اولین جلسه رسیدگی به پرونده تیمور عامری برکی به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، اولین جلسه رسیدگی به پرونده تیمور عامری برکی به  اتهام اخلال در نظام ارزی کشور در شعبه یک دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی  و به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

تیمور عامری برکی، متهم این پرونده  از تاریخ ۹۷.۸.۲۹ به دلیل معاونت در اخلال ارزی به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان در بازداشت است.

طبق گزارش ها ۴ تن از متهمان متواری هستند و به علت نامعلوم بودن مکان‌شان امکان ارسال احضاریه برای آنها وجود نداشته است.

در ابتدای جلسه امروز قاضی موحد با اشاره به متهمان پرونده اظهار کرد: محمد خرمی پور، مهدی خرمی پور، تیمور عامری برکی، علیرضا عامری برکی، کاظم نجف آبادی فراهانی، محمدحسین زندیه، محمد وکیلی، امید صابر خیابانی، محمد زندیه، سیدحمیدرضا مصطفی، معصومه خرمی پور، منیره خرمی پور، شهرام تیموری، علی اصغر سلطانی گوهر، مجید شفیعی، بابک حسینی و شرکت‌های دلفین آبی، دکا تجارت آتی و کشت و صنعت سبز سبحان متهمان این پرونده هستند.

در ادامه جلسه شاه محمدی نماینده دادستان گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بر اساس بحران ارزی و سیاست گذاری‌های نامناسب دولت در عرصه مدیریت بحران فرصت سوء استفاده از منابع مالی عمومی و جیب مردم فراهم شد.

او با اشاره به روند پرونده بیان کرد: آن‌ها سودجویان یکی از شبکه‌های دریافت ارز دولتی بودند که موجب تلاطم بازار و خروج منابع ارزی از کشور شدند و اتهام همگی‌شان مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون دلار است.

شاه محمدی تصریح کرد: محمد خرمی پور فرزند ابوالقاسم به مشارکت اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون دلار جعل و استفاده از اسناد مجعول و جعل اسناد عادی متهم شده است.

وی افزود: محمد حسین زندیه فرزند به مشارکت اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون استفاده از اسناد متحول متهم شده است.

نماینده دادستان بیان کرد:کاظم نجف آبادی فراهانی فرزند باقر فرزند باقر به مشارکت اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون دلار و پرداخت رشوه به مجید شفیعی کارمند وزارت صمت متهم شده است.

شاه محمدی اظهار کرد: معصومه خرمی پور، منیره خرمی پور و شهرام تیموری به معاونت اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون دلار متهم شده اند.

نماینده دادستان گفت: علی اصغر سلطانی فر به معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون دلار استفاده از اسناد مجعول متهم شده است.

وی افزود: مجید شفیعی به معاونت اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای سازمان یافته به میزان ۱۵۰ میلیون دلار و ارتشا متهم شده است.

شاه محمدی اظهار کرد: شرکت‌های دلفین آبی، دکا تجارت آتی و کشت و صنعت سبز سبحان به اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه سازمان یافته به میزان ١ میلیون دلار و استفاده از اسناد معجول متهم هستند.

نماینده دادستان با بیان اینکه فساد به صورت خانوادگی صورت گرفته است، گفت: متهمان تحت مدیریت محمد خرمی پور برای وارد کردن کالا‌های اساسی اقدام به تشکیل سه شرکت کردند و با استفاده از ارز دولتی به بهانه واردات کالای اساسی روغن اقدام به دریافت ارز کردند.

وی افزود: آن‌ها پس از دریافت ۱۵۰ میلیون دلار از صرافی خرمی پور  با کمک فردی به نام محمد وکیلی که کارمند بانک مرکزی امارات بود اقدام به فروش ارز کردند.

شاه محمدی تصریح کرد: بستگان محمد حسین زندیه همگی از کشور فرار کردند و تنها این متهم توسط ضابطآن دستگیر شد و در جریان تحقیقات از دفتر اسناد مجعول و مهر‌های شرکت‌های خارجی کشف شد که آن‌ها با استفاده از این اسناد اقدام به واردات می‌کردند و شماره حساب‌هایی که به بانک مرکزی داده شده همگی به نام اشخاص و به نام محمد وکیلی بودند.

قاضی موحد بیان کرد: از ۱۷ متهم ۱۰ تن تنها متواری هستند.