وزیر بهداشت گفت: بر همین اساس تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور در این هفته به ۵۰ آزمایشگاه رسید و هفته دیگر به ۷۰ آزمایشگاه خواهد رسید.

به گزارش مرور نیوز،  سعید نمکی ، وزیر بهداشت در تشریح برنامه بسیج ملی کرونا که با همکاری بسیج و سازمان‌هایی مانند نظام پزشکی، نظام پرستاری و سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود، اظهار کرد: این طرح با استفاده از بستر پرونده الکترونیک سلامت و ارتباط با خانواده‌ها در جهت بیماریابی کرونا انجام می‌شود.

وی با اشاره به حضور ۱۲ کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت در کشور طی چند روز گذشته و استقبال آنها از طرح بسیج ملی کرونا در ایران، گفت: آنها اعلام کردند که اگر این طرح اجرا شود می‌تواند به عنوان الگو و مدل موفق برای دنیا ارایه شود. آنها نیز اصرار داشتند که اگر بتوانیم بیماران را در اولین مرحله گرفتاری تشخیص داده و از چرخش آنها در جامعه پیشگیری کنیم، افراد مرتبط با آنها را شناسایی و ایزوله کنیم و آموزش‌های لازم را ارایه دهیم، زنجیره انتقال بیماری را قطع خواهیم کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم افزایش سرعت تشخیص افراد علامت‌دار بیماری، ادامه داد: بر همین اساس تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور در این هفته به ۵۰ آزمایشگاه رسید و هفته دیگر به ۷۰ آزمایشگاه خواهد رسید. در این راستا بخش خصوصی مورد وثوق‌مان نیز به این چرخه خواهند پیوست تا به این ترتیب افراد در مرحله اول بیماری تشخیص داده شده و ایزوله شوند و به این ترتیب از آلودگی سایرین جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در این طرح ورود و خروج افراد مشکوک و آلوده جداسازی شده و با مسیر خاصی که تعریف کردیم این افراد با یکدیگر هیچ اختلاطی نخواهند داشت. همچنین بار تراکم بیمارستان‌ها کم خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: این طرح با مدیریت استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و بقیه سازمان‌ها اجرا می‌شود. این طرح در چهار استان کشور آغاز شد و نتایج مطلوبی در این چند روز گرفتیم. قرار بود پس از ارزیابی  نتایج، به کل کشور تعمیم یابد.

وی ادامه داد: برهمین اساس این طرح در استان‌های گیلان، قم و نقاط دیگری که شروع شد، در چند روز گذشته موج ورودی بیماری نسبت به خروج آن منفی شده است و اکنون در گیلان و قم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که امواج طوفانی بیماری را نداریم و همکاران ما در این دو سه روز به آرامش نسبی بعد از آن طوفان رسیدند.

وزیر بهداشت افزود: ما در دو سه روز گذشته ۳.۵ میلیون نفر را ارزیابی کردیم و در بین این افراد ۱۲۰۰ نفر را شناسایی کردیم که باید تحت مراقبت قرار گیرند و در این بین فقط ۲۷۰ نفر بستری شدند و حدود ۲۷۰۰ نفر افرادی که با آنها ارتباط داشتند را نیز شناسایی کردیم که تحت مراقبت قرار گرفتند. بنابراین در۴۸ ساعت گذشته توانستیم افراد پرخطر را شناسایی و از چرخش آنها جلوگیری کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امروز نشستی از طریق ویدئو کنفرانس با استانداران، روسای دانشگاه‌ها و فرماندهان بسیج داشتیم که مواردی را مطرح کردند و ما نیز طرح را توضیح دادیم. در روزهای آتی نیز معاون بهداشت وزارت بهداشت پیشرفت‌های ناشی از اجرای این طرح را اطلاع رسانی خواهد کرد.