مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت گفت: شورای عالی بیمه به صورت شفاهی قولهایی مبنی بر اینکه بزودی تحت پوشش قرار گرفتن خدمات طب سنتی در شورای مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت، داده است.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، بر اساس آمارهای یکی از کشورهای توسعه یافته مشخص شده، 75 درصد افرادی که به پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند یا نیازی به دارو ندارند یا با داروهایی که خود تجویز می‌کنند، بهبود می‌یابند. وقتی سواد مردم بالا رود، این مراجعات بی‌مورد تقلیل می‌یابد و سبب می‌شود مبلغ زیادی در اقتصاد مملکت صرفه‌جویی شود. این قابلیت در طب ایرانی وجود دارد و باید از این باور مردم حداکثر استفاده را ببریم.

وجود 10 هزار پزشک و 15 هزار عطاری در کشور، نشان‌دهنده گرایش بالای مردم به طب سنتی است. براین اساس تاسیس سلامتکده بسیار کمک کننده است، به طوری که ایجاد این سلامتکده طب سنتی راه برای تبلیغات واهی و ادعاهای کاذب برخی سوءاستفاده‌گران تا حدود زیادی بسته شد، در واقع مجوز صدور ساخت 20 سلامتکده با نقشه و معماری ایرانی اسلامی، در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور دیگرنیز از سوی وزارت بهداشت صادر شده است و این امر سبب شد تا روند تاسیس این سلامتکده‌ها را از محمود خدادوست جویا شویم.

*وضعیت طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به چه صورت است و اکنون چه تعداد سلامتکده در کشور فعالیت می کنند؟  

86 رشته تخصصی طب سنتی ایجاد شده است و در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، دکترای تخصصی طب سنتی تدریس می‌شود. در این،‌ 17 دانشگاه،‌ 8 دانشکده طب سنتی داریم. همچنین اکنون 10 سلامتکده طب سنتی و 10 مرکز ارایه خدمات طب سنتی در کشور فعال است، در واقع باید گفت فعالیت این تعداد سلامتکده در کشور کافی تبوده و این موضوع سبب شد تا افزایش آن در دستور کار قرار گیرد و در نهایت مقرر شود تا 20 سلامتکده طب سنتی با معماری سنتی اسلامی تاسیس شود.

بلافاصله نقشه این مراکز طراحی شده وقرار شد تا احداث این سلامتکده ها هر کدام 1200 متر مربع وسعت  و در شهرهایی همچون شیراز، قم، البرز، اصفهان، همدان، بابل، گرگان، سازی، فسا، کرمان، یزد، اهواز، تبریز، مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و کاشان راه اندازی شود.

*وضعیت تاسیس سلامتکده ها به چه صورت بوده و آیا اقداماتی برای آن صورت گرفته یا تنها در حد حرف است؟

جلسات متعددی در راستای برنامه ریزی برای عملیاتی شدن این طرح برگزار شده است، به طوری که برای راه اندازی هر یک از این سلامتکده‌ها 2 تا 3 میلیارد تومان، اختصاص یافته و مقرر شده است، ظرف 18 ماه آینده، این سلامتکده‌ها، راه اندازی شون که  60 میلیارد تومان  اعتبار در نظر گرفته شده که اعتبار فاز اول این طرح که حدود 20 میلیارد تومان است، ابلاغ شد.

*هدف از تاسیس این سلامتکده ها چیست و قرار است چه تعداد پزشک در آن فعالیت کنند؟

سلامتکده‌های طب سنتی، محلی برای اصلاح سبک زندگی و آموزش به مردم است و علاوه براین، مردم در سلامتکده‌های طب سنتی، در کنار دریافت این خدمات، می‌توانند از خدمات درمانی هم استفاده کنند. همچنین قرار است،‌ این سلامتکده‌ها مراکز مشاوره ارتقاء سلامت، مراکز درمانی و نمایشگاه مربوط به فرآورده ها و گیاهان دارویی هم داشته باشند.

قرار است بیش از 6 هزار پزشک عمومی‌پس از گذراندن کلاس‌های آموزشی و شرکت در آزمون و دریافت مجوز در‌این سلامتکده‌ها خدمات طب سنتی ارائه دهند.

در واقع قرار نیست تنها به‌واسطه همین تعداد فارغ التحصیل ارائه خدمت کنیم. ما پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای را با هماهنگی دفتر حقوقی معاونت درمان تحت عنوان آیین‌نامه ساماندهی ارائه دهندگان طب سنتی آغاز کردیم. بر اساس برآورد ما بیش از 6 تا هفت هزار پزشک عمومی داریم که خدمات طب سنتی ارائه می‌دهند که طبق قانون پزشک مجاز است تا زمانی که شکایتی نشود هر خدمتی را از جمله طب سنتی می‌تواند ارائه کند. هر زمان این آیین‌نامه تدوین شد پزشکانی که مدعی آشنایی با این طب هستند آزمونی را می‌گذرانند و در محدوده خاصی خدمات طب سنتی را ارائه می‌دهند.

*آیا نیاز است بخش خصوصی برای راه اندازی سلامتکده‌های طب  سنتی وارد ود، در کل نظر شما برای ورد این بخش در این عرصه چیست؟

 برای تسهیل در این بخش با هماهنگی دفتر حقوقی پیش نویس تفاهم‌نامه ای میان دانشگاه علوم پزشکی و سلامتکده بخش خصوصی تنظیم شده تا بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی در سلامتکده‌های طب سنتی هم استفاده کنیم. در واقع مراجعه به سلامتکده های طب سنتی بیش از مطب های پزشکان است و اگر بخش خصوصی به این حوزه وارد شود، در آینده ای نزدیک می توان نه تنها در کشور، بلکه در خارج از ایران نیز طب سنتی و ایرانی را عرضه کرد زیرا علاوه بر داشتن علاقه مندان زیاد، بازار مناسبی نیز دارد.

*آیا تاسیس سلامتکده ها و سوق دادن جامعه پزشکی به طب سنتی یه نوع بازگشت به عقب نیست؟

سازمان بهداشت جهانی از سال 1978 استفاده از ظرفیت این طب را در نظام سلامت مورد توجه قرار دارد. طب سنتی که این سازمان تعریف کرده است بیشتر به طب بومی نزدیک است، در حالی که مکتب طبی ما یک مکتب کاملا شناخته شده در دنیا است. تا سال 2007 کشورهای عضو باید طب سنتی را در نظام سلامت خود ادغام کنند؛ چرا که این طب در هر کشور ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد و قابلیت پذیرش بیشتری دارد.

در واقع دسترسی به خدمات طب سنتی راحت‌تر و ارزان‌تر است و استفاده از ظرفیت دانش بومی هر کشور در حوزه طب سنتی کمک به اقتصاد سلامت آن کشور می‌کند. کشور چین در سال 1951 میلادی در قانون اساسی خود تصویب کرد که متولیان سلامت موظف هستند که طب سنتی را کنار طب رایج هم آموزش دهند و هم استفاده کنند. در حالی که در کمیسیون شورای صحت در بیش از 100 سال پیش استفاده از طب سنتی در آموزش نظام پزشکی ممنوع شد.

*از بحث سلامتکده بگذریم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات طب سنتی به کجا کشید؟

معاونت در تلاش است علاوه بر تحت پوشش بیمه قرار دادن ویزیت، مشاوره تخصصی و خدمات رایج و شایع طب سنتی، سه خدمات دیگر در این حوزه را نیز تحت پوشش قرار دهد. با توجه به تدابیر اندیشیده شده می‌توان گفت این موضوع در دستور کار قرار دارد و با جدیت در حال پیگیری است، در واقع مکاتباتی در این راستا از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت با شورای عالی بیمه صورت گرفته است که در انتظار تشکیل جلسه از سوی شواری عالی بیمه هستیم.

مستندات لازم به شورای عالی بیمه ارائه شده است، همچنین نامه رسمی وزارت بهداشت به بیمه ارائه و قرار شد در شورای عالی بیمه این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. شورای عالی بیمه به صورت شفاهی قول هایی مبنی بر اینکه بزودی این موضوع در شورای مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت، داده است.

اگر خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرد، طبیعتا میزان ارجاع بیماران به خدمات تشخیصی، پاراکلینکی بیشتر شده و از مصرف داروهای شیمیایی غیر ضروری جلوگیری می‌شود. اگر خدمات طب سنتی را تحت پوشش بیمه ببریم در واقع خود این به اقتصاد بیمار و  سازمان‌های بیمه گر کمک می‌کند.

علاوه بر اینکه به اقتصاد کشور همچنین حوزه بهداشت و درمان کمک بسزایی خواهد کرد، بلکه موجب خواهد شد تا مردم در روند درمان بیماری های خود با توجه به مزایایی که این شاخه از طب دارد به استفاده از این درمان ها نیز گرایش یابند، با توجه به اینکه شاهد هستیم در مواردی داروها و درمان های طب سنتی علاوه بر کمکی که در درمان بیماری می کند عوارض جانبی داروهای و درمان های شیمیایی را ندارد.

که امیدواریم  این طرح در راستای سیاست های کلی و ابلاغی حوزه سلامت به مرحله اجرا برسد.

*شنیده ها حاکی از آن است دو واحد درسی طب سنتی در رشته پزشکی برای ورودی‌های 95 اجباری شده است؟

اضافه‌شدن دو واحد درسی تحت عنوان آشنایی با مبانی طب سنتی در تمام رشته‌های علوم پزشکی به‌صورت اجباری برای ورودی های سال 95 در رشته های پزشکی و داروسازی مورد تصویب قرار گرفت، اما برای آنهایی که در حال تحصیل هستند، اختیاری مى باشد.

طرح درس  این دو واحد درسی نوشته شده است و  در گروه طب سنتی معاونت آموزشی نیز  مورد تصویب قرار گرفته است، گفت:  در تلاشیم تا در شورای عالی برنامه نیز مورد تصویب قرار گیرد. در واقع اساس طب سنتی ایرانی -اسلامی بر ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها است. رشته مراقبت بالینی طب سنتی و ماساژ درمانی  از جمله رشته های مرتبط با طب سنتی  است و سیاستگذاری تمامی رشته‌های مرتبط با طب سنتی باید در معاونت طب سنتی صورت گیرد.