اندازه گیری شاخص توده بدنی برای دانش آموزان از سال آینده توسط وزارت آموزش و پرورش اجرایی می شود.

به گزارش مرور نیوز، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای سیاستگذاری«طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در سال آینده» که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، از رایگان بودن سنجش سلامت نوآموزان عشایر قدردانی کرد و گفت: طبق اساسنامه مدارس عشایری، همه خدمات دانش آموزان عشایر باید رایگان باشد که این اتفاق در سنجش سلامت محقق شده است.

وی افزود: رویکرد افزایش پوشش سنجش سلامت در دوره پیش دبستانی مورد تایید و حمایت ماست و هر چقدر زودتر سنجش سلامت انجام شود، امکان مداخله به موقع و بهنگام و کمک رسانی به دانش آموزانی که دارای مشکل هستند، فراهم می‌شود. این امر باعث می شود آن دسته از کودکان پیش دبستانی که دارای اختلالاتی هستند با دریافت درمان‌های لازم، ‌ سریع‌تر به دانش آموزان عادی بپیوندند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری در این زمینه با سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستیم، گفت: طبق آمار در سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد پیش دبستانی ها سنجش شده‌اند. با توجه به نرخ پوشش ۷۰ تا ۷۴ درصدی پیش دبستانی در کشور این امکان وجود دارد که سنجش ۶۰ درصد مابقی نیز سریع‌تر انجام شود.

حکیم‌زاده درباره جهش تحصیلی دانش آموزان نیز گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که جهش تحصیلی به دلایل علمی مورد تایید ما نیست، زیرا معتقدیم ابعاد مختلف شخصیت باید پرورش یابد و نباید کودکان‌مان را با این اقدام به بزرگسالی پرتاب کنیم.

وی ادامه داد: باید برای این گونه دانش‌آموزان، غنی سازی برنامه‌ها انجام شود. اما وقتی جهش رخ می‌دهد آنها از همسالان‌شان جدا می‌شوند. باید رشد اجتماعی و عاطفی کودکان با همسالان‌شان اتفاق افتد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اقدامات لازم در این زمینه آگاه کردن خانواده‌ها است، گفت: از بیش از ۱۰ هزار نفری که در آزمون جهش تحصیلی شرکت می‌کنند حدود ۱۸۰۲ نفر مردود می شوند و به لحاظ هوشی برچسب می‌خورند و ما داریم در حق اینها ظلم و آنها را از رشد طبیعی محروم می‌کنیم.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه طرح سنجش سلامت بسیار ازشمند و مانند طلا است، اما ما به اندازه طلا از آن استفاده نمی‌کنیم، اظهار کرد: باید این کار ارزشمند به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وقتی بچه ها را غربال می‌کنیم، بعد از ارجاع به مدرسه عادی یا استثنایی، یک رهاشدگی رخ می‌دهد در حالی که باید یک مداخله طولی برای آنها داشته باشیم.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی بچه‌ها را بعد از غربالگری جدا می‌کند و می‌برد، ‌اما بعد از ارجاع دیگر رصد نمی‌شود که وضعیت‌شان به کجا می‌رسد. همکاری خوبی با وزارت بهداشت داریم و خوشحالیم که وزارت بهداشت این اطلاعات را در اختیار دارد، ولی در نظام آموزش و پرورش به ریز اطلاعات دسترسی نداریم که یک خسران تعلیم و تربیتی است.

حمیدی با بیان اینکه یکی از طرح‌های تحولی ما سنجش بی. ام. آی (اندازه گیری شاخص توده بدنی) است و قصد داریم این طرح را از اول مهر اجرا کنیم، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سه میلیون دانش آموز را انجام داده، اما ما آمار آن را نداریم که بتوانیم تک تک شان را در مدرسه پیدا کنیم. باید سیستمی در سناد یا در این سازمان اعمال و مشخص شود که مثلا در فلان دبیرستان چند نفر بیمارند، چند نفر چاق هستند و ... مدرسه نسبت به این اطلاعات، نابیناست و تبادل اطلاعات انجام نمی‌شود.

 وی ادامه داد: توقع دارم که این اطلاعات به طور کامل در اختیار بخش های مختلف نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد تا پیگیری و مداخله طولی ۱۲ ساله داشته باشیم.