وزیر آموزش و پرورش گفت: در زمینه ریسک در معرض بودن حوادث، ایران خیلی وضعیت بدی ندارد ولی در حوزه آسیب‌پذیر بودن وضعیت ما متوسط است و عملا جزو کشورهایی هستیم که باید آمادگی در ما مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز،  محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در همایش گام دوم طرح مدرسه آماده که با حضور 1500 مدیر مدرسه شهر تهران برگزار شد، گفت: تصور رایج این است که ایران جز کشورهایی با ریسک بالا در حوزه پدیده‌ها و حوادث طبیعی است. ولی باید توجه کرد که اقدامی که سال 2011 توسط سازمان ملل انجام گرفت بین ریسک در معرض بودن حوادث و ریسک آسیب‌پذیر بودن تفاوت قائل شده‌اند.

وی افزود: پدیده‌ها حوادث طبیعی همیشه احتمال وقوع دارد و جوامع مختلف با وضعیت‌های گوناگونی در این زمینه روبه‌رو هستند لذا عاقلانه است که جامعه برای مقابله مؤثر کسب آمادگی کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در زمینه ریسک در معرض بودن حوادث، ایران خیلی وضعیت بدی ندارد ولی در حوزه آسیب‌پذیر بودن وضعیت ما متوسط است و عملا جزو کشورهایی هستیم که باید آمادگی در ما مورد توجه قرار گیرد.

حاجی‌میرزایی گفت: فاصله در معرض بودن و آسیب‌پذیر بودن در حوادث باید با آمادگی رفع شود همچنین فاصله آمادگی و غافلگیری قابل رفع است و عاقلانه بوده که آمادگی‌ها را کسب و از بروز حوادث پیشگیری کنیم.

وی گفت: اقدام شهرداری برای کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث بسیار مؤثر بوده است و باید تلاش‌های لازم انجام گیرد تا تاب‌آوری جامعه افزایش یابد و قدرت مواجه هوشمندانه و بهتر در حوادث را داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان در سن فراگیری قرار دارند،‌گفت: این مسأله نشان از جایگاه خطیر مدرسه در آموزش به شهروندان دارد آینده‌سازان ایران در مدارس هستند و مصون‌سازی مدرسه نیز بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین مدرسه کانون یادگیری محله است و هر چقدر پیوند مدرسه را با واقعیت زندگی مردم عمیق‌تر کنیم مدرسه زنده‌تری خواهیم داشت و دانش‌آموزان نباید از واقعیت جامعه دور باشند.

حاجی‌میرزایی بیان داشت: دانش‌آموزان در مدرسه باید با مسائل محله آشنا باشند و قطعا همکاری شهرداری بسیار مهم است از طرفی آموزش به دانش‌آموزان از آنجایی که عمق زیادی دارد از طریق این قشر از جامعه می‌توان در جهت کاهش آسیب‌های حوادث گام برداشت.

وی گفت:‌ 15 میلیون دانش‌آموز داریم که با خانواده‌های آنها جمعیت زیادی به خود اختصاص می‌دهد و این طرفیت بالا می‌تواند آموزش مواجه به بحران‌های مختلف را به ویژه از نوع طبیعی فرا گیرد.

وی در پایان گفت: معتقدیم هیچ رسانه‌ای در کشور به اندازه آموزش و پرورش فراگیری و عمق تأثیر ندارد و تنها مکانی است که آموزش‌ها می‌تواند چهره به چهره انجام گیرد.