رییس قوه قضاییه گفت: ما امروز به گستردگی تمام داشته‌هایمان تهدید می‌شویم، این کشور خیلی از ذخایر مادی و معنوی دارد، نیروی جوان کارآمد متراکم دارد، امروز نیروهای جهادی در حوزه‌های مختلف این کشور فعالیت می‌کنند و دستگاه هایی در حال انجام ماموریت هستند.

به گزارش مرور نیوز،  آیت الله رییسی ، رییس قوه قضاییه در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش برای توجه به این موضوع و رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی و همفکری برای اینکه اقدام و عمل در پرتو مدیریت جهادی در جامعه هرچه بیشتر شکل بگیرد، اظهار کرد: دو محور مدیریت و جهادی بودن وجود دارد. اصولاً مدیریت در نظام اداری و در فرهنگ دینی ما با آنچه که در نظام‌های مدیریتی تعبیر و تفسیر می‌شود، تفاوت‌هایی دارد.

وی ادامه داد: از شاخصه‌های مهم نظام مدیریتی در فرهنگ دینی ما آن است که مدیر قبل از هرکس و هرچیز خود را در محضر مقدس پروردگار متعال و پاسخگوی اومی بیند؛ لذا نسبت به فعل و ترک فعلی خود را قبل از هرکس به خداوند متعال پاسخگو می‌داند و نگاهش به مردم یک نگاه متفاوت است.

سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: آخرین سخنی که در نظام‌های مدیریتی نسبت به توجه به مردم وجود دارد، محور مشتری مداری است، آنچه که در نظام مدیریتی فرهنگ دینی داریم، آن است که دوست داشتن مردم مرتبه نازله محبت الله است. یعنی راه خدا از میان خلق می‌گذرد. اگر کسی بخواهد رضای خداوند متعال را جذب کند، راه آن گره گشایی از خلق خدا است و در واقع راه جلب رضایت حضرت حق، خدمت خالصانه به مردم است.

* نگاه به مردم نگاه با کرامت است

رییس قوه قضاییه گفت: این نگاه محبت یک نگاه ممتازی است که در فرهنگ دینی ما است. در دوست داشتن مردم خستگی راه ندارد. اگر کسی از انسان تشکر نکرد و اگر با ناملایماتی مواجه شد، همه این‌ها به جان خریده می‌شود، چون مردم باید دوست داشته شوند و این در فرهنگ دینی ما در مدیریت هست.

رییسی تصریح کرد: نگاه به مردم نگاه با کرامت است. این کرامت انسانی در همه شئون مدیریتی موج می‌زند و این کرامت آن چیزی است که خداوند برای همه آحاد قرار داده است، بخاطر اینکه باید به جایگاه انسان، کرامت او، احترام او، خواست او و رفع مشکلات او توجه شود.

* امنیت چتری است که باید سر همه مردم باشد

وی ادامه داد: بعضی از مقولات هست که هیچ گویش خاصی، هیچ اقلیم خاصی، هیچ تفکر و اندیشه سیاسی خاصی، هیچ وابستگی و پیوستگی خاصی را برنمی‌تابد. به عنوان مثال امنیت چتری است که باید سر همه مردم باشد و در این زمینه فرق بین هیچ اقلیمی، هیچ گویشی، هیچ فردی با هیچ نگاهی سیاسی وجود ندارد.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: چتر امنیت باید در جامعه بر سر همگان باشد و همه از موهبت امنیت برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: عدالت هم برای یک گروه خاصی نیست. هرکس با هر سلیقه‌ای، دارای هر جایگاهی و هر شانی باید زیر چتر عدالت نظام باشد و این چتر بر سر همه گسترانیده شود؛ عدالت موهبتی است که خداوند متعال قرار داده و مربوط به یک جریان، عقیده، جایگاه و شأن خاص نیست.

رییسی خاطرنشان کرد: باید نسبت به همه آحاد جامعه عدالت و امنیت امری فراگیر باشد. خدمت رسانی به مردم در سازمان اداری کشور، باید به نحوی باشد که همگان از این موهبت برخوردار باشند و در پرتوی یک سازمان اداری کارآمد بتوانند خدمت بهتر را دریافت و بهترین خدمت را به مردم برساند.

وی ادامه داد: در این رابطه پاسخگویی به خداوند متعال، پاسخگویی به عموم مردم، پاسخگویی به ارباب حاجت و ارباب رجوع و پاسخگویی به سلسله مراتب اداری و نظارتی مورد توجه است.

* مدیر باید خود را در همه حوزه‌ها پاسخگو بداند

رییس قوه قضاییه افزود: یک مدیر باید خود را در فرهنگ مدیریت اسلامی در همه حوزه‌ها پاسخگو بداند و تلاش کند در انجام مدیریت با برنامه ریزی دقیق، با شناخت منابع انسانی در اختیار و همه ظرفیت‌ها؛ سازمان را هدایت کند و همه ظرفیت‌ها را در جهت رسیدن به اهداف سازمانی بکار گیرد.

وی بیان داشت: تلاش مدیر باید بر این باشد که هر هدف و ماموریتی که برای سازمان تعریف شده را با نظارت مستمر و علی الدوام به سامان برساند. مدیر باید سازمان متبوع خود را در کارآمدی به آن جایگاهی که با افزایش بهره وری به تمام آحادی که باید این سازمان خدمت کند برساند و در این راه ماموریت خود را انجام دهد. این ماموریت در کنار عنوان دیگری به نام جهاد قرار گرفته و این نگاه در فراز اول مدیریت اقتضائاتی دارد و جهادی بودن هم اقتضائات خود را دارد.

وی ادامه داد: اولین شرط جهادی بودن، اخلاص، تلاش برای خدا و اتکال به خداوند متعال است. دومین نکته آن است که در حرکت جهادی، باید ظرفیت‌های در اختیار خود چه آنچه بالفعل است و چه آنچه بالقوه می‌باشد، شناخته شود.

رییس قوه قضاییه بیان داشت: یک ظرفیت‌هایی فعلیت دارد و یک ظرفیت‌هایی میتواند ظرفیت مدیر قرار بگیرد. در حرکت جهادی باید همه آنچه که از داشته‌ها وجود دارد بکار گرفته شود.

 رییسی تصریح کرد: یک چهره مخلص باید خود و ظرفیت‌های در اختیار خود را بشناسد.

وی بیان داشت: نکته دیگری که در میدان حرکت جهادی باید شناخته شود این است که روبروی مدیر جهادی جریانی است که تلاش، اهداف و رسیدن حرکت به مقصد و تلاش جهادی را نمی‌خواهد و برنمی‌تابد و به انحای مختلف به دنبال آن است که ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را از بین ببرد و انسان را در حرکت جهادی ناموفق کند.

رییس قوه قضاییه بیان داشت: به عبارتی دیگر فرد باید در مقابل خود دشمن و اهداف دشمن را ببیند. منافذی که از آن منافذ دشمن می‌خواهد به او و ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش لطمه وارد کند، خوب بشناسد؛ یعنی بداند که در مقابل او جریانی است که پیشرفت را برای یک مدیریت جهادی نمی‌خواهد و دست پیدا کردن به پدیده‌های نو، نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلفی را برای او برنمی‌تابد.

* دشمن و ترفندهای دشمن را بشناسیم

رئیسی خاطرنشان کرد: مدیر اگر در مقابل خود دشمن را نبیند و روش‌های او را برای ناکارآمد کردن خود و سازمانش نداند هر لحظه ممکن است دچار مشکل شود. امروز آن چه که نسبت به کشور و اداره کشور و تمام سازمان‌های مامور در کشور وجود دارد این است که بدانیم و بدانید همان طور که رهبری فرزانه هشدار می‌دهند دشمن و ترفندهای دشمن را بشناسیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ما امروز به گستردگی تمام داشته‌هایمان تهدید می‌شویم، این کشور خیلی از ذخایر مادی و معنوی دارد، نیروی جوان کارآمد متراکم دارد، امروز نیروهای جهادی در حوزه‌های مختلف این کشور فعالیت می‌کنند و دستگاه هایی در حال انجام ماموریت هستند.

وی ادامه داد: ما امروز در این کشور نعمت‌ها و ذخایر ارزشمندی داریم و بسیار تهدید می‌شویم؛ در هر حوزه‌ای نگاه کنید تهدیدات آن حوزه را می‌بینید، صنعت، کشاورزی، معدن، اقتصاد، نظام بانکداری و نظام‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور ما تهدید می‌شوند.

 رئیسی در ادامه اذعان کرد: ما حق توقف و عقبگرد نداریم. یک راه بیشتر پیش رو نداریم و آن پیشرفت، جلورفتن، گام نهادن و گام هایی متقن و مستحکم و گام هایی همراه با تحمل و صبر و بردباری است.

وی افزود: در مدیریت جهادی یکی از شرایط مهم صبر، تحمل و بردباری با سختی ها و مشکلات است.

رئیس دستگاه قضا با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند فلان کار را نمی شود انجام داد و امکان پذیر نیست و با مانع مواجه هستیم، گفت: در مدیریت جهادی هیچ مانعی نباید مانع تلقی شود و باید با نگاه "ما می توانیم"، بر همه موانع فائق آمد و هیچ مانعی را به رسمیت نشمرد.

 رئیسی با بیان اینکه در مدیریت جهادی باید امیدوارانه حرکت کرد، گفت: در مدیریت جهادی یاس راه ندارد. یاس انسان را دچار توقف کندی می کند، در مدیریت جهادی تولید رونق پیدا می کند، موانع تولید از پیش پای تولیدکننده و کارآفرین کنار می‌رود.

رئیسی در ادامه عنوان کرد: در مدیریت جهادی می‌شود بر گرانی‌ها و مشکلات معیشتی که دشمن می‌خواهد بر زندگی مردم حاکم شود فائق آمد. می‌شود بازار را کنترل، تولید را رونق، مشکلات اقتصادی را حل، جامعه را امیدوار و دشمن را مایوس کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: در مدیریت جهادی همه این اقدامات امکان پذیر است. آنچهرهبری به همه ما آموختند مدیریت جهادی نه با شعار (بلکه با  عمل) است. یک وقتی می‌خواهیم یکسری شعار بدهیم و سخن بگوییم؛ اما آیا در میدان‌هایی که مدیران ما جهادگرایانه حضور پیدا کردند موفق شدیم یا نشدیم؟ این منطقه با اقدام آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها دچار مشکل شده و آتشی که در منطقه با حضور داعشی‌ها ایجاد شده بود تمام منطقه را فراگرفته بود؛ آیا با مدیریت جهادی این مشکل برداشته نشد؟

وی بیان کرد: (از بین رفتن داعش) شعار بود یا واقعیتی که تمام دنیا به آن اعتراف کرد؟ در رابطه با دانش هسته‌ای و بومی شدن آن، بسیاری گفتند مگر ممکن است که شما دارای چنین تخصص و توانایی شوید و با این مقوله ناباورانه برخورد می‌کردند، اما جوانان عزیز و مصمم ما نشان دادند که ما می‌توانیم دارای چنین دانش آن هم دانش بومی شویم.

آیت الله رئیسی افزود: خود آن‌ها اعتراف کردند که امروز دانش هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران بومی شده و با بستن در یک مرکز و سایت هسته‌ای مساله حل نمی‌شود؛ هر جوان ایرانی که در این وضعیت و شرایط تخصص پیدا کرده خودش بمب (دانش و تخصص) است نه اینکه ما برویم دنبال بمب هسته‌ای بگردیم.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی عده‌ای اطلاعات می‌دادند، عده‌ای آواکس می‌دادند، عده‌ای سلاح می‌دادند و عده‌ای در دنیا پول می‌دادند، اما خداوند متعال عنایت کرد و با توکل به خودش و اعتماد به نفس جوانان عزیز و مردم، در این جنگ تحمیلی موفق شدیم پیروزی را از آن خود کنیم، در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی نیز همین طور است.

* امروز کارآمدی سازمان اداری کشور را در پرتو مدیریت جهادی می‌بینیم

وی اظهار کرد: ما هر جا که یک مدیر دارای روحیه بسیجی، انگیزه انقلابی و دارای مدیریت جهادی بودیم آن عرصه، عرصه موفقیت ما بود، شاید هر کدام در حوزه‌های مختلف مدیریتی و سازمانی هستید و می‌توانید بگویید که در کجا مدیریت جهادی بوده و در کدام حوزه موفقیت داشتیم. کاملا قابل ارزیابی، رصد کردن و نامبردن است.

رئیسی عنوان کرد: به نظر می‌رسد کار، تلاش و فعالیت فوق العاده نیاز است؛ کسی اگر آرام راه برود نمی‌گویند این فرد جهادی حرکت می‌کند، اما کسی در شرایطی حرکت کند و بگوید که مقصد و هدفی را در پیش دارد راه رفتن او راه رفتن آدم عادی نیست و معلوم می‌شود جهادی است. انسان مجاهد، فرمانده و سردار در لشکر وقتی حرکتش جهادی است اهدافی را دنبال می‌کند و نقطه‌ای را هدف قرار داده و در مقابل خود یک جریانی را می‌بیند که اگر لحظه‌ای غفلت کند دشمن با نفوذ او را از کارآمدی می‌اندازد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز کارآمدی سازمان اداری کشور را در پرتو مدیریت جهادی می‌بینیم، وقتی می‌گوییم مدیریت جهادی ممکن است برخی تصور کنند که آیا در مدیریت جهادی برنامه ریزی هم هست، توجه به چشم اندازهای آینده و عقلانیت هم هست؟ بله.

وی افزود: در درون مدیریت جهادی عزم عملی، جزمیت علمی و حزم و دوراندیشی وجود دارد و دارای سه مشخصه اساسی است. مدیریت جهادی یک کار کاملا علمی، فنی و با نگاه به همه شرایط، اصول و قواعد علمی در درون خودش است و دارای یک عزم عملی است، حزم و دوراندیشی نیز در آن هست و نه نگاه به فردا بلکه به فرداها نیز نگاه می‌کند.

رئیسی در ادامه سخنان خود گفت: در مدیریت جهادی نگاه انقلابی و جهادی، برنامه ریزی، عقلانیت، نگاه به آینده و تمام ظرفیت‌های موجود برای افزایش بهره‌وری در کار و تلاش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نواندیشی، نگاه نو و نوآوری در حرکت مدیریتی در مدیریت جهادی دیده شده است، افزود: مدیریت جهادی یک حرکت پایدار و مستمر است و مقطعی نیست.

وی تنها راه برون رفت از مشکلات را مدیریت جهادی دانست و تاکید کرد: رهبری فرمودند ما هیچ مشکل حل نشدنی در کشور نداریم، این نگاه، به انسان یک اعتمادی می‌دهد که هیچ مشکلی در کشور نیست که حل نشود.

سید ابراهیم رئیسی افزود: این نگاه که دیگران مشکلات را برای ما حل کنند خطاست؛ البته این به معنای ارتباط پیدا نکردن با دنیا نیست، ما با همه دنیا ارتباط داریم اما نگاهمان باید به داشته‌های کشور باشد که داشته‌های کمی نیست. با داشته‌های این کشور و نیروی توانمند مدیر جهادی و جوانان برومند می‌توانیم بسیاری از گره‌ها را باز و در زندگی مردم گشایش ایجاد کنیم. این کار با چهره‌های مصمم و مدیریت جهادی در حوزه‌های مختلف شدنی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: به نظرم واقعیات جامعه در آنجا کاملا منعکس شده و راهبرد حرکت آینده تعیین شده، در گام دوم باید مصمم و با مدیریت جهادی حرکت کرد، خواسته رهبری در بیانیه آن است که شعار و اقداممان بر اساس اعتماد به نفس و اتکال به خدا باشد؛ می‌توانیم بر بسیاری از مشکلاتی که دشمن ساخته، بسیاری از بی تدبیر ها و ندانم‌کاری‌ها فائق شویم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مدیران کشور تا حل مشکلات از پای ننشینند افزود: ان‌شاءالله خداوند متعال توفیق دهد در این عرصه با مدیریت جهادی در مقابل دشمن، تروریسم اقتصادی و تهدیداتی که دشمن می‌کند بتوانیم کشور را بسازیم و تولید را رونق دهیم، بر مشکلات فائق آییم و مردم عدالت را با همه وجود حس کنند. اگر امروز در گوشه‌ای از کشور فساد پیدا شد با مدیریت جهادی با فساد برخورد و بسترهای فساد و فسادزا در کشور اصلاح و تبدیل به ساختارهای فسادزدا شود.

رئیس دستگاه قضایی در پایان تاکید کرد: این مشکلات را نمی‌شود با سخنرانی حل کرد، مردم باید در زندگی خود احساس کنند که این کار کاملا شدنی است. مدیریت جهادی، تنها راهکار برون رفت از مشکلات و تنگناهایی است که در کشور وجود دارد.