وزیر دادگستری با اشاره به صدور احکام قاچاق در دادگاه و مشکلات در این زمینه گفت: در زمینه‌های متعددی مانند بخش تعزیرات به کمک پژوهشگاه نیاز داریم.

به گزارش مرور نیوز و  به نقل از قوه قضاییه سید حجت‌اله علم‌الهدی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در دیدار با علیرضا آوایی ، وزیر دادگستری با اشاره به اساسنامه پژوهشگاه قوه قضاییه که به امضای رئیس قوه قضاییه رسیده‌است به تشریح ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه و معرفی پژوهشکده‌ها پرداخت.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس مجوز وزارت علوم در حال جذب هیئت علمی هستیم، افزود: بنا بر رسالت تعریف شده، پژوهشگاه وظیفه حمایت و انجام کارهای پژوهشی و مطالعاتی برای تمام بخش‌های قوه قضاییه را بر عهده دارد.

وی پژوهشگاه را یگانه مرکز پژوهشی متعلق به همه بخش‌های قوه دانست و افزود: علاوه بر نخبگانی که به صورت هیئت علمی و پژوهشگر در پژوهشگاه جذب می‌شوند، بنا داریم سراغ دانشگاه‌ها، استادان و مراکز پژوهشی رفته و از حداکثر ظرفیت علمی و پژوهشی موجود در کشور استفاده کنیم.

علم‌الهدی با بیان اینکه در بحث حمایت از پایان‌نامه‌ها با دانشگاه‌های مختلفی در حال رایزنی هستیم و برنامه عملیاتی در این زمینه داریم که به زودی اجرایی می‌شود، افزود: پنل‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاهی و قضات تشکیل شده و در آنها موضوعات کاری مختلف مطرح و بررسی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به اینکه از ظرفیت سرباز نخبه‌ها هم استفاده می‌کنیم، گفت: این آمادگی را داریم که در زمینه انجام طرح‌های پژوهشی و برگزاری نشست‌ها، رویدادها همایش‌های علمی در خدمت بخش‌های مختلف باشیم.

* نیاز به پژوهش در مسائل مربوط به تعزیرات حکومتی

سید علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در ادامه دیدار با بیان اینکه آمادگی و نیاز داریم از ظرفیت پژوهشگاه استفاده کنیم، اظهار کرد: امیدواریم ارتباط ما با پژوهشگاه به صورت مستمر ادامه یابد.

وی با اشاره به صدور احکام قاچاق در دادگاه و مشکلات در این زمینه گفت: در زمینه‌های متعددی مانند بخش تعزیرات به کمک پژوهشگاه نیاز داریم.

آوایی به مشکلاتی که در برخی دادگاه‌ها وجود دارد، اشاره و تصریح کرد: بحث فساد می‌تواند یکی از موارد مورد توجه پژوهشگاه باشد.

وزیر دادگستری اخلاق قضات را یکی دیگر از محورهای مورد نیاز به پژوهش دانست و افزود: اولویت پژوهش‌ها را بر مواردی متمرکز کنید که ثمره آنها را مردم در میان مدت ببینند.

آوایی با بیان اینکه مردم در هنگام مواجهه با ما در رفتار و منش، باید بویی از قاضی اسلامی ببینند، افزود: باید در آموزش‌ها و پژوهش‌ها به این مساله توجه بیشتری داشته باشیم.

حامد نیکونهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: در دوره جدیدِ پژوهشگاه با جدیت دنبال این هستیم که طرح‌های پژوهشی به صورت عملیاتی و از نزدیک در ارتباط با بخش های مختلف قوه قضائیه باشد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: دنبال استخراج یک نظام مسائل از قوه قضاییه با مشارکت دستگاه‌های مربوطه و سپس تعریف طرح پژوهشی هستیم تا در نهایت خروجی‌های متناسب و متنوع با ابزارهای رسانه‌ای جدید تولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث رویه‌ای در سازمان تعزیرات حکومتی جای کار زیادی وجود دارد.