وزیر بهداشت گفت: سهم بخش سلامت در دولت آقای روحانی از 6 به حدود 9 رسیده است. در عرصه نظام سلامت و دانشگاه‌های عبوم پزشکی با افزایش حدود سه درصد جی دی پی برای خودمان سهم بیشتری از درآمد ملی قایل نیستیم.

به گزارش مرور نیوز،  سعید نمکی، وزیر بهداشت در بیست‌وپنجمین جشنواره تحقیقاتی رازی با اعلام گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: اتفاقی که در سانحه‌ی هواپیما رخ داد مردم این سرزمین را داغدار کرد، برای همه ما روزهای سختی است و باید این کشور را اداره کرد و این آینده را مدیریت کرد و به نیازمندی‌های مردم پرداخت، تا فردایی بهتر داشته باشیم.

وزیر بهداشت افزود: در عرصه تحقیقات اشاراتی شد ما در همه عرصه‌های ملی دستاوردهای بزرگی داشتیم و اگر واقعا بخواهیم این دستاوردها را در عرصه‌های مختلف مقایسه کنیم دستاوردهای ما در عرصه سلامت جزو مطلوب‌ترین دستاوردهای ملی است.

نمکی ادامه داد: اگر به عنوان اندیشمندان عرصه ملی شاخص‌های عرصه سلامت را مقایسه خواهید دید که رشد در دستیابی به شاخص‌های ملی در عرصه سلامت در بین 22 کشور منطقه مدیترانه شاخص‌های بسیار ارزمندی است این موضوع با تلاش محققان این عرصه حاصل شده است.

وی تصریح کرد: ما در عرصه دارویی کشور با کمک محققین بیش از 97 درصد را تولید می‌کنیم و برای سه درصد باقی مانده برنامه گسترده ملی داریم و شاید حضور من این کمک را کرد که نگذارم در زیر بولدوزر واردات فراورده‌های ملی له شوند و امیدوارم بتوانیم به خودکفایی در عرصه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برسیم.

وی افزود: برای سال آینده برنامه مفصلی داریم؛ امسال از سه میلیارد و هفتصد میلیون یورو مصرف تجهیزات پزشکی و دارو در سال گذشته با سه میلیارد خواهیم رسید که بیست درصد کاهش داشته است و این سه میلیارد نیز به سمت و سوی تقویت تولید داخل در حال حرکت است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: واردات دارو کاهش 20 درصدی داشته و تکیه بر تولید ملی برنامه را ادامه می‌دهیم؛ سهم ما از جی دی پی کشور برای تحقیقات پایین است، سهم بخش سلامت در دولت آقای روحانی از 6 به حدود 9 رسیده است. در عرصه نظام سلامت و دانشگاه‌های عبوم پزشکی با افزایش حدود سه درصد جی دی پی برای خودمان سهم بیشتری از درآمد ملی قایل نیستیم؛ بنده به عنوان کسی که سالها در سازمان برنامه و بودجه این بخش را اداره کردم سهم ما از جی دی پی در نظام سلامت سهم ارزنده‌ای است اما در توزیع این منابع در این بخش متاسفانه پژوهش را خوب ندیده‌ایم که قسمتی به تمهیدات وزاتخانه برمی‌گردد و به بخش درمان و بهداشت بیشتر توجه شد و باید این بحث را دنبال کنیم.

وی گفت: باید به بخش خصوصی بیشتر توجه کرد، در کشورهای پیشرفته 52 درصد از بودجه را بخش خصوصی تامین می‌کند که خوشبختانه این حرکت در کشور ما شکل گرفته است.

بحث دیگری که در این راستا نیازمند هستیم، باید تحقیقات منتهی به دستاوردهایی بشود که بتواند گره‌گشایی کند از مشکلات ارائه خدمت در بخش خصوصی و دولتی و خوشبختانه این حرکت آغاز شده است.

وی گفت: در بخش بیماری‌های غیرواگیر حرکت ملی کنترل فشار خون آغاز شد و نتایج و تاثیرگذاری آن در نظام سلامت نیازمند حضور مستمر بخش تحقیقات و پژوهش است.

نمکی افزود: یکی از اتفاقات نظام بودجه ریزی این است که اگر بودجه جاده بسازیم می‌گویند حرکت عمرانی اگر در بحث اموزش هزینه کنیم می‌گویند هزینه جاری و اگر آی سی یو و سی سی یو بسازیم می‌گویند هزینه سرمایه‌گذاری.

وی گفت: تبلیغ این باور نیازمند حرکت تبلیغاتی است به دلیل اینکه فرهنگسازی سرمایه‌گذاری است.

* تحقیقات و ارتباطات بین رشته‌ای باید مورد توجه قرار گیرد

نمکی ادامه داد: تحقیقات و ارتباطات بین رشته‌ای باید مورد توجه قرار گیرد و نباید در دانشگاه جزیره‌ای عمل کرد.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم در بخش سلامت کارهای بزرگ کنیم باید به عرصه‌ای بیرون از این بخش پا گذاریم و به محققین بیرون از این مرزها توجه کنیم. دل این محققان برای این کشور می‌تپد.