معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: تاکنون حتی یک‌مورد ابتلا به این بیماری در ایران گزارش نشده است و البته این موضوع حاکی از این نیست که از ابتلا به ویروس مصون هستیم، بلکه باید آماده باش باشیم.

به گزارش مرور نیوز، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشست خبری خود به مناسبت ایام دهه فجر که در وزارت بهداشت برگزار شد، با تبریک این ایام اظهار کرد: سال ۲۰۲۰ توسط سازمان بهداشت جهانی سال پرستاری و مامایی با هدف گسترش پوشش سلامت نام‌گذاری شده است که نشان از اهمیت پرستاری در جامعه دارد.

وی در ادامه به تغییرات جهانی و بروز پیری در جهان، اشاره کرد و گفت: در جهان هر ماه یک میلیون نفر به سن بالای ۶۰ سال می‌رسند، تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۲ میلیارد نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود و این روند تا سال ۲۰۵۰ به سمتی می‌رود که برای اولین بار در این سال در جهان، جمعیت سالمندان از کودکان بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص رشد سالمندی در ایران، اظهار کرد: از سال ۴۵ تا سال۹۰ جمعیت سالمندی ۴ برابر شد؛ به شکلی که اکنون جمعیت سالمندی ایران ۹.۲ درصد است و تا ۳۰ سال آینده جمعیت سالمندی به ۲۵ درصد خواهد رسید؛ یعنی از هر ۴ نفر یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود.

حضرتی افزود: سالمند بیمار نیست، اما نیاز به مراقبت فراوان دارد. رشد سالمندی و بروز بیماری‌های غیر واگیر مانند سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی و... باعث شده بیشترین درصد اشغال تخت‌ها مربوط به بیماری‌های مزمن است که اهمیت تقویت پرستاری در منزل و مراکز مراقبت طولانی در منزل را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال آینده پرستاری جزو پنج شغل برتر دنیا خواهد بود، افزود: به همین دلیل اقبال از رشته پرستاری افزایش یافته است. ۴۰ سال گذشته، ۷۵ درصد نیروهای ما بهیار بودند، اما اکنون بیش از ۷۵ درصد نیروهای پرستاری ما کارشناس پرستاری هستند. اکنون ۱۴۰ دانشکده پرستاری، ۲ هزار عضو هیئت علمی، ۴۴ هزار دانشجوی پرستاری، ۱۱هزار فارغ‌التحصیل رشته پرستاری در سال داریم و رتبه دوم منطقه در تولید علم را داریم؛ تا جایی که ۲۵ درصد تولید علم کشور توسط پرستاران صورت می‌گیرد.

حضرتی در ادامه صحبت‌هایش درباره بیماری کروناویروس در چین و تعدادی از کشورهای دیگر، با تاکید بر این نکته که تاکنون حتی یک‌مورد ابتلا به این بیماری در ایران گزارش نشده است، گفت: البته این موضوع حاکی از این نیست که از ابتلا به ویروس مصون هستیم، بلکه باید آماده باش باشیم. در این راستا پس از جلسه با معاونت درمان، دستورالعملی به کلیه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ارسال شد تا پرستاران و بویژه پرستاران کنترل عفونت‌ها در جریان آن باشند.

وی در خصوص مصرف ماسک برای جلوگیری از انتقال بیماری کروناویروس، گقت: نباید وحشت‌زایی کنیم و تنها کسانی باید از ماسک n95 استفاده کنند که در معرض خطرات تنفسی بیماری باشند که خوشبختانه تا کنون نیز موردی از ابتلا به کروناویروس نداشتیم.