وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیمات ما باید متکی بر پژوهش ها باشد. خروجی آموزش و پرورش بابد تربیت انسانهای پژوهش محور باشد. کنکور باید قادر باشد این ظرفیت را بسنجد. تا وقتی وزنی برای این مهم قائل نباشیم صحبتها و شعارهای ما راه به جایی نمی برد.

به گزارش مرور نیوز،   محسن حاجی میرزایی  ، وزیر آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ برگزار شد اظهار کرد: از نگاه بنده اگر بخواهیم ارزیابی واقع بینانه و منصفانه‌ای از جریان پژوهش داشته باشیم باید ببینیم کدام مسائل را حل کرده‌ایم؟

وی افزود: در شرایطی هستیم که با منابع محدود، فرصت گذرا و انتخابهایی که انتخابهای بعدی مارا محدود می‌کند، مواجه هستیم. دائم تصمیم می‌گیریم و با هرکدام بخش‌هایی از جامعه را متاثر می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه آرمانها و اهداف و در عین حال نقدهای جدی و موثری به نظام تعلیم و تربیت کنونی داریم گفت: برای دستیابی به آرمان ها نیارمند پژوهش هستیم و باید هرسال به مدد هرکدام از پژوهش ها یک گام جلوتر برویم. دائم در تغییر و پویایی مستمر جامعه هستیم که توازنها را برهم می‌زند و روشها را متاثر می‌کند. باید درک روشنی از تغییرات و آینده پیش رو داشته باشیم.

* موظفیم افراد را پژوهنده بار بیاوریم

حاجی میرزایی افزود: پژوهش باید این مجال را به ما بدهد که نسل آینده را چگونه پرورش دهیم. نسبت آموزش و پرورش با تحقیق و پژوهش نسبت جدی و اساسی است؛ موظفیم افراد را پژوهنده بار بیاوریم.

وی افزود: وقتی به سپهر سیاسی کشور می نگرم و برخی مناظرات سیاسی و... اندیشه می‌کنم افسوس عمیقی در من ایجاد می شود که تا چه حد گفتارها بی‌پایه و اساس مطرح می‌شوند. حتی در برخی محافل علمی اینگونه است. پژوهشگری می آموزد که سنجیده سخن بگوییم.

وی تاکید کرد: تصمیمات ما باید متکی بر پژوهش ها باشد. خروجی آموزش و پرورش بابد تربیت انسانهای پژوهش محور باشد. کنکور باید قادر باشد این ظرفیت را بسنجد. تا وقتی وزنی برای این مهم قائل نباشیم صحبتها و شعارهای ما راه به جایی نمی برد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در تمام کشور و تمام مسائل و مشکلات هیچ عرصه های غنی تر از آموزش و پرورش برای اندیشیدن، تفکر و خلاقیت وجود ندارد اظهار کرد: امروز رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام کرد که ۴۲ هزار معلم پژوهنده در سال جاری داشتیم که زیبنده آموزش و پرورش نیست. اگر ۷۰۰ هزار معلم داریم باید ۷۰۰ هزار اقدام پژوه داشته باشیم.

* هیچ شغلی غنی تر و پربارتر از معلمی نیست

وی افزود: هیچ شغلی غنی تر و پربارتر از معلمی نیست. معلمی رفیعترین شغل هستی است. از ظواهر و حواشی و شعارها فاصله بگیریم و عمیقتر شویم که چگونه می‌توان نظام تعلیم و تربیتی بهتری داشته باشیم و به کمک این نظام بیاییم و مسائل اصلی آن را به مدد تجربیات و پژوهش ها حل کنیم.