مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری جمع آوری اطلاعات بازنشستگان کشوری را ضروری دانستند و گفتند این صندوق در حال حاضر ماهانه 120 میلیارد تومان بابت حق اولاد و عائله مندی بازنشستگان پرداخت می کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی واموربین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، این مطلب در نشست مشترک مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و اداره بازنشستگی و موظفین آموزش و پرورش شهر تهران به منظور بررسی فعالیت های این اداره در زمینه جمع آوری اطلاعات حق اولاد و عائله مندی بازنشستگان کشوری، مطرح شد.

محمدرضا ترابی معاون اداری-مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بیش از 50 درصد از بازنشستگان تحت پوشش این صندوق به وزارت آموزش و پرورش تعلق دارد و این دستگاه همکاری خوبی با این صندوق دارد.

وی ادامه داد: مشخص شدن وضعیت حق اولاد وعائله مندی بازنشستگان آموزش و پرورش شهر تهران را درمدت زمان معین، کاری بزرگ و قابل تقدیر است و این اقدام، گامی ارزشمند برای جلوگیری از هدررفت منابع مالی صندوق و پرداخت های غیرقانونی به افراد بشمار می آید.

معاون صندوق بازنشستگی کشوری از سرعت عمل و اقدامات صورت گرفته اداره بازنشستگی و موظفین آموزش وپرورش شهر تهران برای جمع آوری اطلاعات حق اولاد و عائله مندی بازنشستگان فرهنگی قدردانی کرد.

ترابی دسترسی آسان به خدمات صندوق بازنشستگی کشوری را یکی از اولویت های این صندوق در دوسال اخیر برشمرد و تصریح کرد: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده تا بازنشستگان کمترین هزینه و سختی را برای دریافت خدمات مورد نیاز متحمل شوند.

وی همچنین با اشاره به آموزش چهار هزارنفر از شاغلین دستگاه های اجرایی، اظهار داشت: آموزش به این تعداد شاغل دستگاه های اجرایی، کار بسیار بزرگ و سنگینی بود که در حوزه برون سپاری خدمات صندوق انجام شد.

این مقام صندوق بازنشستگی کشوری برون سپاری 40 درصد از خدمات صندوق بازنشستگی کشوری به دفاتر پیشخوان دولت در ماه های اخیر را مهم دانست و افزود: این اقدام برای شهرستان ها و به ویژه برای مناطقی از کشور که به مراکز استان ها و ادارات دسترسی نداشتند، بسیار حیاتی بود تا بازنشستگان با سهولت بیشتری خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

ترابی با تاکید بر ضرورت تکمیل سیستم اطلاعات شاغلین در دستگاه های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، گفت: این اطلاعات کمک می کند تا به محض صدور حکم بازنشستگی و با خروج فرد از سیستم شاغلین، حقوق بازنشستگی وی جاری شده و در آغاز این دوره جدید، با چالش مواجه نشود.

وی با تاکید بر آموزش افراد پیش از بازنشستگی و کسب آمادگی لازم برای ورود به دوران بازنشستگی، اظهارکرد: با کسب آموزش های لازم به افراد در زمان بازنشستگی فشار وآسیب کمتری وارد می شود.

* پرداخت ماهانه 120 میلیارد تومان بابت حق اولاد و عائله مندی

درادامه این نشست، حسین بخشی زاده مدیرکل مالی صندوق بازنشستگی کشوری نیز اجرای این طرح را باعث جلوگیری از پرداخت های مِن غیرحق وغیر قانونی به افراد دانست و تاکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه 120 میلیارد تومان بابت حق اولاد وعائله مندی بازنشستگان کشوری پرداخت می کند که رقم بسیار سنگین و قابل توجهی است.

بخشی زاده تصریح کرد: با اجرای طرح یاد شده و تعیین بازنشستگانی که شامل پرداخت حق اولاد و عائله مندی می شوند، ضمن جلوگیری از هدررفت منابع صندوق و کمک به بیت المال، به نوعی از حقوق سایر بازنشستگان کشوری نیز دفاع می شود.

وی یادآورشد: ضرورت اجرای این طرح به خصوص درشرایط کنونی اقتصاد کشور ودر شرایطی که دولت با کسری منابع مواجه است، بسیار بیشتر ازگذشته است.

درادامه غلامرضا اسماعیلی، رئیس اداره بازنشستگی و موظفین آموزش و پرورش شهرتهران هم با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره درجمع آوری اطلاعات مربوط به حق اولاد و عائله مندی، اظهار کرد: کار بسیار سنگینی در مدت کوتاه اجرایی شده و اطلاعات 24 هزار بازنشسته زن و مرد که مشمول حق اولاد و عائله مندی می شدند، جمع آوری شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه وضعیت حدود 10 هزار نفر از بازنشستگان هنوز مشخص نشده است، گفت: این تعداد از بازنشستگانِ مشمول حق اولاد و عائله مندی، هنوز برای تعیین وضعیت خود مراجعه نکرده اند که یکی از دلایل آن، محدودیت دسترسی این اداره به بازنشستگان مورد نظر است.

وی ضمن درخواست از صندوق بازنشستگی کشوری برای تمدید مهلت زمان اجرای طرح به ویژه برای آموزش و پرورش، اظهارداشت: تعداد خانواده آموزش و پرورش بسیار زیاد است و این مسأله سنگینی کار را دوچندان می کند. به همین دلیل نیاز است تا پیش از قطع شدن حق عائله مندی واولاد بازنشستگان، مهلت بیشتری در اختیار دستگاه های اجرایی برای تکمیل اطلاعات، گذاشته شود.

اسماعیلی تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران آموزش و پرورش شهر تهران را 120هزارنفراعلام کرد و گفت: برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، ضمن تشکیل یک کارگروه ویژه و پنج مرحله فراخوان و اطلاع رسانی به بازنشستگان تحت پوشش، فعالیت های مختلف و فشرده ای انجام شده است.

رئیس اداره بازنشستگی وموظفین آموزش وپرورش شهرتهران به مراجعه روزانه 90 تا 110 نفر از بازنشستگان به این اداره اشاره کرد وگفت: چاپ بنرهای اطلاع رسانی، آماده سازی فرم های مشخصات مشمولین، فراهم ساختن فضای فیزیکی برای اجرای طرح با توجه به حجم بالای مراجعین، اسکن تمامی پرونده ها و مدارک ارائه شده و بررسی پرونده ها، بکارگیری نیروهای خارج ازسازمان برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح وسایر اقدامات انجام شده از جمله برنامه هایی است که برای جمع آوری اطلاعات حق اولاد وعائله مندی بازنشستگان این اداره اجرا شده است.

اسماعیلی، جلوگیری از هدررفت حداقل 400 میلیون تومان از منابع صندوق را از دستاوردهای اجرای این طرح طی یک ماه اخیر و تنها در حوزه آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد و گفت: بسیاری افرادی که در سال های مختلف، حق اولاد یا عائله مندی را به ناحق وغیرقانونی دریافت می کردند، به دلیل بی اطلاعی از قانون بوده و تنها بخش اندکی با ارائه اطلاعات نادرست، از این حقوق استفاده می کردند.