وزیر آموزش و پرورش گفت: مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت پیش از آنکه ناشی از منابع مادی و عدم توجه باشد محصول مدیریت نادرست است به همین جهت اصلی ترین عامل مشکلات را می توانیم در مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم.

به گزارش مرور نیوز، گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین این وزارت خانه و مدیران کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور شب گذشته در بنیاد پروهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش در این‌ گردهمایی با بیان این که اجرای سند تحول بنیادین ماموریت اصلی و جدی وزارت آموزش و پرورش است، افزود: برای اطمینان از اجرایی شدن سند تحول بنیادین نیاز به یک الگوی اجرایی داریم تا مختصات نقطه ای که در آن قرار داریم واطلاعات و مشخصات نقطه ای که قرار است به آن برسیم را بدانیم.

وی افزود : معیار موفق بودن در دستگاه تعلیم و تربیت حل پایدار مسائل است لذا تا معلومات و مجهولات مسائل را مشخص نکنیم قادر به حل آن ها نخواهیم بود.

حاجی میرزایی افزود: در سال های بعد از انقلاب، پوشش تحصیلی و ریشه کنی بی سوادی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است.

وی همچنین اظهار داشت: در دهه های گذشته اصلاح نظام آموزشی همواره مدنظر نظام تعلیم و تربیت بوده اما مجموعه فعالیت ها و برنامه ها  منجر به بهسازی این نظام  نشده است، به همین علت معتقدیم مهم ترین و اصلی ترین مسیر این دستگاه سند تحول بنیادین است تا  همه چیز در آموزش و پرورش به شکل بنیادین متحول شود.

* برخی از مشکلات آموزش و پرورش مزمن است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که برخی از مشکلات آموزش و پرورش مزمن است و ما هنوز نتوانسته ایم این چالش ها را به طور اساسی حل کنیم خاطرنشان ساخت: یکی از اصلی ترین این چالش ها که هم اکنون و در چند سال آینده با آن  مواجه هستیم، مسئله کمبود نیروی انسانی است و تلاش می کنیم با اتخاذ تدابیر و سیاست های گوناگون این چالش را مرتفع سازیم.

وی همچنین گفت: مشکلات  دستگاه تعلیم و تربیت پیش از آنکه ناشی از منابع مادی و عدم توجه باشد محصول مدیریت نادرست است به همین جهت اصلی ترین عامل مشکلات را می توانیم در مدیریت آموزش و پرورش پیدا کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: ایجاد تعامل و هم افزایی میان آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها بسیار مهم است و در این بین مشارکتی مفید خواهد بود که چشم انداز مشترک داشته باشد و آن موقع توفیقات فراوانی حاصل خواهد شد.

وی با تاکید بر این که در آموزش و پرورش سرمایه های بزرگی داریم و خداوند رسالتی به ما  داده است که انبیاء و اولیا الهی در آن راه قدم برداشته اند افزود:  آموزش و پرورش فراگیر ترین و منظم ترین رسانه ی جمهوری اسلامی ایران است، به طوری که در دورترین نقاط کشور نیز اهداف و آرمان های نظام جمهوری اسلامی از طریق نظام تعلیم و تربیت راحت تر و بهتر منتقل می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: در شرایط فعلی باید چشمه های جوشان فکر و خلاقیت را در آموزش و پرورش احیاء سازیم و مدیران، معلمان و دانش آموزان را به خلاقیت، نوآوری و اندیشه دعوت کنیم و با خلق چشم اندازها و ایجاد برنامه های جذاب و زیبا در جهت رفع نیازهای مردم و مبتنی بر سند تحول بنیادین، جامعه را با خود همراه سازیم چرا که بدون مشارکت اجتماعی موفقیتی حاصل نخواهد شد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: ما باید با ایجاد یک رقابت سالم و کارساز، چشم اندازهای مختلف را برای مجموعه تحت مدیریت خود تعریف کنیم و با ایجاد نگرش های نوین و ایجاد شوق و گسترش مشارکت اجتماعی ماموریت های آموزش و پرورش را انجام دهیم.

* هیچ کاری به اندازه کار فرهنگی نمود ندارد

این مقام مسئول تاکید کرد: هیچ کاری به اندازه کار فرهنگی نمود ندارد و باید بتوانیم سند تحول بنیادین را به عبارت های ساده و ملموس تبدیل کنیم تا برای همگان شوق انگیز باشد و آنگاه بهتر اجرایی خواهد شد.

وی در پایان گفت: آموزش و پرورش باید تحول را از خودش آغاز کند و نقطه آغاز این تحول مدیریت است و در این راه باید نقطه ای را تعیین کنیم و همه را به آن نقطه هدایت نماییم و همه فرهنگیان باید در رسیدن به این نقطه سهیم و علاقه مند باشند و حتما باید تعلیم و تربیت را با استفاده از بیانی که برای مردم و مخاطبین شوق انگیز باشد ارائه کنیم تا نتایج بهتری حاصل گردد.