربی تاریخ آبی‌و‌اناری‌ها کمک کرده است.

اسطوره فقید فوتبال هلند می‌گوید: من به او گفتم اول از هر چیز، تو باید رئیس تیمت باشی، کسی که حرف آخر را می‌زند و عواقب آن را هم می‌پذیرد. از این نظر پپ همان راهی را در پیش گرفت که من به او نشان دادم.