حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در مورد حادثه تصادف قطار در استان سمنان نیز گفت: قرار است مراسم تشییع و تدفین قربانیان این حادثه در سالروز شهادت امام رضا(ع) در شهر تبریز انجام شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت دادگستری، جلسه بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص شهدای حادثه تروریستی حله عراق و سانحه دلخراش برخورد قطار در استان سمنان در محل مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران، با حضور وزرای دادگستری و بهداشت، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس سازمان پزشکی قانونی و معاونین و همچنین استاندار آذربایجان شرقی، قائم مقام راه آهن، معاون دادستان استان تهران برگزار شد. 

در ادامه پس از بازدید از سالن‌های تشریح، وزیر دادگستری به همراه سایر مسئولین با خانواده سانحه دیدگان قطار در استان سمنان دیدار و گفت‌و‌گو کردند. 

وزیر دادگستری در حاشیه این مراسم گفت: مراحل شناسایی قربانیان عملیات تروریستی حله عراق در حال انجام است و بیشتر اجساد ایرانی این حادثه متعلق به خوزستان هستند. 

وی افزود: اجساد مربوط به عملیات تروریستی حله عراق در حال نمونه برداری و کدگذاری هستند و تلاش می‌کنیم مراحل تشخیص هویت این افراد با سرعت انجام شود. 

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی تصریح کرد: اجساد مربوط به استان خوزستان که حدود 40 نفر از مجموع 52 پیکر ارجاع شده به ایران است، به سازمان پزشکی قانونی اهواز منتقل می شوند، بنابراین از بستگان این خانواده‌ها در خوزستان می‌خواهیم که برای تشخیص هویت این افراد به سازمان پزشکی قانونی اهواز مراجعه کنند. 

وی گفت: هماهنگی‌های قضایی برای دفن قربانیان این حادثه انجام شده و اگر افرادی شناسایی شده ومدعی داشته باشند، اجساد را به خانواده‌ها تحویل می‌دهیم و در غیر این صورت مراحل دفن پیکرها مطابق مجوزهای قانونی صادر خواهد شد. 

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی در مورد حادثه تصادف قطار در استان سمنان نیز گفت: با فعالیت سازمان پزشکی قانونی، تلاش می‌شود در کوتاه ترین زمان ممکن قربانیان این حادثه شناسایی شوند، قرار است مراسم تشییع و تدفین قربانیان این حادثه در سالروز شهادت امام رضا(ع) در شهر تبریز انجام شود. 

وی تصریح کرد: اجساد قربانیان این حادثه نیز در حال نمونه برداری و کدگذاری هستند و امیدواریم تا زمان تشییع، شناسایی شوند و اگر تا آن زمان مراحل شناسایی اجساد انجام نشد، طی چند روز بعد و مراجعه وابستگان آنها به سازمان پزشکی قانونی انجام شود. 

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت هم در این باره گفت: 52 پیکر و همچنین تعدادی اعضای بدن متلاشی شده شهدای انفجار شهر حله به ایران منتقل شده که تشخیص هویت آنها در سازمان پزشکی قانونی زمان بر است. 

وی افزود: در مورد شهدای شهر حله در عراق، شرایط برای تشخیص هویت سخت تر از قربانیان حادثه سمنان است زیرا در مورد حادثه سمنان اسامی مفقودان را در اختیار داریم اما در مورد حادثه شهر حله عراق نمی‌دانیم چه کسانی از زائران هنوز به کشور بازنگشته‌اند. 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در مورد حادثه حله می‌دانیم علاوه بر زائران ایرانی، زائران افغانی،‌ پاکستانی و عراقی و حتی از کشورهای دیگر نیز وجود دارد که با همکاری ستاد اربعین و سازمان پزشکی قانونی اقدامات لازم برای تشخیص هویت قربانیان با حضور وابستگان آنان برای انجام آزمایشDNA انجام می‌شود. 

هاشمی افزود: هم اکنون اجساد 52 قربانی حادثه حله و تعداد معدودی اعضای بدن قربانیان این حادثه به کشور بازگردانده شده است اما هویت آنها مشخص نیست. 

وی گفت: حتما شناسایی هویت این قربانیان انجام می‌شود ولی با توجه به سختی کار زمان بر است زیرا شناسایی هویت قربانیان منا که وسعت بزرگ‌تری داشت، نیز با طی زمان لازم انجام شد. 

وی افزود: برای شناسایی هویت حادثه دیدگان قدم اول این است که بستگان آنها آزمایش دهند. 

وزیر بهداشت افزود: قربانیان ایرانی این حادثه پس از شناسایی به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شود و اجساد سایر قربانیان به کشور عراق بازگردانده شود و اگر مسئولان عراقی برای شناسایی بقیه قربانیان از سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی کمک بخواهند، این سازمان نیز برای کمک به هیئت عراقی آمادگی دارد. 

هاشمی در مورد حادثه سمنان نیز گفت: در این حادثه نیز 36 پیکر به سازمان پزشکی قانونی منتقل شده و در جلسه‌ای که با استانداری تبریز برگزار شد، قرار شد همه اجساد پس از گرفتن آزمایشDNA به تبریز منتقل شوند. 

وزیر بهداشت گفت: قرار است مراسم تشییع این قربانیان روز چهارشنبه مصادف با شهادت امام رضا(ع) در تبریز برگزار شود. 

وی افزود: همه اجساد نمونه گیری و کدگذاری می‌شوند و اگر هویت تعدادی از قربانیان تا روز تشییع شناسایی نشود با توافق و اجازه خانواده آنان تمام قربانیان به صورت یکجا دفن می‌شوند و البته اگر تا روز تشییع کار شناسایی تمام نشود، حداکثر تا یک هفته بعد از آن امکان شناسایی سایر اجساد وجود دارد. 

هاشمی درباره مجروحان این دو حادثه گفت: در مورد حادثه عراق،اطلاعات دقیقی از مجروحان نداریم ولی در مورد حادثه سمنان اکنون فقط 11 مجروح در بیمارستانها باقی مانده اند که هفت نفر آنها در بیمارستان سمنان و چهار نفر در بیمارستان دامغان بستری هستند و حال همه آنان رو به بهبود است و اقدامات درمانی لازم برای همه مجرومان انجام شده است. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه همه اجساد مربوط به شهدای حادثه حله ایرانی نیستند همه آنها برای شناسایی به ایران منتقل شده‌اند، گفت: اغلب این شهدا ایرانی هستند،ضمن اینکه کشور عراق نیز گرفتاری های زیادی دارد، بنابراین وظیفه ماست که در این شرایط به عراق کمک کنیم. 

وزیر بهداشت گفت: تقاصای ما بود که همه اجساد برای شناسایی به ایران منتقل شوند و مسئولان عراقی نیز در این مورد علاقه مند بودند که این کار در ایران انجام شود و موافقت کردند. 

هاشمی همچنین در خصوص علت دیر رسیدن آمبولانس اورژانس، توضیح داد: این حادثه در ساعت 7 و 47 دقیقه رخ داد و اولین آمبولانس ساعت 8 و 30 دقیقه به محل حادثه رسید. 

وی افزود: مشکلی که برای رسیدن نیروهای امدادی وجود داشت این بود که محل حادثه اصلا جاده ندارد و به همین علت بخشی از مصدومان از طریق قطار کمکی به دامغان منتقل شدند. 

هاشمی گفت: علت اصلی مرگ قربانیان حادثه سمنان سوختگی بوده است و هیچیک از قربانیان این حادثه حین انتقال یا در بیمارستان فوت نکردند. 

وزیر بهداشت افزود: ما از این واقعه متاسف هستیم و واقعا جای تاسف دارد که در کشور چنین اتفاقی رخ داده است و به همین علت مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری از مسوولان خواستند که ریشه های این حوادث که در ایران و عراق رخ داد، بستری شود تا دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخی نباشیم.