به گزارش سی ان ان با بررسی احتمال عدم کشف واکسن کرونا باید به تبعیت از توصیه متخصصان شهر‌ها را به آرامی از حالت تعطیلی خارج کرد.

به گزارش مرور نیوز، پایگاه شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی به بررسی احتمال عدم کشف واکسن بیماری کرونا و پیامد‌های آن پرداخته است؛ اتفاقی که در موارد دیگری رخ داده است.

براساس گزارش «سی ان ان»، به بن بست رسیدن تلاش‌ها برای کشف واکسن برخی از بیماری‌ها در گذشته این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که اگر واکسن کرونا کشف نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در نظر داشتن احتمال بدبینانه عدم کشف واکسن برای بیماری که تاکنون باعث اختلال در امور کشور‌های مختلف و دشواری‌های معیشتی میلیارد‌ها نفر را در سراسر جهان در پی داشته، به معنای پذیرش زندگی در کنار ویروس «کووید -۱۹» است.

بر اساس این گزارش، «در این صورت باید از توصیه متخصصان امر تبعیت کرده و شهر‌ها را به آرامی از حالت تعطیلی خارج کرد؛ در چنین حالتی انجام آزمایش به بخشی از زندگی ما مبدل می‌شود؛ اما باید توجه داشت که شیوع این بیماری می‌تواند هر سال بروز پیدا کند و آمار مرگ و میر را در جهان در سیری صعودی قرار دهد.»

نکته قابل توجه اینجاست که برخلاف کارشناسان پزشکی و بهداشتی که تجربه عدم کشف واکسن برای برخی از بیماری را دیده‎اند، تنها سیاستمداران هستند که با خوش بینی در مورد کشف واکسن کرونا صحبت می‌کنند؛ البته کارشناسان یک روزنه امید برای این بیماری می‌بینند؛ عدم جهش آن برخلاف بیماری‌هایی مانند ایدز و مالاریا که تاکنون واکسنی برای آنها کشف نشده است.

این کورسوی امید سبب شده تا بازه‌های زمانی متفاوتی برای کشف واکسن از یک سال تا چندسال توسط افراد مختلفی مانند «آنتونی فائوچی»، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و «کریس ویتیتی»، مشاور ارشد پزشکی انگلیس مطرح شود.

شناسایی ویروس ایدز در سال ۱۹۸۴ و اعلام پیش بینی کشف واکسن آن تا دو سال آینده اکنون به کارشناسان امر این هشدار را می‌دهد که نباید چندان خوش بینانه تاریخ یک سال تا یک سال و نیم را برای کشف واکسن تعیین کرد؛ چهار دهه از تاریخ مذکور گذشته و تاکنون ۳۲ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری ایدز جان خود را از دست دادند، اما واکسن این بیماری هنوز کشف نشده است.

نمونه دیگر ناکامی برای تولید واکسن بیماری «تب دنگی» است؛ این بیماری که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، سالانه ۴۰۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند، هنوز درمانی قطعی ندارد.

«سی ان ان»، می‎گوید «احتمال عدم کشف واکسن کرونا، ما را به سمت برنامه جانشین سوق می‌دهد؛ زندگی این ویروس در کنار ما در سال‌های آینده؛ درمان‌های موثری که تاکنون نیز معرفی شده‎اند، نباید این تصور را ایجاد کنند که این درمان‌ها می‌توانند از بروز عفونت در اجتماع جلوگیری کنند؛ پس زندگی ما در سال‌های آینده در صورت عدم کشف واکسن تا حدودی متفاوت از زندگی ما در گذشته خواهد بود و اگرچه تحول فاجعه باری را تجربه نمی‌کند، اما بازگشت به حالت عادی زمان بر می‌شود.»

به نظر می‌رسد تدوین قراردادی اجتماعی متناسب با هر جامعه برای مقابله با شیوع کرونا لازم به نظر می‌رسد؛ تغییراتی در فرهنگ عطسه و سرفه، دورکاری، کار در خانه و ... از جمله تغییرات خواهند بود؛ البته مسئولیت شخصی افراد در این حالت بسیار افزایش می‌یابد.

این روش دشواری‌هایی در کشور‌های فقیر، جوامع در حال توسعه و جوامع مهاجرپذیر دارد؛ اما در نهایت داشتن سیستم بهداشت عمومی کاملا حیاتی به نظر می‌رسد؛ بنابراین باید زمستان هر سال منتظر شیوع بیماری و بازگشت محدودیت‌ها باشیم؛ گذشت زمان نشان داده که ایمنی گله‌ای راهکار موثری برای مقابله با این بیماری است.

«سی ان ان»، در پایان می‎نویسد «با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به پول هنگفت موجود، علاقه وافر و مشخص بودن هدف، کشف و تولید واکسن کرونا خیلی دور از دسترس نباشد؛ هرچند تعیین بازه زمانی ۱۸ ماهه به نظر خوش بینانه می‌رسد.»