رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به کاهش جمعیت کیفری، گفت: در اسفند ماه حدود ۵۰ درصد از آمار ورودی به زندان‌ها کاهش پیدا کرد و تقاضا داریم قضات از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

به گزارش مرور نیوز، اصغر جهانگیر ، رئیس سازمان زندان‌ها در اولین جلسه شورای رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها در سال جدید گفت: اقدامات مدیریتی بهداشتی و درمانی برای شرایط کرونایی انجام شد، در بخشنامه ریاست قوه قضائیه حدود ۱۰۰ هزار نفر شامل مرخصی شدند که این موضوع باید به عنوان سند حقوق بشری منتشر شود.

جهانگیر افزود: در پی دستوری که رئیس قوه قضائیه در اسفند ماه صادر کرد، اقدامات عملیاتی مهم و خوبی صورت گرفت. همچنین در پی دستورالعمل معاون اول قوه قضائیه در رابطه با نحوه رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش جمعیت کیفری و کمتر شدن مجازات حبس، در اسفند ماه حدود ۵۰ درصد از ورودی به زندان‌ها کاهش پیدا کرد، تقاضا داریم از مجازات‌های جایگزین حبس با توجه به این دستورالعمل بیشتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی با تعامل با وزارت بهداشت انجام شده است، گفت: فعالیت‌های اجتماع محور از زمان شیوع کرونا در زندان‌ها متوقف شده و مراکز آموزشی، ورزشی و نمازخانه‌ها تعطیل شده است. بنابر این قضات می‌توانند برای تحقیق از متهمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زندان حضور پیدا کنند. چرا که اعزام زندانیان می‌تواند در شیوع بیماری مشکلاتی را ایجاد کند.

جهانگیر در پایان گفت: زندانیان و خانواده‌های نیازمند شناسایی شدند؛ همچنین بحث آگاه سازی و توجیه زندانیان را در از ابتدای اسفند ماه در دستور کار قرار دادیم.