مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره ای کیار پس از پیشروی به سمت شمال غرب، اکنون در مدار ۱۸ درجه شمالی و در فاصله ۹۰۰ کیلومتری از بندر چابهار قرار گرفته است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:  طوفان حاره ای کیار پس از پیشروی به سمت شمال غرب، اکنون در مدار ۱۸ درجه شمالی و در فاصله ۹۰۰ کیلومتری از بندر چابهار قرار گرفته است. این طوفان دیروز تبدیل به طوفان حاره ای فوق العاده شدید نوع ۴ شد که بیشینه سرعت باد در محدوده فعالیت آن به بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

وی افزود: این طوفان بارش های سنگینی هم در محدوده فعالیت خود به همراه داشته است به طوری که مجموع بارش چند روز اخیر ایستگاه های هواشناسی(Honavar)  و (Goa) در غرب هند به بیش از ۳۰۰ میلی متر رسیده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم اکنون طوفان با سرعت ۱۳ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت به سمت شمال غرب است، ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی انتظار می رود بیشینه سرعت طوفان طی امروز و روزهای آینده به حدود ۲۶۵ کیلومتر بر ساعت برسد.

حیدری تصریح کرد: انتظار می رود تأثیر این طوفان امروز به سواحل جنوب سیستان و بلوچستان برسد و موجب افزایش تلاطم در دریای عمان شود. به نظر می رسد ارتفاع موج در دریایی عمان به حدود ۳.۵ متر تا بیش از این مقدار برسد.

وی با بیان اینکه توصیه می شود از امروز شناورهای دریایی جنوب استان از رفتن به دریا خودداری کنند، گفت: شناورهای فرا ساحل استان نیز از تردد در محدوده فعالیت این طوفان تا زمان فروکش کردن کامل آن خودداری کنند.همچنین شناورهای موجود در سواحل نیز به جای امن منتقل شوند.

عضو ستاد مدیریت بحران هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: طوفان کیار سوم آبان در شمال اقیانوس هند و در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری از سواحل جنوب استان تشکیل شد و با حرکت شمال غرب سوی خود اکنون به مدار ۱۸ درجه شمالی رسیده است.

بنابر این گزارش، رسانه های هندی طوفان کیار را قوی ترین طوفان شمال اقیانوس هند در ۱۲ سال اخیر برشمردند و اعلام کردند که این قوی ترین طوفان حاره ای بعد از طوفان گونو در این منطقه است.

گفتنی است، طوفان گونو در ژوئن سال ۲۰۰۷ در شمال اقیانوس هند تشکیل شد و در نهایت به سواحل جنوب کشور برخورد و خسارات زیادی به استان های جنوبی ایران وارد کرد. این طوفان آنقدر توسعه یافته بود که تردد کشتی ها از تنگه هرمز را نیز مختل کرد و موجب افزایش بهای جهانی نفت شد.

بر اساس اعلام هواشناسی طوفان کیار تا شنبه در شمال اقیانوس هند فعال است و مقصد نهایی آن به سمت سواحل کشور عمان است.