عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری مسئول توسعه خطوط مترو است و نقشی در بی‌کیفیتی خودروها ندارد. 14 وزارتخانه و نهاد در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند ولی به تنهایی مدیریت شهری نقد می‌شود. دولت هم چندان در عدم موفقیت در مبارزه با آلودگی بی تقصیر نیست و کوتاهی کرده و باید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپذیرد.

به گزارش مرور نیوز، در یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران بررسی گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در 6 ماه نخست امسال و بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به اصلاح و بهبود فرایند دریافت و رسیدگی به گزارش شهروندان در باره فساد، رشوه و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران از دستور جلسات مهم امروز است.

همچنین بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در 10 سال اخیر تا ظهر امروز در صحن شورا ارائه می‌شود.

در ابتدای این جلسه محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور اظهار داشت: امسال آلودگی هوای تهران و کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک سبب بروز مشکلات شده و این مسئله حکایت از سوءمدیریت و بی‌تدبیری چند ساله مسؤولان دارد.

وی افزود: در حالی که فضای تنفسی مردم در خطر است، صدا و سیما به جای اینکه وجدان‌ها را بیدار کند، مدیریت شهری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به باد تخریب کشیده و انتقادهای نابجا دارد.

حق‌شناس افزود: بخش مهمی از آلودگی هوا مرتبط با کیفیت سوخت و خودروهای غیراستاندارد است که امروزه در چنبره مافیا قرار گرفته، شهرداری هیچ نقشی در واردات سوخت یا خودروسازی ندارد و در سیاست‌گذاری آن دخیل نیست.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: شهرداری مسئول توسعه خطوط مترو است و نقشی در بی‌کیفیتی خودروها ندارد. 14 وزارتخانه و نهاد در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند ولی به تنهایی مدیریت شهری نقد می‌شود. دولت هم چندان در عدم موفقیت در مبارزه با آلودگی بی تقصیر نیست و کوتاهی کرده و باید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپذیرد.

حق‌شناس بیان داشت: هزینه‌های پایتخت زیاد است و دولت دستگاه‌های فراوانی دارد و بدون کوچک‌ترین مشارکت از حمل و نقل عمومی انتظار دارد و نمی‌توان از جیب مردم هزینه کرد. تامین بودجه برای مترو بخشی از آن برعهده دولت است و نباید از آن غافل شد.

حق‌شناس گفت: امروز ایران به شدت نیازمند وحدت و انسجام ملی است و هر که بتواند لبخندی هرچه گذرا بر لب این مردم بنشاند خدمتی بزرگ است و هر که بر ناامیدی مردم اضافه کند ظلمی بزرگ انجام داده است. بنابراین چه ایرادی دارد در میان هزاران خبر بد، خبر نامگذاری یک خیابان به نام هنرمند، شاعر، سیاست‌مدار و یا شهید شود؟

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: چرا تغییر نام خیابان‌هایی که به دفعات تکرار شده‌اند باید دردسرساز شود و برخی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آشفته کند؟ نباید از نام‌گذاری خیابان به نام جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و عباس کیارستمی و سایر افراد ناراحت شد. آیا در طول این سال‌ها این افراد سهمی به اندازه نام یک بن‌بست ندارند؟

وی خاطرنشان کرد: برخی به دنبال فرصت‌طلبی سیاسی هستند و آسمان آلودگی هوا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ریسمان نامگذاری معابر به نام فرهیختگان می‌بافند تا بگویند مدیریت شهری ناکارآمد است در حالی که این چنین نیست.

حق‌شناس گفت: تامین بخش اصلی بودجه برای توسعه مترو و نوسازی اتوبوس‌های فرسوده برعهده دولت است که در شرایط اقتصادی کنونی در اولویت قرار نگرفته و باید دولت سهم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه هرچه زودتر پرداخت کند.