نشست بررسی علل و پیامدهای جهانی شدن واقعه عاشورا در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش مرورنیوز، این نشست به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان و با مشارکت دانشگاه ارومیه در سالن شورای دانشکده علوم دانشگاه ارومیه برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر کریم جباری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه در این نشست با تبیین اهداف واقعه عاشورا اظهار کرد: عاشورا و حماسه حسینی از مقطع تاریخ و زمان محدود سال 61 هجری و روز دهم محرم فراتر رفت و در عصرهای بعد ماندگار شد و در زمان معاصر در جهان امروز به عنوان یک نیروی عظیم فرهنگی و اجتماعی هم چنان با قوت و قدرت فعال و تاثیر گذار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه افزود: عاشورا از لحاظ منطقه‌ای نیز پیام و آرمان امام حسین (ع) از جغرافیای محدود عراق و کربلا فراتررفته و به میان تمام کشورها و ملت های جهان راه یافته است. این ماندگاری و فرازمانی و فرامکانی وجهانی شدن راز و رمزهایی دارد که برای پژوهشگران قابل مطالعه است.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در گستردگی ابعاد واقعه عاشورا و ماندگاری آن دخیل می باشد اظهار کرد: تقابل مجموعه‌ای از پستی‌ها و شقاوت‌ها با مجموعه‌ای از فضیلت‌ها و صفات والای انسانی، چهره روشن و تاثیرگذار عاشورا را تقویت کرده و از عوامل تاثیرگذار در ماندگاری نهضت عاشورا است.

جباری افزود: جریان‌های پر سر و صدا ولی بی محتوا و ناحق و مضر به حال بشریت به تدریج رو به فنا می روند و از تاریخ فراموش می شوند  و در مقابل آنها چنان که قرآن کریم بیان می دارد یکی عوامل جاودانگی یک فرد یا جریان به سودمندی آنها برای بشریت مربوط می‌شود ( و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض ) و افکار و آرمان‌ها و عملکرد امام حسین (ع) نه فقط برای جوامع اسلامی بلکه برای همه بشریت سودمند بوده و تاثیرات سازنده اخلاقی و اجتماعی و سیاسی آن بی‌شمار است. کمترین آنها عزت و عظمتی است که از مکتب حسین آموخته‌ایم و همه کسانی که با امام حسین ارتباط معنوی و عاطفی دارند در جامعه دارای محبوبیت هستند و  این پیوند عاطفی با امام حسین از کودک شیرخواره تا پیرمرد کهنسال را در بر می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگی واجتماعی دانشگاه ارومیه  گفت: حق جویی و حق خواهی و حقانیت راه و روش و سبک عملکرد امام حسین در برابر دوستان و دشمنان هم یکی دیگر از عوامل جذابیت و محبوبیت جهانی امام حسین بوده است  به ویژه که این حقانیت با شجاعت و صراحت و اعتراض قدرتمندانه همراه بوده و در عین حال هرگز از انصاف و ادب و اخلاق جدا نشده است.

وی افزود: وجهه الهی و معنوی و رنگ خدایی و کاملا خالصانه حرکت امام حسین هم در عین سیاست حق و درایت در روش‌ها و مبارزه منطقی و قاطع با حق کشی‌ها برای همه انسان‌ها جالب توجه و درس آموز است .

جباری یکی دیگر از علل جهانی شدن حرکت امام حسین (ع) را محوریت خانواده در کانون جهاد و مبارزه عنوان کرد و افزود: امام حسین نه با لشکری از نظامیان رزم دیده بلکه با کمک کودکان ونوجوانان و جوانان و پیرمردان و افراد مختلفی که به نوعی اعضای چندین خانواده مختلف بودند نهضتش را پیش برد و می بینیم در همه صحنه ها زن در کنار شوهرش و مادر در کنار فرزندش حضور دارد و چندین پدر با فرزندش در کنار هم و با هم در متن کربلا جنگیده و به شهادت رسیده اند .

وی ادامه داد: ما هیچ حادثه تاریخی و جنگ بزرگ و لشکرکشی عظیمی در جهان سراغ نداریم که در آن حضور خانواده این اندازه پر رنگ و فعال باشد و هم در تاریخ کربلا و هم در واقعیت جهان امروز در دراز مدت نقش مؤثر خانواده از دهها لشکر تا بن دندان مسلح بسیار قوی تر و سازنده تر وماندگارتر است .

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه افزود:گفت: ایستادگی و مقاومت و شکیبایی امام حسین و یاران خالص و متحد و مصمم و فداکار و اهل بصیرت در کنار روحیه شهادت طلبی برای رسیدن به اهداف نهایی جامعه اسلامی هم جزء عوامل اساسی محبوبیت همگانی و جهانی شدن امام حسین است .

مدیرکل فرهنگی واجتماعی دانشگاه ارومیه  اظهار کرد: پیام‌های عقلانی عمیق و اخلاقیات والای امام حسین در تمام مسیر حرکت از مدینه تا کربلا قدم به قدم از رفتارها و سخنان آن حضرت چنان جاذبه وسیعی دارد که غیر شیعیان و غیر مسلمانان آزاده و خردمند را هم مجذوب خود ساخته است و در این باره کتاب‌ها و مقالات و سخنان برجسته بسیار قابل توجهی وجود دارد  ؛ مثلا یکی از ناباوران و منکران دین و مذهب و خدا اخیرا گفته بود که اگر خدایی در جهان باشد همان خدای حسین است . یعنی امام حسین با اخلاق و ادب و فرهنگ والا و جوانمردی و آزادمنشی چنان پیام رسا و جذابیتی از خود نشان داده که بسیاری از افراد ، خدا و دین و مذهب را با امام حسین (ع) شناخته و پذیرفته اند این نیست مگر به خاطر آن که امام حسین و یارانش فرهنگ زنده و پویایی از اخلاقیات و ادب و انسانیت بوده اند .

وی افزود: اخلاق مداری امام حسین (ع) در مسیر حرکت و نیز در روز عاشورا یکی از محوری ترین عوامل حقانیت و جهانی شدن واقعه عاشور است وامام حسین (ع) بر خلاف بدترین رفتارهای خشن و خیانت و جنایت و اهانت‌های شرم‌آور طرف مقابل کوچک‌ترین اصول اخلاقی را زیر پا نگذاشت؛ مثلا هیچ کلمه بی‌ادبانه‌ای از امام و یارانش نسبت به آن دشمنان خشن و ناجوانمرد مشاهده نشده است .

جباری افزود: سنت‌های زیبا و ساده و پرمحتوا و  مردمی عزاداری  حسینی که به دلیل مخالفت حکام ظلم و جور قرن‌ها قبل به شکل مخفیانه و با ترس و لرز برگزار می‌شد امروزه از روستاهای دور افتاده ایران وشهرهای بزرگ کشورهای اسلامی تا قلب اروپا و امریکا پیش رفته و با شکوه تمام متداول و رایج شده است و این سنت‌ها نقش مهمی در جهانی شدن نام و یاد امام حسین و عاشورا داشته و دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه فرهنگ حسینی سرمایه بزرگ تاریخی و اجتماعی برای ما فراهم آورده اظهار کرد: با تمسک به فرهنگ حسینی می‌توانیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم و سبک زندگی پرهزینه و پر دردسر امروزی را اصلاح کنیم  مثلا گاهی برخی هیئت‌های مذهبی علاوه بر عزاداری در مناسبت‌ها کارهای فرهنگی عام‌المنفعه و بسیار مهم و موثری انجام می‌دهند و بعضا حتی در ترک اعتیاد معتادان هم نقش مهمی بازی می‌کنند که نمونه‌های مختلف اثربخشی برای آن سراغ داریم.

مدیرکل فرهنگی واجتماعی دانشگاه ارومیه  اظهار کرد: برای غنای هر چه بیشتر هیئت‌های مذهبی باید این هیئت ها علم محور و عالم محور و فضیلت محور باشند و سنت‌های فتوت و جوانمردی را احیا کنند و برای عضویت در هیئت آداب و اصول اخلاقی داشته باشند و هر کسی را به هیئت راه ندهند و نیز محتویات اشعار و مراثی با متن حوادث کربلا و اهداف و آرمانها و سخنان  امام حسین مطابقت کامل داشته باشد تا از خرافات و انحرافات مصون بمانیم.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران هم با الهام از شعارهای عاشورایی و فرهنگ حسینی شکل گرفت و اگر این انقلاب بخواهد همچنان جاری و ماندگار شود باید همان خیرخواهی و اصلاح طلبی در سنت‌های غلط اجتماعی و محوریت روح معنوی و الهی و اخلاقی امام حسین و جرات و جسارت و حق طلبی و فداکاری‌اش را در همه مردم حفظ و تقویت کنیم وگرنه دوری از مکتب امام حسین دوری از حقیقت انقلاب و شکست بزرگی خواهد بود .

ادامه مراسم بصورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان ادامه یافت.

در پایان مراسم به سه نفر از دانشجویان شرکت کننده که نقش پررنگ و مشارکت فعالی در مباحث مناظره­ای بحث و موضوع در طول نشست داشتند به قید قرعه جوایزی اهدا شد.