رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: در ایران حکمروایی شهری نداریم. شهرداری‌ها بر خلاف زمانی که تأسیس شدند قدرت گذشته را ندارند و بسیاری از وظایف شهرداری‌ها در سال‌های بعد به ارگان‌های دیگر واگذار شد.

به گزارش مرور نیوز،  بهاره آروین ، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در چهارمین جایزه  بین المللی خشت طلایی تهران درباره هوشمندسازی اظهار کرد: هوشمندسازی شهرها بسیار گسترده است و نسبت به ضرورت هوشمندسازی در شهرها توافق وجود دارد. هوشمندسازی سه اصل مهم را به همراه دارد.  

وی افزود: یکی از این اصول رونق در کسب‌وکار و خلق ثروت در شهرهاست. هوشمندسازی شهرها بستری برای شکل‌گیری کسب‌وکارها ایجاد می‌کند که شهرهای غیرهوشمند فاقد این پتانسیل هستند. افزایش کارایی برای ارائه خدمات و توزیع عدالت در شهرها از دیگر مصادیق شهر هوشمند است. نهادهای عمومی وظیفه کاهش نابرابری را دارند. در بسیاری از امور همه شهروندان را در پرداخت هزینه‌هایی که برای شهر متقبل می‌شوند یکسان می‌بینیم و این کار عادلانه نیست.  

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه هوشمندسازی در افزایش عدالت مفید است تصریح کرد: همچنین هوشمندسازی، کاهش مؤثر هزینه‌های مدیریت شهری را به دنبال دارد. با هوشمندسازی خدمات شهری بسیاری از هزینه‌های مدیریت شهری به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. اما چرا هوشمندسازی در کشور ما محقق نمی‌شود؟  

آروین ادامه داد: در ایران حکمروایی شهری نداریم. شهرداری‌ها بر خلاف زمانی که تأسیس شدند قدرت گذشته را ندارند و بسیاری از وظایف شهرداری‌ها در سال‌های بعد به ارگان‌های دیگر واگذار شد. در واقع چالش اصلی در حوزه مدیریت شهری عدم یکپارچگی مدیریت شهری است. یکپارچگی داده که در تمام کشورها وجود دارد در ایران نیست.  

وی تصریح کرد: وقتی از شهر هوشمند حرف می‌زنیم نمی‌تواند در عمل اجرا شود مگر اینکه یکپارچگی داده در مدیریت شهری محقق شود. شورای اسلامی شهر سابق تهران مصوبه‌ای دارد که طبق آن داده‌ها بین ارگان‌ها باید به اشتراک گذاشته شود. در این خصوص نقش وزارت ارتباطات بسیار پررنگ است اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است.  

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در کشور، سازوکارهایی داریم که بتوانیم یکپارچه‌سازی داده‌ها را محقق کنیم. اگر شهر هوشمند بخواهیم باید این داده‌ها به اشتراک گذاشته شود. چرا که بدون این کار هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست. وزارت ارتباطات باید در حوزه شهرهای هوشمند برای یکپارچه‌سازی داده‌ها نشست‌هایی را برگزار کند. رویکرد امروز جهان حکمروایی مبتنی بر داده‌هاست. بسیاری از ارگان‌ها داده‌های ارزشمندی دارند ولی این داده‌ها برای آنها ایجاد ارزش افزوده نمی‌کند.

همچنین در این‌ مراسم  ایرج شهین باهر شهردار تبریز   در ابتدای صحبت های خود با اشاره به افزایش بالاتر از استاندارد جمعیت شهری کشور، گفت: افزایش سریع جمعیت شهری چالش های سختی را برای دولت در برنامه ریزی ایجاد کرده است‌.در ۶۰ سال گذشته جابجایی جمعیت شهری و روستایی رخ داده است.

شهردار تبریز ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه، ۸۰ درصد رشد اقتصادی مورد انتظار در آینده در شهرها خواهد بود.همچنین روشنایی شهرها به تنهایی ۱۹ درصد برق دنیا را مصرف می کنند.بیش از  ۵۰ درصد شهرهای دنیا در معرض حداقل یکی از بلایای طبیعی هستند.

وی افزود: فقدان مدیریت یکپارچه شهری، اشتغال، بزهکاری،فقر، آلودگی هوا، ترافیک، مدیریت انرژی و کمبود منابع از مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی شهرهای جهان هستند.

شهین باهر عنوان کرد: تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می دهد تا مقامات یک شهر با جامعه در زیرساخت های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کند.

شهین باهر با بیان اینکه هدف یک شهر هوشمند افزایش کیفیت زندگی شهری با رویکرد توسعه پایدار است، اظهار داشت: مدیریت هوشمند شهری، انرژی هوشمند، ساختمان هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زیرساخت هوشمند، سلامت و مراقبت های بهداشتی هوشمند و شهروند هوشمند از مهمترین مولفه های یک شهر هوشمند هستند.

وی در پایان یادآور شد: معیارها و زیرساخت های ایجاد شهر هوشمند به سه نوع از عوامل شامل عوامل فناوری اطلاعات، عوامل نهادی و عوامل انسانی خلاصه می شود.