با انجام لایه‌نگاری باستانی و کشف آثار و اشیای تاریخی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی، مجوز فعالیت عمرانی در این منطقه لغو شد.

به گزارش مرور نیوز، «حسین عباس‌زاده»، سرپرست هیأت گمانه‌زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی گفت: به دنبال درخواست بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری در جلوخان مجموعه فردوسی تاکید شد تا قبل از هرگونه فعالیت عمرانی، منطقه مورد گمانه‌زنی باستان‌شناسی قرار گیرد.

به گفته وی، کمک نقشه ژئوفیزیک محوطه که در سال ۱۳۸۳ تهیه شده بود، اقدام به حفر گمانه‌هایی شد که نتیجه آنها بیانگر وجود لایه‌های باستانی در این بخش از آرامگاه فردوسی بود.

او بیان کرد: این طرح با هدف بررسی علمی و باستان‌شناسی و لایه‌نگاری این منطقه انجام شد.

به گفته وی، پس از گمانه‌زنی لایه‌های تاریخی و رسیدن به آثار معماری و اشیای تاریخی کار متوقف و صدور مجوز عمرانی در جلو خان مجموعه آرامگاه لغو شد.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی اظهار کرد: براساس برنامه در گمانه‌هایی که به آثار تاریخی نرسیدیم، به جز یکی دو مورد که به زباله برخوردیم تا خاک بکر پیش رفتیم.

وی گفت: با اتمام طرح گمانه‌زنی به هدف اولیه که یافتن لایه‌های تاریخی در محوطه بود رسیدیم و برایمان ثابت شد که در این منطقه آثار تاریخی وجود دارد.

عباس‌زاده بیان کرد: در تمامی گمانه‌های ایجاد شده آثار و بقایای حضور انسان به چشم می‌خورد و در برخی از گمانه‌ها هم آثار معماری و اشیاء سفالی مشاهده شد.

وی عمده‌ترین شیء تاریخی حاصل از این طرح را پی‌سوز سفالی دارای لعاب فیروزه‌ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری و بقایای دیوار و کف پوش آجری اعلام کرد.