یک فوق متخصص گوارش و کبد گفت: بیمارانی که دچار التهاب و عفونت در معده و یا اثنی عشر هستند و ماه هاست از بهبودی آنان می‌گذرد اگر بعد از چند روز روزه گرفتن برای این افراد مشکلی ایجاد نشد می‌توانند روزه داری را ادامه دهند.

به گزارش مرور نیوز، حمید اسد زاده عقدایی، فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: بیمارانی که دچار التهاب و عفونت در معده و یا اثنی عشر بوده‌اند و در حال حاضر درمان شده‌اند و ماه هاست از بهبودی آنان می‌گذرد و داروهایشان را با فاصله حدود ۱۲ ساعت مصرف می‌کنند، می‌توانند با مصرف داروهای خود در وعده سحر و افطار در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند.

این فوق متخصص گوارش و کبد افزود: اگر بعد از چند روز روزه گرفتن برای این افراد مشکلی ایجاد نشد می‌توانند روزه داری را ادامه دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: برخی از بیماران که در فاز فعال بیماری هستند مانند کسانی که زخم معده و اثنی عشر دارند و در حال درمان هستند، نباید روزه بگیرند.

اسدزاده درباره بیمارانی که یبوست‌های مزمن و شدید دارند و فقط با مصرف دارو وضعیت شان بهتر می‌شود، گفت: گرفتن روزه ممکن است یبوست این افراد را تشدید کند و دچار عوارضی شوند که در آینده برای آنان مشکل ساز باشد.

این فوق متخصص گوارش و کبد  افزود: روزه گرفتن برای برخی از بیماران دچار مشکلات گوارشی مانند کسانی که ریفلاکس دارند می‌تواند مفید باشد و از روزه گرفتن احساس رضایت کنند، اما این افراد باید مراقب باشند هنگام سحر و افطار یک جا حجم زیادی غذا نخورند و مواد غذایی را فاصله زمانی بخورند.

وی بیان داشت: این افراد هنگام افطار وعده غذایی سبک بخورند و از خوردن غذاهایی با مایعات زیاد اجتناب کنند و هنگام سحر نیز این افراد باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب کنند و یک تا دو ساعت پیش از اذان به تدریج غذا بخورند تا هنگام اذان حجم زیادی غذا وارد معده شان نشود.

 اسد زاده درباره افرادی که دچار بیماری‌های مزمن کبد و گوارش هستند، توضیح داد: در مورد افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون نارسایی و هپاتیت هستند باید فرد به فرد تصمیم گرفته شود و نمی‌توان یک دستور کلی برای همه این افراد صادر کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره بیمارانی که باید منظم دارو مصرف کنند و یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، گفت: ممکن است این افراد نتوانند گرسنگی طولانی مدت را تحمل کنند و روزه گرفتن برای آنها دردسر ساز شود، اما بیمارانی که یک نوبت دارو مصرف می‌کنند مانند کسانی که هپاتیت‌های ویروسی دارند اگر کبدشان به درجه نارسایی نرسیده باشد معمولا می‌توانند روزه بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره روزه داری بیماران کرونایی که بهبود یافته اند، توضیح داد: فردی که در فاز فعال بیماری کرونا قرار دارد نباید روزه بگیرد اما فردی که بیماری وی کاملا بهبود یافته اگر چند هفته از برطرف شدن علائم تنفسی و تب وی گذشته باشد می‌تواند روزه بگیرد.

از خوردن حجم زیادی غذا هنگام افطار و سحر بپرهیزید

اسد زاده درباره نکاتی که برای سلامت دستگاه گوارش هنگام روزه داری باید رعایت کرد، گفت: روزه داران هنگام سحر و افطار، به ویژه هنگام افطار نباید حجم زیادی غذا بخورند، زیرا این حجم غذا بلافاصله وارد معده شده و هورمون‌ها ترشح می‌شوند و باعث ضعف، سرگیجه، دردهای شکمی و بیرون روی در برخی از افراد می‌شود.

وی یا بیان اینکه در افطار غذاهای سبکی مانند سوپ مصرف شود،گفت: بعد از خوردن غذاهای سبک در افطار با فاصله زمانی یک یا دو ساعته، خوردن شام توصیه می‌شود؛ روزه داران باید از خوردن غذاهایی که حجم زیادی کربوهیدرات و قند دارد خودداری کنند.

این فوق تخصص  گوارش و کبد با اشاره به متداول بودن مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان، گفت: این خوراکی‌ها برای مصرف در این ماه مناسب نیست؛ زیرا هم از نظر رعایت بهداشت در پخت این شیرینی جات تردید وجود دارد و هم اینکه باعث احساس گرسنگی کاذب بعد از چند ساعت می شود.

اسدزاده درباره عوارض ویروس کووید ۱۹ بر سیستم گوارشی مبتلایان، اظهار کرد: اسهال، تهوع و استفراغ شایع‌ترین علائم گوارشی ویروس کرونا بر روی مبتلایان است.

وی با بیان اینکه عوارضی همچون التهاب مجاری صفراوی و بالا رفتن آنزیم های کبدی از علائم کمتر شایع ویروس کروناست، گفت  البته نمی توان این عوارض را از علائم قطعی کرونا عنوان کرد اما در تعدادی از بیماران این عوارض مشاهده شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به همین خاطر در دوران شیوع کرونا برای بسیاری از بیمارانی که با علائم گوارشی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند اما برای عوارض آنان علت مشخصی یافت نمی‌شود، باید احتمال ابتلا به کرونا نیز در نظر گرفته شود.

این متخصص با بیان اینکه بین شدت بیماری کرونا با بروز عوارض گوارشی در مبتلایان رابطه ای مشاهده نشده است، توضیح داد: مهمترین نکته درباره بیماری کرونا این است که نباید تصور کنیم این بیماری فقط یک بیماری تنفسی است و فقط علائم تنفسی افراد را بررسی کنیم.

وی  افزود: یعنی اگر بیماری علائم تنفسی نداشته باشد اما دچار اسهال، تهوع و استفراغ بدون دلیل باشد، باید احتمال ابتلا به کرونا را در وی بررسی کرد.