وزیر بهداشت گفت: باید در خروجی شهرها کیت بگذاریم و هر مورد مشکوکی را بلافاصله به محلی که تعیین کرده‌ایم و جریمه سنگینی را برای افرادی که می‌دانند آلوده‌اند و یا مشکوک به بیماری هستند تعیین کنیم تا جریمه این ندانم کاری و نافرمانی اجتماعی را بپردازند که آن را هم ان‌شاءاله تعیین می‌کنیم.

به گزارش مرور نیوز،  سعید نمکی ، وزیر بهداشت با گلایه از مردم به علت جدی نگرفتن ویروس کرونا اظهار کرد: گله‌مندی بسیار شدیدی دارم؛ برخی نفس همکاران ما را گرفتند و خودشان را هم به زحمت انداختند. چقدر باید این حرف را به مردم زد و خواهش کرد؟ امسال یک سال استثنایی است و شاید یک بار در قرن این اتفاق برای دنیا افتد و سازمان جهانی بهداشت پاندمی اعلام کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه در چنین شرایط سختی، مردم همراهی کافی نمی‌کنند، در مراکز خرید غلغله است و ترافیک و ایاب و ذهاب مردم را همانند قبل در سطح شهر شاهدیم. انگار نه انگار چنین اتفاقی رخ داده است. مردم به صورت عادی در سطح شهر می‌گردند؛ در حالی که باید با امسال به عنوان یک سال استثنایی، طور دیگری برخورد کرد.

نمکی با اشاره به جنب و جوش و رفت‌وآمد شهری و بین شهری در ایران در مقایسه با کشورهایی که به لحاظ فرهنگی با ما فاصله دارند و از ما دورتر هستند ولی موارد را رعایت می‌کنند، گفت: آنها همه چیز را رعایت می‌کنند و مسافرت‌ها و رفت و آمدشان در حد صفر و ماندن در خانه در حد ۱۰۰ در صد است، مگر در موارد ضروری و با هماهنگی دولتی. اما اینجا همه سفر می‌روند، به هرکجا بخواهند رفت‌وآمد کرده و خرید می‌کنند.

* تصویب محدودیت‌های جدید ترددی

وزیر بهداشت با اشاره به تصویب محدودیت‌های جدید ترددی در جلسه بعدی ستاد با رئیس جمهور گفت: باید در خروجی شهرها کیت بگذاریم و هر مورد مشکوکی را بلافاصله به محلی که تعیین کرده‌ایم و جریمه سنگینی را برای افرادی که می‌دانند آلوده‌اند و یا مشکوک به بیماری هستند تعیین کنیم تا جریمه این ندانم کاری و نافرمانی اجتماعی را بپردازند که آن را هم ان‌شاءاله تعیین می‌کنیم.

وی گفت: اگر مردم می‌خواهند سینی در سفره هفت سین اضافه کنند آن سین سلامتی است.

وزیر بهداشت همچنین درباره ماسک و ژل، با بیان اینکه بحث ماسک و ژل و بویژه ماسک‌های سه لایه در اختیار ما نبود و قرار بود که مجموعه دیگری در وزارت صمت آن را دنبال کند، گفت: این کار ها دارد خوب دنبال می‌شود و امروز ساعت 12 همکارانم برای دوخت ماسک‌های پارچه‌ای با استانداردهایی که ما تعیین کرده‌ایم با اتحادیه دوزندان جلسه‌ای داشتند.

وی افزود: به تمام استان‌ها دستور دادم که می‌توانند بدون مجوز سازمان غذا و دارو ، خود رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاون غذا و داروی استان سریعا مجوز برای تولید الکل، ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی کننده صادر کنند و در سطح استان استفاده و یا به استان‌های دیگر بفرستند.

وی با اشاره به ماسک n95 و پوشش‌هایی که برای حفاظت پرسنل استفاده می‌شود، گفت: وقتی از ارسال آن از بیرون کشور ناامید شدیم، تمام تلاش را برای دوخت و تهیه در داخل گذاشتیم و از این هفته به نقطه تعادلی می‌رسیم. محموله‌ای که از بیرون کشور با هزار فشار خریده بودیم، امروز و فردا می‌رسد و هفته آینده برای توزیع ماسک و ژل و غیره هفته آرام‌تری را خواهیم داشت.