عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: فراموش کردن حقوق عمومی در تصمیم گیری ها علت وقوع برخی از مشکلات است. خودروهای بی کیفیت، بنزین ناخالص و از بین بردن ریه شهرها و از بین بردن باغات این شهر همه از دلایل آلودگی هوا است.

به گزارش مرور نیوز،  محمد سالاری ، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران و در نطقی پیش از دستور اظهار کرد: این روزها به علت آلودگی هوا بار دیگر کلانشهر تهران در کانون توجه افراد قرار گرفته است و این در حالی است نفس کشیدن در این شهر سخت شده است.

وی ادامه داد: این روزها بازار اتهام و کارشکنی و رفع مسوولیت داغ شده است و جامعه هم با ناامیدی پیگیر ماجرا است و در این حالت راه حل های سطحی کمکی به ما نمیکند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: فراموش کردن حقوق عمومی در تصمیم گیری ها علت وقوع برخی از مشکلات است. خودروهای بی کیفیت، بنزین ناخالص و از بین بردن ریه شهرها و از بین بردن باغات این شهر همه از دلایل آلودگی هوا است.

سالاری تصریح کرد: حل مشکل آلودگی هوا یک مسئله سیاسی است و اگر سیاست های ما تغییر نکند و به روستاها توجه ویژه نشود شاهد همین وضعیت خواهیم بود که حاشیه نشینی افزایش یافته و کلان شهرها تبدیل به سیاه چاله های خواهد شد که کاری دیگر برای آن نمی شود انجام داد.

وی گفت: غفلت از حقوق عمومی در دهه های گذشته باعث شده است که امروز با چنین مشکلاتی مواجه باشیم و منظور از حقوق عمومی ایجاد یک گفتمان واحد برای رفع مشکلات است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: گفتمان حقوق عمومی یعنی اینکه عموم شهروندان از حقوقی برخوردارند که باید به آنها دسترسی پیدا کنند مانند حق آموزش و حق محیط زیست سالم.

محمد سالاری افزود: حقوق عمومی چتری گسترده است که همه زیر سایه آن از حق برخوردار بوده و می توانند زندگی آسوده ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاه ما به جامعه نگاه ثروت محور باشد نظیر آنچه در گذشته وجود داشته است می شود اینکه کل شهر را برای شهر می فروشیم و یادمان می رود که شهر بستری برای درآمدزایی نیست و قرار نیست آن را بفروشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرسازی در گذشته تبدیل به شهرفروشی شده بود و به جای آنکه درآمدهای آن برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود در جای دیگری از آن استفاده شده است.

سالاری ادامه داد: باید حقوق عمومی تبدیل به گفتمان عمومی شود زیرا صرفا به سیاستمداران توانمند نیاز نداریم بلکه باید سیاست های درستی هم داشته باشیم و از طریق مطالبه عمومی آن را پیش ببریم.

وی ادامه داد: باید ساز و کارهای نهادی تحقق حقوق عمومی ایجاد شود. مدیریت شهری باید فرآیندهای خود را به گونه ای تغییر و بازسازی کند که بستر فعالیت مردم ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبیعی است که برای ایجاد و فعالیت انجمنهای شهری باید محیط برای فعالیت آنها فراهم باشد و این به معنای امنیتی کردن محیط نیست.

سالاری تصریح کرد: در حوزه حمایت قضایی از فعالین مدنی عقب هستیم و رویه قضایی موجود باید اصلاح شود و راه را برای فعالیت های مدنی هموار کرد.

وی گفت: از قوه قضاییه می خواهیم تا راه شکایت از تصمیم گیران و مدیرانی که با اقدامات خود حقوق عمومی را زیر پا گذاشته اند باز شود تا بتوان با متخلفان برخورد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: دو راهبرد نیاز است اولین آن دغدغه مند کردن مردم است و راهبرد سوم ایجاد سازو کارهای لازمه است.