وزیر بهداشت با اشاره به لزوم دوری جستن این وزارتخانه مهم از مسائل سیاسی و جناحی خاطرنشان کرد: من وزیر بهداشت اصول گرایان ، اصلاح طلبان ، شیعیان ، اهل تسنن و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستم .

به گزارش مرور نیوز،  سعید نمکی ، وزیر بهداشت در آیین افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: از روز اولی که به این وزارتخانه وارد شدم با کوهی از مشکلات اقتصادی روبرو بودم و وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را با 20 هزار میلیارد تومان کسری منابع، که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن بدهی به بیمه ها بود؛ تحویل گرفتم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل از انقلاب دچار بهم ریختگی‌های شاخص سلامت در کشور بودیم.‌

وزیر بهداشت  با بیان اینکه در قبل از انقلاب بازای هر ۱۰۰۰  تولد ۱۲۰ نوزاد فوت م‌شدند ادامه داد: این در حالی است که خوشبختانه امروز در شهرستانی همچون شاهرود میزان مرگ و میر کودکان به ۱۱ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده رسیده است.

نمکی با بیان اینکه مرگ و میر زنان به کمتر از یک دهم قبل از انقلاب رسیده افزود: امسال موفق شدیم تا برای اولین بار گواهی حدف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کنیم که موفقیتی بزرگ بود.

وی با بیان اینکه امروز واکسیناسیون افراد زیر ۲۵ سال در کشور به‌صورت ۱۰۰ درصد انجام می‌شود. تصریح کرد: امروز در بسیاری از شاخص‌های بخش سلامت جایگاه خوبی داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در گذشته بیماری‌های واگیردار تلفات زیادی داشت خاطرنشان کرد: امروز گرفتاری‌ بیماری‌ها و دشواری‌هایی همچون قلب و عروق ، حوادث جاده ای ، دیابت و ... هستیم که با واکسن قابل پیشگیری نیستند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی به درمان این بیماری‌ها بپردازد گفت: درمان این بیماری‌ها و گرفتاری‌ها نیازمند مشارکت همه مردم است.

وی از طرح جامع سلامت به عنوان طر ح موفق دولت تدبیر و امید نام برد و افزود: این طرح توانست با رسیدگی به بیماران صعب‌العلاج، بار سنگینی را از دوش این بیماران بردارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اولین‌گام در مرحله دوم اجرای طرح تحول سلامت ، تقویت زیرساخت‌هایی بود که پیشگیری را به عنوان اولویت مطرح کرد. همچنین سیستم ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک در راستای گام دوم طرح تحول سلامت اجرایی شد.

* شناسایی 2.6 میلیون مبتلای بی اطلاع از فشارخون خود!

وی با اشاره به موجبیماری‌های ناشی از فشارخون بالا تصریح کرد: موج فشارخون و دیابت در کشور سبب شده تا هر چه دستگاه‌های دیالیز را زیاد کنیم باز هم با کمبود مواجه باشیم!

نمکی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای کنترل فشارخون بالا خاطرنشان کرد: در برنامه کنترل فشار خون موفق شدیم تا ۵۰ درصد از جمعیت ۴۰ میلیونی تحت پوشش را معاینه کرده و در این راستا بیش از دو میلیون و 600هزار مورد فشارخون بالا را شناسایی کردیم که از مشکل خود مطلع نبودند .

وی با تقدیر از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در برنامه کنترل فشار خون بالا گفت: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در برنامه کنترل فشارخون یکی از دانشگاه‌های موفق در کشور بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرح هر خانه یک‌پایگاه سلامت به عنوان یک طرح فراگیر دیگر این وزارتخانه نام برد و اضافه کرد: طرح هر خانه یک‌پایگاه سلامت، جامعه محور شدن سلامت را در سطح کشور فراهم می‌کند.

* من وزیر اصولگرایان، اصلاح طلبان،تشیع،تسنن و حتی زندانیان محکوم به اعدامم

وی ادامه داد: وزارت بهداشت جامعه محور کردن آموزش علوم‌پزشکی را با توجه به تاثیر مولفه های موثر بر سلامت در سطح خانواده ها مد نظر دارد.

نمکی بر ضرورت استقلال علوم پزشکی و هیات امنای آنها تاکید و اظهار کرد: دانشگاه باید هویت مستقل خود را داشته باشد و بر همین اساس احکام روسا و اساتید را شخصا ابلاغ و استقلال دانشگاه علوم پزشکی و هیات امنای آن را نیز اعلام می‌کنم.

این عضو کابینه با اشاره به مطالبات مردم شاهرود وعده داد: موافقت اصولی تاسیس دانشکده دندان‌پزشکی شاهرود تا روز شنبه صادر شود.

* کارانه پرسنل بهداشتی کشور بزودی پرداخت می‌شود

وی با اشاره به لزوم دوری جستن این وزارتخانه مهم از مسائل سیاسی و جناحی خاطرنشان کرد: من وزیر بهداشت اصول گرایان ، اصلاح طلبان ، شیعیان ، اهل تسنن و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستم .

وزیر بهداشت از تلاش برای پرداخت مطالبات پرسنل این وزارتخانه خبر داد و گفت: کارانه پرسنل بهداشتی کشور بزودی پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی در استان سمنان بحمدلله سرانه خوبی است به افتتاح اورژانس شاهرود اشاره و اضافه کرد: اورژانس بزرگ شاهرود ، یکی از زیباترین و با کیفیت ترین مراکز اورژانس بیمارستانی کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم توجه به رشد جمعیت پرداخت و گفت: یکی از نگرانی ها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب رشد منفی جمعیت در بیست سال آینده است.‌

نمکی با ابراز خرسندی از افتتاح مرکز درمان ناباروری بهار شاهرود ادامه داد: این مرکز درمان ناباروری به‌صورت رایگان به خانواده‌ها خدمات دهی داده و حداکثر مساعدت را با آنها خواهد داشت.

وی با اشاره به تامین داروهای لازم در کشور افزود: خوشبختانه امروز کمبودهای دارویی ما یک سوم کمبودها به نسبت سال قبل است.