براساس قانون تصویب شده در یک نوبت تحصیلی باید 70 نوبت شیر مدارس سراسر کشور توزیع شود که متاسفانه با گذشت 2 ماه ازبازگشایی مدارس هنوز خبری از توزیع شیر نیست که امیدواریم هرچه زودتر مسئولان به فکر تامین اعتبار شوند تا شیر رایگان در مدارس توزیع شود.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، یک دهه از مسائل و حاشیه های توزیع شیر در مدارس می گذرد، به طوری که قرار بود  توزیع 70 نوبت شیر رایگان در طول سال تحصیلی برای هر دانش‌آموز توزیع شود، در واقع خوردن شیر باعث می‌شود تا دانش‌آموزان به لحاظ سلامتی و ساختار قامتی شرایط بسیار خوبی در آینده داشته باشند، اما علی‌رغم اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، هم‌چنان مدارس چشم به راه دریافت شیر هستند.

طی چند سال گذشته با توجه به تعطیلات تابستان، آموزش و پرورش نتوانسته یک برنامه ریزی مناسب و درستی داشته باشد تا به موقع و به میزان کافی شیر در تمام مدارس سراسر کشور توزیع شود، با گذشت حدود 2 ماه از بازگشایی مدارس، هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس کشور نیست و موضوعاتی همچون اعتبارات و تأمین نشدن منابع مالی و بدهکاری به کارخانجات لبنی از سوی مسئولان آموزش و پرورش مطرح است.

موضوع زمانی جالب است که از یک سوی نبود اعتبارات مطرح است و از سوی دیگروعده های مسوولان که توزیع شیر رایگان در سال تحصیلی جاری از مدت‌ها قبل داده شده است. براساس قانون تصویب شده در یک نوبت تحصیلی باید 70 نوبت شیر مدارس سراسر کشور توزیع شود که متاسفانه سال گذشته  تنها 55  نوبت شیر در مدارس در مدارس توزیع شد، حال باید دید برنامه آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید چیست؟ آیا به استاندارد طراحی شده نزدیک می شود یا درگیر اعتبارات خواهد بود.

وعده مسولان/ مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش: توزیع شیر از 15 مهر ماه توزیع خواهد شد

منصور مجاوری مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش، 27 مرداد ماه 95 درباره موضوع توزیع شیر رایگان در مدارس گفت: با اقدامات انجام شده سال گذشته زنگ شیر در زمان بازگشایی مدارس به صدا درآمد و توزیع شیر نیز از 15 مهر ماه در مدارس آغاز شد.

وی افزود: امسال نیز این روند ادامه دارد و دانش آموزان از 15 مهر ماه شیر رایگان دریافت می‌کنند و از آنجا که بعد از عید نوروز به دلیل گرم شدن هوا و اینکه زمان کمتری دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند، باید سعی شود تا بیشترین نوبت شیر در فصل زمستان در بین دانش‌آموزان توزیع شود.

به گفته مجاوری اعتبار شیر مدارس در سال تحصیلی 95 - 94 حدود 600 میلیارد تومان برآورد شده بود که تاکنون حدود 300 میلیارد تومان به آموزش و پرورش پرداخت شده و 150 میلیارد تومان به کارخانجات لبنی بدهکار هستیم.

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش میزان مصرف شیر دانش آموزان در سال گذشته را حدود 170 هزار تن در قالب حدود 800 میلیون پاکت شیر و 55 نوبت اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه تولید شیر در کشور بیش از این میزان است می توان با حمایت بیشتر از کارخانجات لبنی در راستای سلامت جامعه گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز این روند ادامه دارد و دانش آموزان از 15 مهرماه شیر رایگان دریافت می کنند، اظهار داشت: از آنجا که بعد از عید نوروز به دلیل گرم شدن هوا و اینکه زمان کمتری دانش آموزان در مدرسه حضور دارند، باید سعی شود تا بیشترین نوبت شیر در فصل زمستان در بین دانش آموزان توزیع شود.

وعده مسولان/ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران: به محض تامین اعتبار شیر در مدارس توزیع می‌شود

علیرضا کمرئی‌ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، نیز درباره توزیع شیر در مدارس، اظهار داشت: هنوز اعتبار لازم در این خصوص ابلاغ نشده است و به محض اینکه اعتبار تعیین شده، اجرایی و عملیاتی شود آماده توزیع هستیم.

وی درباره اینکه چه زمانی این موضوع محقق می‌شود، گفت: هنوز چیزی در خصوص اختصاص اعتبار، اعلام نشده است.

وعده مسولان/ وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش:600 میلیارد تومان برای شیر مدارس اختصاص یافت

علی اصغر فانی وزیرسابق آموزش و پرورش  در12 مهر ماه سال جاری گفت: 450 میلیارد تومان از محل یارانه ها و 150 میلیارد تومان نیز از محل بودجه اعتبارات آموزش و پرورش برای توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی 96 - 95 اختصاص یافته است.

به گفته فانی،توزیع شیر تا دو هفته دیگر در مدارس ابتدایی و متوسطه اول سراسر کشور آغاز می شود.

در مجموع قرار است در 70 نوبت شیر در بین دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول تا پایان سال تحصیلی توزیع شود.

وعده مسولان/ سرپرست وزارت آموزش و پرورش: توزیع شیر در صورت تامین اعتبار

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره توزیع شیر در مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: این موضوع به دلیل تأخیر در ابلاغ اعتبارات با توجه به اینکه پیش‌نویس قرارداد تهیه شده، به دلیل احتیاط‌های بودجه‌ای هنوز وارد عمل نشده است و امیدواریم ظرف دو هفته آینده تخصیص بودجه انجام و قرارداد، عملیاتی شود.

مشاور انجمن صنایع لبنی: اجرای ناقص طرح شیر مدارس

حسین چمنی با اشاره به اینکه طبق برنامه اصلی باید 70 نوبت شیر رایگان در مدارس توزیع می‌شد که این تعداد به 25 نوبت کاهش یافته و همین تعداد نیز به صورت کامل اجرایی نشده است، گفت: اصلی‌ترین دلیل اجرا نشدن طرح شیر مدارس به صورت کامل، کمبود اعتبار بوده و مشخص هم نیست که این کمبود اعتبار در سال 1393 برطرف می‌شود یا خیر.

وی با اشاره به اینکه طرح شیر مدارس امسال از نیمه دوم آغاز شد که البته دولت قبل برای اجرای آن اعتباری هم لحاظ نکرده بود، عنوان کرد: در بسیاری از کشورها شش وعده شیر رایگان در مدارس توزیع می‌شود که این میزان در ایران بسیار کمتر است. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت هم اکنون سرانه مصرف شیر در کشور زیر 70 کیلوگرم است.

از وعده مسولان تا نظر کارشناسی؛

 معاون برنامه ریزی درسی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش:توزیع شیر در مدارس برای جبران عوارض آلودگی هوا

خسروی معاون برنامه ریزی درسی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش درباره توزیع شیر در مدارس معتقد است: با توجه به ایجاد آلودگی هوا در بخش هایی از کشور دانش آموزان بیشتر در معرض آلودگی هستند که به همین دلیل بهتر است در این روز ها برای کاهش عوارض نکاتی را رعایت کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه با ایجاد آلودگی هوا گردش خون و حجم ریه افزایش پیدا می کند و تنفس در این روزها برای بدن مناسب نیست، توصیه می شود معلمان با جا به جا کردن برنامه درسی عملی  تربیت بدنی با برنامه ریزی درسی دانشی از ایجاد عوارض آلودگی در بین دانش آموزان بکاهند.

معاون برنامه ریزی درسی تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تغذیه نقش موثری در کاهش عوارض آلودگی هوا دارد خاطر نشان کرد:آموزش و پرورش در این خصوص اقدام به توزیع شیر در مدارس کرده و همچنین توصیه کرد که دانش آموزان مصرف میوه ،سبزی و مایعات را جزو برنامه تغذیه خود قرار دهند.

با توجه به اهمیت سن رشد کودکان و نوجوانان و آسیب ‌پذیری این دوران از نظر تغذیه نباید اینگونه مورد توجه قرار گیرد و چنانچه اگر برنامه‌ای دقیق و لازم‌الاجرا به مدارس ارائه می‌شود، باید ضمانت اجرایی داشته باشد ، در غیر این صورت مجبور خواهیم شد در آینده چندین برابر این هزینه را صرف درمان مخاطرات بهداشتی حاصل از این بی‌توجهی کنیم.

آموزش و پرورش توان مالی توزیع شیر بین دانش‌آموزان را ندارد و این احتمال وجود دارد  به‌دلیل کمبود اعتبار یا توزیع شیر در مدارس قطع شود  یا تعداد نوبت توزیع کاهش یابد. از طرفی آلودگی هوا در کلانشهرها از راه رسیده است و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در هوای آلوده، مصرف شیر باید افزایش یابد، زیرا شیر به‌دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است. امیدواریم هرچه زودتر مسئولان به فکر تامین اعتبار شوند تا شیر رایگان در مدارس توزیع شود.