وزیر آموزش و پرورش گفت: همسان سازی دریافتی معلمان با حقوق سایر کارکنان دولت را در دستور داریم که متناسب با بودجه و با حرکت های تدریجی به سمت بهبود کیفیت کار معلمان باشیم ولی تدوین قانون خاص می تواند بهترین کمک را بکند. انتظار داریم معلمان نیز برای کیفیت کارشان تلاش کنند.

به گزارش مرور نیوز، در دومین  نشست خبری محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش معاونان این وزراتخانه از جمله تیمور عسگری معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش، علی باقرزاده رئیس مرکز حوزه وزارتی، رضوان حکیم زاده معاون ابتدایی، مجتبی زینی وند مدیرکل مدارس عیردولتی و.... حضور دارند

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست گفت: در آغاز نودمین روز فعالیت من در وزارتخانه است و می خواهم گزارشی از آنچه انجام شده و در دست انجام است را ارائه دهم.در هفته ای گذشت چند رویداد مهم در حوزه آموزش و پرورش رخ داد و جزء وعده های ما بود و خوشبختانه گام های مهمی در این حوزه برداشته شد.

وی ادامه داد: آیین نامه رتبه بندی است که در هیات وزیران به تصویب رسید و بر اساس این رتبه بندی از مطالباتی برخوردار می شوند. هدف این است که دانش و تجربه و صلاحیت معلمان در دریافتیشان را بدانیم و پرداخت پاداش به کیفیت های برتر است. بین رفتارهای کیفی و غیرکیفی تمایز قائل شویم.

* منطق اصلی رتبه بندی افزایش انگیزه و کیفیت کار معلمان است

وزیر آموزش و پرورش گفت: منطق اصلی رتبه بندی افزایش انگیزه و کیفیت کار معلمان است. در قانون بودجه سال ۹۸ نیز ۲ هزار میلیاردتومان‌پیش بینی شده و با تصویب هیات دولت، صلاحیت معلمان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: همکارانی شامل طرح می شوند که ۲ سال سابقه همکاری دارند و در رتبه یک قرار می گیرند و بعد از شش سال در رتبه دوم قرار می گیرند و به همین ترتیب تا رتبه پنجم.

حاجی میرزایی گفت: تمام آموزگان، مراقبان سلامت و ورزش و مشاوران و مدیر و معاون واحد آموزشی مشمول این طرح می شوند. همکارانی که کار اداری انجام‌می دهند مشمول امتیازات مربوط به کارکنان اداری برخوردار می شوند.

* انتظار داریم معلمان نیز برای کیفیت کارشان تلاش کنند

وی گفت: همسان سازی دریافتی معلمان با حقوق سایر کارکنان دولت را در دستور داریم که متناسب با بودجه و با حرکت های تدریجی به سمت بهبود کیفیت کار معلمان باشیم ولی تدوین قانون خاص می تواند بهترین کمک را بکند. انتظار داریم معلمان نیز برای کیفیت کارشان تلاش کنند.

وی ادامه داد: تفاهم نامه هفته قبل برای مسکن دار شدن ۱۷۰ هزار فرهنگی گام دوم‌ ما بود. قیمت زمین نقش تعیین کننده در تعیین قیمت واحد مسکونی است. جایی که آموزش و پرورش  این طرح ۳ ساله پیش بینی شده و شهرها و مناطق روستایی را شامل می شود. کسانی واجد شرایط هستند که فاقد زمین و ملک باشند و از تسهیلات این حوزه بهره مند نشده اند.

وی در ادامه به توضیح اینکه چه معلمانی مشمول دریافت تسهیلات دریافت مسکن در تفاهم نامه جدید آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی می شود پرداخت.

وی ابلاغ شیوه نامه تبدیل وضعیت معلمان‌پیش دبستانی و نهضتی و حق التدریس ها به همه استان ها را گام دیگری در راستای احقاق حقوق معلمان دانست که اجرایی شده است. 

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: توزیع شیر در مدارس نیز در پیش دبستانی ضمیمه مدارس دولتی، مدارس دولتی و غیردولتی در مقطع ابتدایی و متوسطه اول با تامین بودجه مهیا شد. اما در کل کشور این جمعیت  ۱۵ میلیون نفر می شود اما اعتباری که اختصاص پیدا کرده محدود است برای همین اولویت را به ۸ استان محروم کشور دادیم. این جمعیت تحت پوشش و دفعات توزیع شیر با افزایش اعتبار توسعه پیدا می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از آشفتگی در نیروی انسانی از توافق برای ورود برای سامان دهی و با کیفیت کردن نیروی انسانی و تامین بودجه آن با مراجع ذیربط در این حوزه خبر داد.

* با آنچه سند تحول بنیادین از ما می خواهد فاصله داریم

وزیر آموزش و پرورش گفت: نگرانی های جدی برای اجرای سند تحول بنیادین وجود دارد. در آغاز قبول مسئولیتم درکی از مسائل آموزش و پرورش داشتم اما با صحبت کارشناسان در این مدت نگرانی های من افزایش پیدا کرده و فاصله داریم با آنچه سند تحول بنیادین از ما می خواهد.
 
در ادامه نشست وزیر آموزش و پرورش به سوال خبرنگاران‌پاسخ داد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی بودجه آموزش و پرورش و احتمال کاهش آن گفت: وضع بودجه آموزش و پرورش خوب نیست. طی سال های گذشته همگام با بودجه سایر نهادها بودجه آموزش و پرورش افزایش داشته ولی این بودجه امکان ارائه آموزش با کیفیت را ندارد. کیفیت بخشی برنامه های ما بودجه ندارد و فشردگی در آموزش و پرورش به کاهش کیفیت انجامیده و تنگناهایی در بودجه سال ۹۹ می بینیم.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: پیش بینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان برای سال ۹۹ است. که فکر کنیم آنچه در بودجه در نظر گرفته شده است ۵۴ هزارمیلیاردتومان است.

تلاش می کنیم بودجه را واقعی تر کنیم

وی ادامه داد: این بودجه هنوز تصویب نشده و تلاش می کنیم بودجه را واقعی تر کنیم. همه تصمیم گیران با درک آثار بودجه بر روی هر بخش تصمیم بگیرند و ما سعی می کنیم این اثرات را در جلسات مطرح کنیم.
 
حاجی میرزایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مدارس دولتی و غیردولتی گفت: الان ۸۹ درصد مدارس ما دولتی است و ۱۱ درصد آن غیردولتی است. باید نسبت به این امر واقع بین بود. اینکه مدرسه داری برخی مسئولان مصداق تعارض منافع باشد ورود می کنیم. 
 
وی درباره کارگروه اقتصادی اظهار کرد:  این کارگروه تشکیل شده و ۱۱۰ هزار ملک آموزش و پرورش شناسایی شده که ۵۰ درصد آن مشکل سند دارد که رفع آن در دستور کار است. ما در برخی مناطق به دلیل جا به جایی افراد مدارس خالی داریم که با میراث فرهنگی برای تبدیل آن به بکم گردی صحبت هایی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تنوع مدارس گفت: تاکید کردیم که ماموریت ما ارائه آموزش با کیفیت به همه مخاطبان است و به اقتضای زمان مدارسی شکل گرفته است و به قوت خود باقی مانده است. اگر اقتضائات گذشته باشد می‌توان آن مدارس را حدف کرد. دخالت نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمی‌دانم؛ ای کاش دخالت‌ها محدود به همین نهادهای تخصصی می شد. حال آموزش و پرورش خیلی خوب نیست و باید همه جریانهایی که عمیقا به آموزش و پرورش فکر می‌کنند با جدیت بیشتری وارد شوند و به بهبود حال آموزش و پرورش کمک کنند.

 

* گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانش‌آموزی در حوادث اخیر نداشتیم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دستگیری دانش‌آموزان در حوادث و آشوبهای اخیر، بیان کرد: از آغاز اجتماعات یکی از مراقبت‌های ما کسب اطلاع از استانها درباره این بود که دانش آموزی دچار حادثه یا دستگیر شده یا خیر؟. ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانش‌آموزی در حوادث اخیر نداشتیم. اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شده‌ای نیست. از استان ها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره کشته‌شدگان هم نداریم. 

وزیر آموزش و پرورش در عین حال افزود: اما قبول داریم که جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است که روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر کرده‌ است. تجهیز جوانان به توانمندی‌هایی برای مواجهه فعال با این تغییرات از ماموریت‌های اصلی ماست. برای این حادثه خاص کمیته و کارگروهی تشکیل نشده اما در مجموع توجه ویژه به نسل نوجوان در اولویت ماست.

* افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید مدرسه داری کنند

حاجی‌میرزایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه مدرسه داری مسئولان دولتی و تاثیر لایحه تعارض منافع بر این موضوع بیان کرد:  این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون می‌شوند این تعارض را در نظر می‌گیرند. افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید مدرسه داری کنند، اما اینکه تا چه حد مدرسه داری مسئولان مصداق دارد؛ باید بررسی شود و به جد با آن برخورد می‌کنیم. نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد، می تواند مدرسه دایر کند، می‌خواهد مسئول باش، می‌خواهد نباشد. با قانون تعارض منافع موضوع را کنترل می کنیم. به هرحال این کار غیرقانونی نیست. قانون حمایت می‌کند ما هم حمایت می‌کنیم اما موسسی تخلف کند برخورد می کنیم. حدود شهریه‌ها مشخص است. مدارس متعددی در شورای نظارت بررسی می‌شوند و مسلط بر موضوع هستیم.