اعضای شورای شهر تهران به تمدید مهلت پرداخت عوارض شهرسازی، کسب و پیشه و پسماند تا پایان اردیبهشت 99 موافقت کردند.

به گزارش مرور نیوز، لایحه مساعدت و حمایت از مؤدیان و شهروندان به دلیل شیوع ویروس کرونا در صحن امروز شورای شهر مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران نیز توضیحاتی در مورد این لایحه ارائه داد.

بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 75، همچنین اصلاحات و الحاقات مربوط به آن همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور شهرداری تهران می‌تواند تسهیلاتی را به شهروندان اعطا کند.

به منظور تشویق شهروندان خوش حساب به پرداخت عوارض کسب و پیشه به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود مهلت اعمال پاداش جایزه خوش‌حسابی در پرداخت عوارض مندرج تا پایان اردیبهشت 99 تمدید شود.

همچنین به منظور تشویق شهروندان خوش حساب به پرداخت بها،‌خدمات مدیریت پسماند اعم از مسکونی و غیرمسکونی به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود مهلت اعمال جایزه  خوش‌حسابی و تعجیل در پرداخت را تا پایان سال 99 تمدید کند.

همچنین بر اساس این لایحه به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود نسبت به استمهال اسناد دریافتی اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از مصوبه اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی با سررسید در اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99 که در اثر شیوع ویروس کرونا محتمل رکود اقتصادی شده‌اند با هدف مساعدت و حمایت اقدام کند.

بر اساس تبصره این لایحه در صورتی که مؤدیان از حداکثر 36 ماه ظرفیت مصوبه تقسیط مطالبات شهرداری استفاده کنند کل مبالغ سه قسط مذکور با اخذ معوض در یک سند به تاریخ آخرین قسط دریافت خواهد شد.

در ادامه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در مورد اینکه آیا برای پرداخت عوارض نوسازی نیز مهلتی داده می‌شود یا خیر،‌گفت: عوارض نوسازی مصوب مجلس است و ارتباطی به شورای شهر ندارد و تا اسفند باید پرداخت شود.

در ادامه جلسه اعضای شورای شهر برای تمدید مهلت پرداخت عوارض شهرداری و کسب و پیشه اختلاف نظر داشتند و برخی معتقد بودند باید این مهلت را تا آخر اردیبهشت و برخی معتقد بودند باید تا آخر خرداد تمدید کرد.

* هشدار در مورد تأخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران و کارگران

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: شهرداری تهران جزو فقیرترین و بدهکارترین دستگاه‌های  غیردولتی به شمار می‌رود هر چند که با دو فوریت این لایحه موافقت کرده‌ام ولی به هیچ عنوان موافق نیستم که مهلت پرداخت عوارض تا آخر خرداد باشد.

وی افزود: کمک به شهروندان گرفتار در بلیه فعلی به معنای عدم پاسخگویی به نیازهای آتی شهرداری نباید باشد.

وی افزود: در صورتی که مهلت پرداخت عوارض را تا آخر خرداد قرار دهیم در بخش درآمد شهرداری دچار مشکل می‌شود و ناچار خواهیم شد بخشی از حقوق و مزایا و یا هزینه کارگران و پیمانکاران را با دغدغه و تأخیر بپردازیم که در آن صورت مؤاخذه می‌شویم و افکار عمومی نظر خوبی نسبت به ما نخواهند داشت.

وی گفت: به نظرم مهلت پرداخت عوارض تا آخر اردیبهشت باشد و این مسأله کفایت می‌کند البته مرجع اینکه ابتدا و انتهای شیوع و بروز کرونا چه زمانی است دست ما نیست و مسؤولین بهداشتی می‌دانند. لذا اگر شرایط کرونا ادامه یافت شهرداری مجدد لایحه تداوم برای پرداخت عوارض ارسال کند ولی اینکه الان بخواهیم یک ماه بیشتر فرصت دهیم صحیح نیست.

سرانجام اکثر اعضای شورای شهر با در نظر گرفتن تمدید مهلت پرداخت عوارض تا پایان اردیبهشت موافقت کردند و در نظر گرفتن این مهلت تا خرداد رأی نیاورد. همچنین با 9 رأی موافق مهلت پرداخت عوارض کسب و پیشه، شهرسازی و پسماند تا پایان اردیبهشت 99 به تصویب رسید.