قائم مقام اجرایی ستاد سرشماری ۱۳۹۵ آذربایجان شرقی، گفت: اگر فقط کارمندان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ثبت نام می‌کردند اکنون آمار استان به جای ۸.۸ درصد بیش از ۳۵ درصد بود و باید تا آخرین مهلت سرشماری این آمار را افزایش دهیم.

به گزارش مرورنیوز، حیدر فتح‌زاده عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان شرقی که در تالار استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه با آغاز سرشماری اینترنتی از سوم مهرماه تا به امروز 114 هزار و 211 خانوار با 376 هزار و 210 نفر جمعیت در سرشماری به‌صورت اینترنتی ثبت‌نام کرده‌اند اظهار داشت: این آمار تنها 8.8 درصد از جمعیت استان است که آمار بسیار پایینی است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در بین 31 استان کشور در رتبه ششم قرار دارد، افزود: رتبه‌های اول تا پنجم با ثبت نزدیک به 35 درصد در صدر جدول استان‌های ثبت نامی اینترنتی هستند. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه پایه سرشماری همکاری و همراهی نهادها و ادارات است و باید حداقل کارمندان دولت به‌صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کنند، گفت: پیش‌بینی ما از جمعیت بیش از 3.5 میلیونی آذربایجان شرقی ثبت‌نام بیش از 1 میلیون نفری است که با این وضعیت از برنامه بسیار عقب هستیم. 

قائم‌مقام اجرایی ستاد سرشماری 1395 آذربایجان شرقی با بیان اینکه  شهرستان ورزقان با ثبت نام 22 درصدی، هریس با 18 ثبت‌نام درصدی و جلفا با ثبت‌نام 15 درصد رتبه‌های اول تا سوم سرشماری اینترنتی استان را در اختیار دارند، تصریح کرد: در بین شهرستان‌های استان، شهرستان‌های بناب، مراغه، مرند، ملکان و میانه که انتظار بیشتری از آنها داشتیم با 6 درصد متأسفانه در رده‌های آخر قرار دارند.

وی افزود: اگر فقط کارمندان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ثبت نام می‌کردند اکنون آمار استان به جای 8.8 درصد بیش از 35 درصد بود و باید تا آخرین مهلت سرشماری این آمار را افزایش دهیم.

فتح زاده با اشاره به اینکه هرچقدر درصد ثبت نام اینترنتی بالا برود، ارتباط مستقیمی با شاخص‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی مردم دارد، تصریح کرد: از کل سرشماری اینترنتی استان، 52 درصد متعلق به تبریز است که با توجه به ضریب نفوذ بالای اینترنت در استان و تبریز باید برای افزایش سرشماری‌ها از طریق اینترنت تلاش کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در ثبت‌نام حضوری بیش از 20 دقیقه به‌صورت میانگین زمان صرف می‌شود ولی در ثبت‌نام اینترنتی در 6 دقیقه سرشماری به اتمام رسیده و علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، در هزینه‌های دولت بابت سرشماری نیز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.