رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: صورت‌های مالی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری روی پرتال شفاف شهرداری تهران منتشر شد.

به گزارش مرور نیوز،  بهاره آروین ، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری روی پرتال شفاف شهرداری تهران خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: علاوه بر صورت‌های مالی، ترازنامه و سود و زیان واحدهای تابعه شهرداری تهران نیز در قالب استاندارد اکسل روی وبسایت شفاف قرار گرفت. همچنین اساسنامه و آیین‌نامه مالی و معاملاتی این واحدها از دیگر اطلاعاتی است که در این سایت منتشر شد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اطلاعات منتشرشده مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ است، خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که صورت‌های مالی سازمان‌ها منتشر می‌شود. صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز پیش از این در برخی سال‌ها روی سامانه کُدال منتشر شده بود که به‌روزرسانی شد و لینک اطلاعات سامانه کدال به همراه اساسنامه و آیین‌نامه مالی و معاملاتی آنها روی وبسایت شفاف قرار گرفت.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه انتشار این اطلاعات اولین گام مهم در راستای شفافیت‌بخشی به واحدهای تابعه است، اظهار داشت: متاسفانه این واحدها در سال‌های گذشته به حیاط خلوت مدیریت شهری تبدیل شده بودند. داده‌های منتشرشده زمینه مناسبی را برای تحلیل‌های سیاستگذارانه و ارائه پیشنهاد درجهت بهبود سیاستگذاری و حکمروایی شرکتی در این واحدها ایجاد می‌کند.

وی افزود: امیدوارم در مسابقه‌ای که به زودی از سوی شهرداری تهران برای تحلیل‌ داده‌های وبسایت شفاف برگزار خواهد شد، یکی از محورهای مورد توجه تحلیلگران داده و متخصصان اقتصادی و اجتماعی، تحلیل داده‌های مرتبط با سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری باشد؛ چراکه تحلیل این داده‌ها به نهاد سیاستگذار کمک بسیاری خواهد کرد تا در مورد نحوه ادامه کار این واحدها تصمیم‌گیری کند و با توجه به سود و زیان انباشته و انواع یادداشت‌ها و توضیحاتی که حسابرسان در سال‌های مختلف ارائه کرده‌اند، تلاش کند عملکرد شرکت‌ها و سازمان‌ها را بهبود بخشد.

آروین با اشاره به اینکه اطلاعات مالی منتشرشده عمدتا مربوط به واحدهای تابعه نسل اولی شهرداری تهران است، گفت: واحدهای نسل اولی، آن دسته از شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که به صورت وابسته به شهرداری تهران تاسیس شدند و واحدهای تابعه نسل دومی یا نسل سومی، شرکت‌هایی هستند که به یکی از واحدهای تابعه شهرداری وابسته هستند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تاکید کرد: در تلاش هستیم که به زودی اطلاعات مالی نسل‌های دوم و سوم شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران هم منتشر شود و امیدواریم تحلیل این داده‌ها به تصمیم‌گیری برای ادغام، انحلال و عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه کمک کند و چابک‌سازی شهرداری تهران و بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان از طریق حکمروایی شرکتی محقق شود.