معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: آمارها نشان می‌دهد ۸۰ درصد شکایت‌های دادسرا در کشور منجر به کیفرخواست نمی‌شود و این حکایت از آن دارد که افراد هنگام شکایت مسیر درستی را طی نمی‌کنند.

به گزارش مرور نیوز،  حجت‌الاسلام هادی صادقی ، معاون فرهنگی قوه قضاییه قبل از ظهر امروز چهارشنبه (۲۵ دی) در همایش تجلیل از فعالان طرح هر مسجد یک حقوقدان در گرگان، گفت: این طرح با هدف افزایش آگاهی‌های مردم در حوزه حقوقی و قضایی است که سبب می‌شود مردم کمتر به خطر بیفتند و دیگران هم در حق یکدیگر خطا نکنند.

وی افزود: هدف دیگر این طرح کاهش پرونده‌ها و نزاع‌ها است و اگر هم مشکلی پیش آمد زمانی که می‌خواهند تا شکایت خود را پیگیری کنند، مسیر درست را بشناسند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی به دنبال ایجاد پایگاه‌هایی در مساجد برای کمک به آگاهی مردم است، اظهار کرد: مردم از اصطلاحات تخصصی حقوق و از مسائل حقوقی روزمره مورد نیاز خود آگاه نیستند و این وظیفه ماست تا مسائل حقوقی مورد نیاز فعالیت‌های روزمره مردم را به آنان آموزش دهیم.

صادقی، گام دوم اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان را نشان دادن مسیر درست برای پیگیری شکایت بیان کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد ۸۰ درصد شکایت‌های دادسرا در کشور منجر به کیفرخواست نمی‌شود و این حکایت از آن دارد که افراد هنگام شکایت مسیر درستی را طی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: طولانی شدن روند رسیدگی پرونده‌ها و سرگردانی مردم از جمله مشکلاتی است که ما را بر آن داشت تا با کمک اصحاب فرهنگ و رسانه، روحانیون، حقوقدانان، وکلا و دانشگاهیان برای بالا بردن آگاهی مردم بیشتر تلاش کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: باید با کار و روحیه جهادی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود در این بخش تلاش کنیم.

صادقی تأکید کرد: در قالب این طرح علاوه بر آگاهی‌های حقوقی باید مشاوره‌های حقوقی رایگان به مردم ارائه و تشکیل هیئت‌های حل اختلاف در مساجد هم با حضور حقوقدانان برگزار شود.

وی گفت: گلستان از استان‌های موفق در زمینه صلح و سازش است و امیدواریم در گسترش طرح هر مسجد یک حقوقدان هم در بین دیگر استان‌ها پیشتاز باشد.

به نقل از دادگستری گلستان، در همایش امروز از ۱۰ نفر از فعالان طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان گلستان تجلیل شد.