معاون کل وزارت بهداشت گفت: اکثر مسافران ما از کشور چین در محل شهرهای آلوده که قرنطینه اعمال شده نیستند، فقط ۱۲ نفر دانشجو داشتیم که مراقبت کردیم و جای هیچ نگرانی نیست.

به گزارش مرور نیوز،  ایرج حریرچی ، معاون کل وزارت بهداشت در مصاحبه با یک شبکه رادیویی گفت: وزارت بهداشت با هماهنگی نیروی انتظامی، مسافران از مبدأ چین را در همه فرودگاه‌ها و مرزهای دریایی از نظرعلائم بیماری کنترل می‌کند.

وی با اشاره به ارائه آموزش به کسانی که از ایران به مقصد کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی خارج می‌شوند، گفت: سیستم بهداشتی و درمانی در داخل آماده است و پروتکل و راهنمای بالینی نحوه تشخیص و مقابله با این ویروس به زبان انگلیسی و فارسی چند روز قبل منتشر و ابلاغ شده است و با سازمان بهداشت جهانی نیز در ارتباط هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی شرایط اورژانسی برای نیاز به اقدام بین‌المللی را اعلام نکرده است، گفت: این ویروس از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی است و فقط تغییر ژنی رخ می‌دهد.

حریرچی در ادامه اظهار کرد: سرایت این ویروس بالاست اما مرگ‌زایی آن نسبت به سایر ویروس همگون نسبتاً پایین‌تر است و در حال حاضر از حدود ۳۰۰۰ نفر مبتلا به این ویروس ۸۰ نفر فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما در داخل کشور با اقدامات فوری از ورود  ویروس کرونا به کشورمان پیشگیری می‌کنیم، گفت: اکثر مسافران ما از کشور چین در محل شهرهای آلوده که قرنطینه اعمال شده نیستند، فقط ۱۲ نفر دانشجو داشتیم که مراقبت کردیم و جای هیچ نگرانی نیست.

معاون کل وزارت بهداشت با اعلام اینکه این ویروس وارد کشور نشده است، اظهارکرد: مردم نگران نباشد و می‌توانند همان مراقبت‌های معمولی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه داروی این ویروس ساخته نشده است و در حال حاضر از داروهای ضد ویروسی دیگر استفاده می شود، گفت: از میان مبتلایان فقط دو تا سه درصد آن‌ها قابل درمان نیستند که عمدتاً افراد بالای ۷۰ تا ۸۰ سال هستند.

دکترحریرچی در پایان اظهارکرد: دولت چین اعلام نیاز به سازمان بهداشت جهانی و یا ایران نکرده و خودش اقدامات لازم را انجام داده است.