سرانجام 2 سال پس از اخراج اجباری مسلمانان روهینگیایی از میانمار، این کشور با بازگشت آن ها موافقت کرد.

به گزارش مرور نیوز،به نقل از رویترز، بنگلادش امروز سه شنبه اعلام کرده است که با بازگشت کامل مسلمانان روهینگیا به میانمار 2 سال پس از آغاز روند بازگشت آنها موافقت کرده است.

مقام های رسمی بنگلادش و میانمار به تازگی نشستی را برای مذاکره درباره نحوه اجرای توافقنامه ای که در نوامبر به امضا رسانده بودند، برگزار کردند.

وزارت خارجه بنگلادش با انتشار بیانیه ای موافقت خود را با این مساله اعلام کرده ولی اشاره ای به زمان آغاز بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار نکرده است.

این بیانیه افزود: بنگلادش 5 اردوگاه موقت احداث خواهد کرد و از انجا آوارگان روهینگیا را به 2 مرکز پذیرش در آن سوی مرز میانمار اعزام می کند.

دولت میانمار هنوز پس از برگزاری این نشست بیانیه ای صادر نکرده و سخنگوی دولت این کشور نیز حاضر به اظهار نظر نشده است.نگرانی های زیادی درباره بازگشت 650 هزار آواره روهینگیایی به استان راخین میانمار وجود دارد.

میانمار مسلمانان روهینگیا را به عنوان یک گروه قومی و قبیله‌ای به رسمیت نمی شناسد و آنها را فاقد صلاحیت لازم برای حقوق شهروندی می داند. دولت میانمار آنها را بنگالی می خواند و معتقد است که آنها مهاجران غیرقانونی هستند.

سازمان دیده بان حقوق بشر تا کنون بارها اقدامات ارتش میانمار علیه این اقلیت را جنایت علیه بشریت قلمداد کرده است.