نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از اهتمام سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای کاهش تعداد کارگزاران و عوامل اعزامی به حج تمتع با حفظ کیفیت کار خبر داد.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب ، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حج سال آینده از اهتمام سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای کاهش تعداد کارگزاران و عوامل اعزامی به حج تمتع با حفظ کیفیت کار خبر داد.

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: استفاده از امکانات و ابزار روز به منظور ساماندهی امور در حج، می‌تواند در کاهش نیروهای اعزامی بسیار کمک کننده باشد. از این‌رو به نحوی برنامه‌ریزی شود که بدون کاهش راندمان کاری و با حفظ کیفیت کار، در ارتباط با نیروهای اعزامی اهتمام بیشتری ورزیده شود.

سازمان حج ایران در مذاکره با وزارت حج عربستان برای اعزام ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از ایران در سال ٩٩ به حج تمتع توافق کردند. با توجه به انتظار حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی برای تشرف به حج، این سازمان در مذاکره با عربستان برای ۲۰ هزار نفر دیگر سهمیه مازاد درخواست کرد.

علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ در این شورای برنامه‌ریزی از فعالیت‌های سازمان حج و زیارت به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی برای عملیات حج ۹۹ گزارشی داد و گفت: سازمان حج و زیارت با هماهنگی و همراهی بعثه مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی و اجرایی برای انجام برنامه‌های حج ۹۹ تلاش می‌کند، امیدواریم در موعد مقرر این برنامه‌ریزی‌ها تحقق یابد.

اکبر رضایی ـ معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت ـ گفت: پس از انجام مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه حج ۹۹ ، کارهای اجرایی حج، سرعت بیشتری گرفت و در حوزه مسکن با تشکیل جلسات و ابلاغ سیاست‌های کلی و بازبینی قراردادها، اعمال نظرهای نظارتی و حقوقی در این خصوص انجام شده است.

وی افزود: به منظور پیگیری و اجاره محل اسکان زائران در حج ۹۹، بزودی هیأتی از جمهوری اسلامی ایران به عربستان اعزام می‌شود تا این موضوع را از نزدیک پیگیری کند.

رضایی با اشاره به اعلام فراخوان سازمان حج و زیارت برای تکمیل و بروز رسانی اطلاعات زائران، اظهار کرد: هم‌اینک حدود ۶۰ هزار نفر از زائران برای اعزام در حج ۹۹ در سامانه این سازمان اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: زمانبدی حج به بخش‌های مرتبط اعلام شده و در حال انجام موضوعات اجرایی هستیم، نرم افزار ثبت‌نام هم بروز رسانی شده و در حوزه تغذیه و تدارکات برنامه‌ریزی غذایی و آسیب شناسی‌ها صورت گرفته و در حال نهایی شدن است.

محسن نظافتی ـ مسؤول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در کشور عراق ـ گزارشی از آخرین وضعیت اعزام زائران ایرانی به عتبات ارائه کرد و افزود: پس از پایان مراسم اربعین حسینی، همچنان اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات به صورت هوایی انجام می‌شود و تاکنون مشکل خاصی رخ نداده است و تمام برنامه‌های قبلی همچنان در بسته زیارتی زائران قرار دارد.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در شهرهای کربلای معلا و نجف اشرف به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که زائران در مسیر رفت و آمد دچار مشکل نشوند. خوشبختانه با توجه به حرمت زائران امامان معصوم (ع) هیچ تعرضی تاکنون به زائران ایرانی نشده است.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ نیز گفت: اعزام زائران افزون بر عتبات عالیات، هم‌اینک به سوریه در حال انجام است و دوره جدید نام‌نویسی و اعزام به عراق را از طریق سامانه اعزام سازمان پیگیری می‌کنیم.