دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در طول سه دهه گذشته ۴ هزار و ۸۱۵ خانه ورزش روستایی راه اندازی شده است، ۹ هزار و ۳۰۰ مرکز درمانی و کاهش آسیب فعال هستند، کاهش سهم مبتلایان ایدز از ۷۵ درصد به ۳۱ درصد، هزار و ۱۹۷ مرکز اقامتی میان مدت و ۲۵۴ مرکز گذری کاهش آسیب و ۳۵۹ تیم سیار و ۱۰۸ مرکز شبانه در کل ایران در حال فعالیت هستند.

به گزارش مرور نیوز،  اسکندر مومنی ، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر صبح دوشنبه ۲۵ آذر در سومین نشست تخصصی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های کشور، گفت: در طول سه دهه گذشته بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر موانع مختلف فیزیکی و الکترونیکی احداث شد، ۵۰ هزار باند و گروه منهدم شد، ۱۰۰ هزار خودرو توقیف شد و ۱۲ هزار تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.

وی افزود: همچنین ۴ هزار و ۸۱۵ خانه ورزش روستایی راه اندازی شده است، ۹ هزار و ۳۰۰ مرکز درمانی و کاهش آسیب فعال هستند، کاهش سهم مبتلایان ایدز از ۷۵ درصد به ۳۱ درصد، هزار و ۱۹۷ مرکز اقامتی میان مدت و ۲۵۴ مرکز گذری کاهش آسیب و ۳۵۹ تیم سیار و ۱۰۸ مرکز شبانه در کل ایران در حال فعالیت هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: روند شیوع اعتیاد یک روند افزایشی بوده است و تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع اعتیاد را داشته ایم و در باقی زمان‌ها روند افزایشی داشته ایم.

مومنی تصریح کرد: آمادگی کامل داریم از وجود نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کاهش تقاضا و عرضه استفاده کنیم.

* باید تلاش کنیم روند رو به رشد شیوع اعتیاد متوقف شود

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در بخشی دیگر از سخنرانی خود اظهار کرد: امسال یکی از بهترین شرایط را در حوزه درمان و کاهش آسیب و اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر را داشته ایم.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی ما این است که روند رو به رشد شیوع موادمخدر را متوقف کنیم و بعد کاهش دهیم و هدف دیگر ساماندهی، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی معتادان است؛ باقی اقداماتی که انجام می‌دهیم برای رسیدن به این است که افراد جدید مبتلا نشوند و افرادی هم که معتاد هستند درمان شوند و به جامعه برگردند.

مومنی تصریح کرد: فضا را باید به نحوی فراهم کنیم تا نخبگان بتوانند در حوزه مبارزه با موادمخدر وارد شوند و از ایده های ناب اینها بهره بگیریم و از کمک آنها استفاده کنیم‌.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد: هوشمندسازی اقدامات برای ما و بهبود عملکردمان بسیار مهم است، ما باید بدانیم که در مراکز ترک اعتیادمان چه چیزی می‌گذرد، یک نفر چندبار به مراکز مراجعه کرده، آمار پاکی مراکز چقدر است، کاستی آن مرکز چی چیزی است که معتاد دوباره به اعتیاد رجوع می‌کند و... برای این موارد باید هوشمندسازی را جدی بگیریم و نمونه آن هم همین دوسامانه جامعی بود که امروز رونمایی شد.

وی ادامه داد: ما اگر اطلاعات و آمار دقیقی نداشته باشیم نمی‌تواتیم به درستی برنامه ریزی کنیم، اگر آمار درستی نباشد هرکسی گزارش کار شیک تر و رنگی تری داشته باشد مورد تشویق قرار می گیرد.

مومنی تصریح کرد: ما به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده و نظارتی هستیم و نقش نظارتی ستادمبارزه با موادمخدر نباید مغفول شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: بنا داریم عملکرد هر دستگاه را هر شش ماه یکبار به رئیس جمهور گزارش دهیم.