سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ظرفیت تولید ۲ میلیون ماسک در کشور داریم و صادرات از امروز شروع شده است.

به گزارش مرور نیوز،  سید یاسر رایگانی ، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص عملکرد 11 ماهه نخست سال جاری این سازمان اظهار کرد: در 11 ماهه نخست سال جاری تعداد 540 هزار و 776 پرونده شامل 420 هزار و 655 پرونده کالا و خدمات، 77 هزار و 802 پرونده بهداشت و 42 هزار و 319 پرونده قاچاق تشکیل شده است و متخلفان 57 هزار میلیارد ریال محکوم شدند.

وی افزود: در بخش اجرای احکام نیز 371 هزار و 829 پرونده مختومه شده و از مجموع 27 هزار میلیارد ریال جزای وارده به اجرای احکام،  مبلغ 7 هزار میلیارد جریمه و مبلغ یک میلیارد ریال اعاده حق شاکی وصول شده است.

رایگانی در مورد پرونده‌های لبنی گفت: یک هزار و 384 پرونده در 11 ماهه سال جاری برای گرانفروشی تشکیل شده و متخلفان در یک هزار و 225 پرونده 53 میلیارد ریال محکوم شدند و سایر پرونده‌ها نیز حکم برائت گرفته و یا به مراجع ذیصلاح برای رسیدگی ارسال شده است.

* گرانفروشی شکر از مهمترین پرونده‌ها

سخنگوی تعزیرات اظهار داشت: گرانفروشی شکر نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات پرونده‌ها در 11 ماهه نخست سال جاری بود که تعداد 2911 پرونده از پرونده‌های متشکله امسال را تاکنون به خود اختصاص داده است و متخلفان بیش از 70 میلیارد ریال جریمه شدند.

وی در مورد پرونده‌های عدم ایفای تعهدات خودرو نیز گفت: 9 هزار و 59 پرونده با این عنوان تخلف برای خودرو تشکیل شده که تنها تخلف 171 پرونده محرز شده و متخلفان این پرونده‌ها 748 میلیارد ریال جریمه شدند  و 2 هزار و 790 پرونده قرار صادر شده، 802 پرونده نیز به محاکم ذیصلاح ارسال شده و یک هزار و 142 پرونده با ارائه مدارک حکم برائت دریافت کردند.

* آغاز طرح نظارت نوروز 99 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه از آغاز طرح نظارت نوروز این سازمان به منظور همکاری با سایر سازمان‌ها با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در برابر متخلفان، سالم‌سازی فضای کسب و کار، نظارت بر سیستم توزیع کالا و خدمات، حمایت از فضای کسب و کار در برابر التهاب، پیشگیری از تخلفات حوزه کسب و کار علی‌الخصوص نمایشگاه‌های بهاره و حضور مؤثر و استفاده از تمام ظرفیت‌های سازمان در برخورد با گرانفروشی و سایر تخلفات احتمالی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح مذکور با محوریت اقدامات پیشگیرانه و شبه قضائی برگزار می شود، اظهار داشت: مرحله نخست این طرح از 10 لغایت 29 اسفند ماه سال جاری است و مرحله دوم طرح از یکم لغایت 15 فروردین ماه سال جاری است و در این بازه یک هزار و 300 نفر از همکاران حاضر در کشیک در خدمت مردم شریف ایران هستند و مردم می توانند شکایات را از طریق سامانه تلفنی 135 و یا تارنمای  t135.ir ثبت کنند.

* رشد چشمگیر عملکرد سازمان در رسیدگی به قاچاق کالا و ارز

رایگانی با اشاره به رشد 20 درصدی پرونده‌های وارده، گفت: پرونده‌های وارده در 11 ماهه ابتدای سال جاری تعداد 77 هزار و 802  پرونده بوده که با توجه به تعداد  64 هزار و 831 پرونده وارده در 11 ماهه ابتدای سال 1397 شاهد رشد 20 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در این زمینه هستیم.

وی در مورد افزایش 67 درصدی جرایم وصولی، تصریح کرد: میزان وصولی در 11 ماهه ابتدای سال جاری میزان 4 هزار و 984 میلیارد ریال بوده که نسبت به مبلغ 2 هزار و 983 میلیارد ریال میزان وصولی در 11 ماهه ابتدای سال 1397، شاهد افزایش 67 درصدی وصولی‌های ریالی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

سخنگوی تعزیرات همچنین از عملکرد 99 درصدی اجرای احکام در اجرای حکم پرونده‌های رسیدگی شده و عملکرد 99 درصدی شعب ویژه در رسیدگی به پرونده‌های وارده خبر داد.

وی افزود: ۳.۵ میلیون ماسک رو در ۳۶ ساعت گذشته با همکاری سازمان اطلاعات سپاه تهران بزرگ و گشت‌های تعزیرات کشف شده که یک میلیون ماسک در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران و ۲ میلیون در اختیار هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ۵۰۰ هزار ماسک نیز که در یکی، دو روز گذشته کشف شد در اختیار سه دانشگاه قرار دادیم و توزیع را شروع کردند.

وی افزود: ۲۵۰ کارتن بزرگ دستکش یکبار مصرف در کرمانشاه کشف شده و در مورد احتکار این اقلام بهداشتی برخلاف سایر احتکارها متأسفانه در اغلب شهرهای کوچک و بزرگ داریم.

وی گفت:  ظرفیت تولید ۲ میلیون ماسک در کشور داریم و صادرات از امروز شروع شده است.

رایگانی گفت: قیمت ۴۱۰ و ۵۱۰ برای ماسک فیلتردار و غیرفیلتردار مبناست و به غیر از آن، تخلف است و با آن اشد برخورد می‌شود و با همکاری دادستان‌ها به عنوان اخلال در نطام سلامت کشور با آنها برخورد می‌شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: احتکار به قصد گرانفروشی و اختلال در نظام است و سریعاً به دادستانی‌های کشور پرونده‌ها برای رسیدگی ارجاع می‌دهیم.

وی افزود: ۱۸ داروخانه به دلیل احتکار ماسک پلمب شده که بیشترین در آذربایجان شرقی بوده و در تهران در ۳۶ ساعت ۳.۵ میلیون ماسک کشف شد.

 

رایگانی گفت: شاهد برخی بداخلاقی در کالاهای مورد نیاز مردم هستیم. لیمو ترش که ۱۲ هزار تومان فاکتور شده امروز ۲۰ و ۲۴ هزار تومان فروخته شده، الان که چند برابری عرضه می‌شود آیا خانواده‌های ما درگیر نیستند؟ به کجا می رویم؟ به جد در حال پیگیری هستیم و همچنین با دادستانی استان فارس نیز پیگیریم.

وی افزود: در زمینه گرانفروشی بلافاصله برای برخورد شدیدتر علاوه بر رسیدگی سریع در شعب  تعزیرات با همکاری دادستان کل کشور و دادستانی‌های استانها وارد عمل شده‌ایم چراکه گرانفروشی‌های اخیر کمال بی‌انصافی است و با آنها برخورد می‌شود.

 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بخش زیادی از اقلام صادراتی مرکبات در بازار ایران خواهد آمد.

وی افزود: اجازه واردات ماسک نیز به آنهایی که مجوز دارند داده شده است. مردم بیش از قیمت اعلام شده ماسک را نخرند و چنانچه مجبورند مراتب را به تعزیرات خبر دهند.

رایگانی افزود: یکی از سلبریتی‌ها تبلیغ فروش شربتی می‌کنند که کرونا را علاج می‌دهد که همین جا اعلام می‌کنیم مردم به این تقلب در کسب،  توجه کنند و دادستانی حتماً برخورد و رصد می‌کند و این دارو طبق اعلام وزارت بهداشت قطعاً کذب است و مردم آن را نخرند.

وی گفت: به هیچ عنوان بحث قرنطینه شدن مطرح نیست و امکان آن وجود ندارد و مایحتاج عمومی مردم به مدت چند ماه در تهران و کلانشهرها موجود است و نگران نباشند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد طرح نوروزی ۹۹ گفت: از ۱۰ اسفند شروع می‌شود هر چند از ۳ اسفند نظارت بر اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده را آغاز کرده‌ایم و از ۲۹ اسفند تا ۱۵ فروردین بر مراکز تفریحی و گردشگری نظارت می‌کنیم و ۶۵۰ نفر در فاز اول و ۶۵۰ نفر بازرس در فاز دوم پای کار هستند.

رایگانی افزود: طرح نوروز امسال با عنوان سالم‌سازی فضای کسب و کار است و با متخلفانی که در نظام کشور می‌خواهند اختلال ایجاد کنند، برخورد می‌کنیم و ما کنار مردم هستیم.