وزیر میراث فرهنگی و معاونان در نشستی با جهانگیری بر دریافت تسهیلات و تعویق بازپرداخت آن، همچنین تعیین تعطیلی پس از بحران کرونا برای رونق دوباره گردشگری تأیید کردند.

به گزارش مرور نیوز، معاونان و وزیر میراث فرهنگی جلسه‌ای با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و فعالان گردشگری برگزار کرده و درباره مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مشاغل گردشگری صحبت کردند. در این نشست که روز گذشته برگزار شده بود، پیشنهاداتی از سوی فعالان گردشگری و وزیر میراث فرهنگی مطرح شد.

در این نشست علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: پیشتر درخواست تخفیف رقم 38 هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا به شاغلان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده بودیم که 30 درصد آن به صورت بلاعوض و 70 درصد آن به صورت تسهیلات بود. اکنون پیشنهاد می‌کنم این رقم با نظارت مستقیم دستگاه‌های متولی و نظارتی در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی افزود: در خصوص امهال تسهیلات اعطایی به فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به شرایط پیش آمده، این افراد قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند بنابراین می‌خواهیم که این امهال یکساله شود. همچنین زمان پرداخت بیمه حق کارفرما نیز تا پایان شهریور تمدید می‌شود.

مونسان پیشنهاد کرد: برای جبران زیان‌های وارد شده به گردشگری و با هدف ایجاد نشاط اجتماعی پس از مهار ویروس کرونا، دولت با چند روز تعطیلی عمومی موافقت کند. همچنین مهمترین موضوعی که می‌تواند به فعالان گردشگری کمک کند، این است که محرک‌هایی برای سفر ایجاد شود و بخشی از زیان‌های وارد شده نیز جبران شود. به همین منظور برگزاری سفرهای اقساطی برای کارکنان دولت و نیز تعطیلی عمومی در فرصتی مناسب مانند عید فطر می‌تواند باعث رونق مجدد گردشگری شود.

همچنین در این نشست جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران کشور پیشنهادات خود را اعلام کرد.

او گفته بود که هتلداران با ضرر 3000 میلیارد تومانی در ماه‌های اسفند و فروردین مواجه شده‌اند. همچنین بیش از 80 درصد هتل‌ها تعطیل و مراکز اقامتی فعال نیز ضریب اشغال زیر 3 درصد دارند. همچنین 200 میلیارد تومان نیز برای کنسلی به مردم پرداخت کرده‌اند.

حمزه‌زاده پیشنهادات خود را در خصوص خروج از بحران کرونا اعلام کرد.

وی گفت: ضمن اشاره به آمار 80 هزار نفری کارکنان این مراکز اقامتی و در صورت عدم چاره‌جویی، با بیکاری گسترده مواجه می‌شویم. پیشنهاد می‌شود به جای تعدیل گسترده نیروی انسانی و استفاده آنان از حق بیمه بیکاری، به دلیل جلوگیری از آثار روانی و منفی مرتبط با آن، بیمه بیکاری در زمان اشتغال و در قالب حقوق توسط دولت پرداخت شود.

رئیس جامعه هتلداران افزود: تسهیلات 12 درصدی اعلام شده چندان تأثیری بر حل مشکلات مراکز اقامتی ندارد بنابراین پیشنهاد شد تسهیلات ارزان قیمت با بهره کمتر (دوره تنفس یک ساله) بدون دردسر بانکی و حداقل برای پنج سال پرداخت شود.

اعلام معافیت‌های صد درصدی مالیاتی برای یک سال، پیشنهاد دیگر حمزه‌زاده بود که در این باره توضیح داد: معافیت‌های اعمال شده برای دوره کرونا فاقد اثر است چون هتل‌ها عملاً در این دوره تعطیل و اعلام معافیت برای این دوره، فاقد اثر است.

معافیت هتل‌ها از پرداخت حق بیمه کارکنان در طول مدت بحران، بخشودگی کامل حامل‌های انرژی تا پایان سال، در نظر گرفتن تسهیلات برای کارکنان دولت، در نظر گرفتن حداقل دو دوره تعطیلات برای مردم در پسا کرونا، از جمله پیشنهادات دیگر جامعه هتلداران کشور بود.

در این برنامه همچنین حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود تک‌رقمی همراه با تنفس بازپرداخت یکساله و تعیین تنفس دوساله در پرداخت مالیات، از جمله پیشنهادات است.

وی افزود: از آنجا که دفاتر در فصول بهار و احتمالاً تابستان نیز درآمد ویژه‌ای نخواهند داشت و پس از آن در فصل‌های پاییز و زمستان طبیعتاً سفر و گردشگری رونقی ندارد، برای جلوگیری از تعدیل گسترده پرسنل دفاتر و افزوده شدن هزینه سنگین حقوق بیکاری بر شانه دولت، پیشنهاد می‌شود پرداخت حق بیمه پرسنل دفاتر تا پایان اسفند ماه امهال شود. همچنین پس از شکست بیماری کرونا، هموطنان می‌توانند با گرفتن تسهیلات سفر در کنار سایر هزینه‌های ضروری زندگی، از آثار مثبت سفرهای خانوادگی بهره‌مند شوند.