وزیر آموزش و پرورش گفت: نزدیک به ۶٠ سال است که با بهره‌وری در ایران سروکار داریم اما نتوانستیم زمینه را برای بهره‌وری فراهم کنیم.

به گزارش مرور نیوز، حسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش در گفتگو با مدیران ستادی وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی بدون درک روشن بسیج ناقص است چراکه بسیج مستضعفین تأثیر اساسی در شکل‌گیری مقاومت مردم ایران در برابر تجاوز دشمن و ارتقای فرهنگی عمومی داشته است که همواره تنومندتر و پرثمرتر باشد.

وی بابیان اینکه چگونه می‌توانیم مشارکت موثرتر همکاران را فراهم کنیم، گفت: بخش مهمی از زندگی را در ساعت‌های کار می‌گذرانیم که بر روی سایر ساعت زندگی و مجموعه مناسبات ما تأثیر می‌گذارد لذا اهمیت دارد که به سازمان با مختصات گسترده توجه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مختصات سازمان بانشاط، سازمان بهره‌وراست. بهره‌وری یکی از مفاهیم کلیدی است که به‌درستی فهم نشده است و در سازمان‌ها مفهوم واقعی آن به کار گرفته نشده است و به‌صورت تصنعی و تشریفاتی باقی‌مانده و اکتسابی نیست بلکه به‌صورت اقتباسی بوده است.

* هنر مدیران شکل دادن محیطی است که در آن انگیزه‌ ها هم‌ راستا شوند

حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: هر محیطی مستعد شکل‌گیری این مفهوم نیست و بهره‌وری باید در سازمان‌های خاص شکل بگیرد تا مجموع مناسبات درونی سیستم بهره‌وری را درک کنند و آماده پذیرش آن باشند.

وی بابیان اینکه محیط حیات بهره‌وری زمینه‌ای است که آمادگی قبول مفهوم را دارد، گفت: زمانی که بهره‌وری معرفی شد، مقاومت‌هایی در برابرآن شکل گرفت چراکه عده‌ای منفعتی در بهره‌وری برای خود متصور نبودند.

وزیرآموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه در بهره‌ وری اصل تسهیم منافع بسیار مهم است، اظهارکرد: اصل تسهیم منافع زمینه را برای همکاری کارکنان سازمان فراهم می‌کند. نزدیک به ۶٠ سال است که با بهره‌وری در ایران سروکار داریم اما نتوانستیم زمینه را برای بهره‌وری فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در فرهنگ دینی ما پاداش متناسب با تلاش است، گفت: در فرهنگ دینی ما آنچه ارزش دارد عمل نیکو است و کار بیشتر مهم نیست بلکه کار و عمل بهتر اهمیت دارد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: هنر مدیران شکل دادن محیطی است که در آن انگیزه‌ها هم‌راستا شوند و در این محیط چشم‌انداز مشترک ایجاد شدن به این معنا است که آینده‌نگری را در یک‌جهت قرار دهند.

وی در ادامه تأکید کرد: به میزانی که بتوان هم‌راستایی در هدف و منافع مشترک داشته باشیم کار سامان می‌گیرد و بهره‌وری کار درست را درست انجام دادن است چراکه باید مطمئن باشیم که کاری که انجام می‌دهیم درست است.