معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: در کمتر از یک سال گذشته مردم به خوبی رویکرد قوه قضائیه را متفاوت از سابق لمس کرده‌اند و این یک شعار نیست.

به گزارش مرور نیوز،  حجت‌الاسلام مصدق ، معاون حقوقی قوه قضاییه در آیین رونمایی از دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه اظهار کرد: در کمتر از یک سال گذشته مردم به خوبی رویکرد قوه قضائیه را متفاوت از سابق لمس کرده‌اند و  این یک شعار نیست.

وی ادامه داد: قوانین در آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی به نحوی است که رویکرد افزایش نهادهای ارفاقی را تأکید می‌کند.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: البته کیفیت استفاده از قوانین برای اجرایی کردن مواد قانونی مانند 66 و 82 این گونه است که چگونه باید از این رویکرد استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام مصدق افزود: اثبات شده که قوه قضاییه دستگاهی صرفاً مجازات‌کننده نیست بلکه به مرور زمان مردم باید احساس کنند که این دستگاه نسبت به بازاجتماعی کردن مجرم حساسیت خاصی دارد.

وی افزود: در مرحله تحقیقات مقدماتی، دادرسی، صدور رأی، اجرای احکام و تحمل کیفر در زندان از مواردی است که این نگاه قوه قضائیه در بازاجتماعی کردن مجرم می‌تواند بروز یابد.

معاون حقوقی قوه قضائیه با  اشاره به دستورالعمل نحوه مشارکت نهادهای مردمی گفت: در این دستورالعمل متخصصان بسیاری نظر داده‌اند و هیچ تنش و مخالفتی با قوانین در این دستورالعمل ذکر نشده است.

حجت‌الاسلام نهادهای مردمی و گروه‌های جهادی به ویژه در ایام تعطیلات و عید مورد غفلت واقع می‌شوند بنابراین این دستورالعمل می‌تواند به گروه‌ها ارزش دهد که هدفشان خدمت به مردم است. 

وی بیان داشت: برای گروه‌ها و نهادهای مردمی که خدمتگزار مردم هستند در این دستورالعمل چهار هدف عنوان شده و به طور کلی این دستورالعمل 54 ماده دارد.

در ادامه همچنین غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: جایگاه مردم و نهادهای مردمی در مکتب عقیدتی اسلام و نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران نقش محوری دارد.

وی افزود: نگرش به مردم در مکتب اسلام و ایران مقطعی و ابزار سیاسی نیست و نباید باشد. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: نگرش به مردم بر اساس باور عمیقی است و انتخابات، نهادها نقش‌آفرینی مردم در حاکمیت است.