مسئول زیر ساخت های سنتی چهارمین جشنواره انگور بابیان اینکه این جشنواره حرکتی عظیم در راستای شناساندن انگور ارومیه و محصولات حاصل از آن است گفت: با وجود ظرفیت و پتانسیل های بالا آذربایجان غربی در زمینه جذب سرمایه گذار و گردشگر چندان موفق عمل نکرده ایم و این جشنواره فرصت ارزشمندی برای بهره بردن از این مزیت هاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز،جشنواره انگور که با برگزاری آیین ها و رسوم مردمان آذربایجان غربی می پردازد و گردشگران زیادی به دیدن این جشنواره می آیند و در محطوطه جشنواره انگور مراحل تولید  شیره انگور مراحل تولید شیره انگور کشمش و سایر محصولات انگور به صورت سنتی،بادرشبو و احیای غذا های سنتی با مشتقات انگور به نمایش  گذاشته شد.

برای تهیه دوشاب پس از اتمام چیدن انگور محصول جمع آوری شده و در مکانی که قبلا برای له کردن انگور و پختن دوشاب آماده شده قرار داده می شود و پس از خنک شدن هوا و در هنگام عصر مردان جوان خانواده اقدام به له کردن انگور ها درون چاله به نام چرز کرده و سپس مراحل پخت طی می شود.

مردم آذربایجان غربی در هنگام برداشت انگور محصولات انگور را در زمین شیب دار به نام ورزن برای تهیه کشمش پهن وآن را بعد از خشک شدن به بازار می دهند امسال  هم نمای ورزن با هدف آشنایی جوانان با صنایع دستی فراموش شده استان ارومیه به نمایش گذاشته شده است.

مدیر اجرایی چهارمین جشنواره انگور با اشاره به اینکه جشنواره انگور حرکتی عظیم در راستای شناساندن انگور ارومیه و محصولات حاصل از آن است افزود: ارومیه سالانه 240 هزار تن تولید انگور در 50 گونه متفاوت از جمله انگور سفید و قرمز بی‌دانه، کشمشی، حسینی و یاقوتی دارد و بیشتر آن تبدیل به محصولاتی همچون شیره انگور و کشمش می‌شود که علاوه بر مصرف داخل، بازار صادراتی دارد.

رکاب توضیح داد: چهارمین جشنواره انگور در منطقه چی‌چست ارومیه به ارائه آخرین تولیدات کشاورزی، انگور و محصولات فرآوری‌شده از آن می‌پردازد.

به گفته این مسئول هر ساله 15 درصد از مجموع تولید استان  آذربایجان غربی به کشورهای مختلف از جمله روسیه صادر می‌شود.