وزیر آموزش و پرورش گفت: سال‌ها است که با چالش‌هایی روبرو هستیم لذا همسوسازی بسیار مهم است. همچنین در اجرای سند تحول باید مسیرها را به‌ وضوح مشخص کنیم.

به گزارش مرور نیوز،  محسن حاجی میرزایی ، وزیر آموزش و پرورش در سومین نشست خود با مدیران کل حوزه ستادی گفت: بدون تردید موفقیت پایدار و اصیل منحصراً درگرو درک مشترک از موضوع و داشتن گرایش‌های همسو است لذا این جلسات را برای همسو شدن تلقی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ اندیشه بلندی اگر توانایی ترکیب شدن را نداشته باشد به‌جایی نخواهد رسید، اظهار کرد:‌ آموزش‌وپرورش همواره دستخوش تغییرات بوده است اما این تغییرات منجر به رضایتمندی نشده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ سندی را آموزش‌وپرورش تدوین کرد که ناشی از دو عامل بود، یکی تغییرات که در جهان و در جامعه به‌سرعت در حال انجام بوده است و آموزش‌وپرورش باید خود را به‌روز کند و عامل دوم ناکامی‌هایی که در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت وجود داشت، لذا در این راستا سند تحول بنیادین تدوین شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سال‌ها است که با چالش‌هایی روبرو هستیم لذا همسوسازی بسیار مهم است. همچنین در اجرای سند تحول باید مسیرها را به‌ وضوح مشخص کنیم.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی، توسعه دسترسی به عدالت و کیفیت را برای ما به‌عنوان هدف مشخص کرده است و ما در آموزش‌وپرورش امور آماده کردن افراد برای بهتر زیستن هستیم بنابراین لازمه زندگی بهتر، یادگیری است.

عضوکابینه تدبیر وامید اظهارکرد: یادگیری و یاددادن کرامتی است که به انسان‌ها از طرف خداوند داده ‌شده است لذا در قرآن به ‌صراحت آمده است که انسان در بدو تولد چیزی نمی‌داند و در دنیا همه‌چیز را یاد می‌گیرد.

وی ادامه داد: چنانکه سند تحول نیز اشاره دارد باید یاد بگیریم چگونه با طبیعت رفتار کنیم لذا در نحوه تعامل با طبیعت پیشرفت کردیم  و تکنولوژی‌های جدید را جایگزین روش‌های سنتی کردیم مانند بیل مکانیکی که جایگزین بیل دستی شد بنابراین مناسبات ما با طبیعت تغییر کرد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: انسان‌ها نیز باید باهم تعامل داشته باشند تعامل بخشی از زیستن است همه نهادها محصول تعامل انسان‌ها با یکدیگر است تجارت، معاملات ،....تشکیل نهادهای مختلف نهاد خانواده و... جمع این تعاملات فرهنگ یک جامعه را تشکیل می‌دهد لذا برای تعامل با دیگران نیازمند یادگیری هستیم.

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم چگونه با دیگران تعامل داشته باشیم همچنین یک وجه از تعاملات مربوط به خود ما است اینکه من کجا متولد شدم، یا در کجا رشد کردم، حتی وقتی ساکتیم انبوهی از افکار در درون ما فعال است و فهم ما به آن نیروی درونی جهت می‌دهد و  فهمی که باید از خودمان داشته باشیم و ارتباطی که ما باخدا داریم مجموعاً نوع زیستن ما را تعیین می‌کند.

 وی ادامه داد: در آموزش‌وپرورش ما برای ساختن انسان‌ها برای زیستن مأمور هستیم نه اینکه انسان را برای رفتن به دانشگاه آماده کنیم اما متأسفانه این باری است که بر عهده آموزش‌وپرورش گذاشته ‌شده است و ما باید آن را اصلاح کنیم و افراد را برای زیستن و زندگی بهتر آماده کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حاجی میرزایی اضافه کرد: دیپلم ما باید کارنامه مهارت های واقعی برای زیستن باشد و اگر این خصایص را نداشته باشد فرد توانمند نیست بنابراین باید اندیشید تا ببینیم چگونه می‌توانیم به اهداف و مأموریت اصلی برسیم.

وی تصریح کرد: باید نظام تعلیم و تربیت ما شرایطی را فراهم کند تا به اهدافی در راستای زیستن برسیم معنای زندگی برای ما یعنی تکاپوی برای زندگی بهتر، لذا در این خصوص باید بیش‌ازپیش تلاش کنیم.