مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: به هیچ عنوان مصرف مکمل‌ها توصیه نمی‌شود، و میتوان پروتئین و ویتامین را از وعده‌های غذایی روزانه دریافت کرد

به گزارش مرور نیوز، زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ، در نشست خبری اینترنتی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد گفت: امسال با شیوع بیماری کرونا مواجهیم و خوب است که نکاتی را در رابطه با تغذیه در ایام روزه داری بدانیم.

 مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: در ماه مبارک رمضان باید اصول تغذیه صحیح و رعایت تعادل در مصرف همه گروه‌های غذایی اصلی در وعده سحر و افطار را رعایت کنیم و از مصرف زیاد نمک، شیرینی و چربی پرهیز کنیم. مصرف بی رویه غذای چرب و شیرین می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و برای مقابله با کرونا نوع غذایی که می‌خوریم نقش مهمی دارد.

وی گفت: مصرف کافی سبزی سیفی و سالاد در وعده سحری توصیه می‌شود، مصرف این مواد غذایی باعث پیشگیری از احساس تشنگی و خشکی دهان خواهد شد، خشکی دهان و گلو زمینه فعالیت ویروس کرونا را فراهم می‌کند.

عبداللهی افزود: سبزی، سیفی و میوه‌ها حاوی ویتامین‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی و عملکرد طبیعی بدن لازم هستند، نوشیدنی شیرین و مواد قندی شیرین برای وعده سحر توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه احساس تشنگی را تشدید می‌کنند، مصرف غذاهای پُر پروتئین و سرخ شده نیز توصیه نمی‌شود، مصرف غذای شیرین در وعده سحر باعث پایین آمدن قند خون در طول روز می‌شود، در وعده افطار غذای ساده و سبک استفاده شود، و برای تنظیم قند خون خوردن خرما توصیه می‌شود. در نهایت رعایت اصول تغذیه و مصرف کافی مایعات در وعده افطار توصیه می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن گفت: در تغذیه توصیه کلی وجود دارد که باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی روزانه رعایت کنیم. باید هر شش گروه غذایی اصلی در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود، پروتئین گیاهی و حیوانی نان و غلات سبزی‌ها شیر و لبنیات باید به اندازه توصیه شده مصرف شوند لذا یک رژیم غذایی خاصی برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن نیازمند املاح، مواد معدنی، پروتئین و ویتامین است.

عبداللهی توصیه کرد: به دنبال این هستیم که تا سال 1404 نیروهای کافی در حوزه تغذیه در بخش بهداشت داشته باشیم، ورود پزشکان به بخش رژیم درمانی نیاز به بحث کارشناسی بیشتری دارد.

*از افطار تا سحر مایعات کافی مصرف کنید

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه طی این مدت عده‌ای از مردم تحرک کافی را نداشته‌اند و آیا بدن توانایی روزه‌داری را دارد گفت: افراد سالم با رعایت اصول تغذیه می‌توانند روزه‌داری کنند، وعده سحری حذف نشود و نکات غذایی رعایت شود. از افطار تا سحر مایعات به اندازه کافی مصرف شود.

*مبتلایان به کرونا روزه نگیرند

به گفته مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مصرف منابع پروتئینی و رعایت اصول تغذیه منجر به پیشگیری از بیماری خواهد شد. برخی به کرونا مبتلا هستند و این افراد نباید روزه‌داری کنند و تحت نظر پزشک درمان شوند، افراد بهبود یافته که دوره نقاهت را می‌گذرانند این افراد تا 6 هفته پس از بیماری روزه نگیرند. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون باید با نظر پزشک روزه‌داری کنند، عدم تحرک به دلیل دوران قرنطینه خانگی وجود دارد و باید توجه کنیم حتی در منزل نیز تحرک کافی را داشته باشیم.

*تغذیه مناسب برای اهداکنندگان خون

عبداللهی عنوان کرد: اهدای خون به چند فاکتور بستگی دارد، اینکه فرد سالم باشد و علائم کم خونی نداشته باشد، در زمان ماه مبارک که روزه‌داری می‌کنیم اصول صحیح تغذیه‌ای رعایت شود و در وعده سحر و افطار مواد غذایی که برای آهن سازی لازم است مصرف کنند، مواد غذایی مانند اسید فولیک و ویتامین سی. افرادی که خون اهدا می‌کنند باید به مصرف فاکتورهای خون ساز غذایی توجه کنند. خون دادن خوب است و مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند. مصرف چای پررنگ پس از مصرف غذا توصیه نمی‌شود به دلیل اینکه منجر به این می‌شود که آهن جذب نشود.

* مصرف مکمل‌ها توصیه نمی‌شود

وی گفت: به هیچ عنوان مصرف مکمل‌ها توصیه نمی‌شود، و میتوان پروتئین و ویتامین را از وعده‌های غذایی روزانه دریافت کرد مگر در مواردی که فرد دچار بیماری باشد یا به دلایل خاص نیازمند مصرف مکمل باشد. مصرف بیش از حد مکمل‌ها باعث تضعیف سیتم ایمنی بدن می‌شود و در مواقعی منجر به نارسایی کبد خواهد شد.