محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به ساخت کیت تشخیص مولکولی کرونا شدند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر کیتی را طراحی کردند که می‌تواند در عرض ۵۵ دقیقه  ویروس کرونا را تشخیص دهد امیر عباس اسماعیل‌زاده مدیر شرکت دانش‌بنیان سازنده کیت تشخیص کرونا گفت: این شرکت، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ در خصوص بیماری سرطان در زمینه تشخیص و درمان آغاز کرد.

وی بیان کرد: تمرکز اصلی شرکت روی سه سرطان شایع شامل سرطان ریه، پستان و کولون  است و قصد طراحی کیت‌های تشخیصی برای آنها داریم. به دلیل شیوع بیماری کرونا ، تمامی فعالیت‌های خود را در زمینه سرطان کنار گذاشتیم و به سرعت در صدد پیدا کردن راهی برای تشخیص این ویروس برآمدیم.

به گفته اسماعیل‌زاده؛ با پژوهش‌های شبانه‌روزی توانستیم کیتی مولکولی به روش   real-time pcr طراحی کنیم که بتواند در کمترین زمان و با کمترین میزان ویروس کرونا را در مخاط بیمار شناسایی کند.  بعد از طراحی و ساخت کیت‌های مورد نظر درخواستی به اداره تجهیزات پزشکی فرستاده شده و طبق مقررات اداره کل تجهیزات پزشکی، طی نامه‌ای کیت مورد نظر را به انسیتو پاستور ببرای  بررسی کمی و کیفی تحویل دادیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاییدیه کیت تشخیص مولکولی توسط انستیتو پاستور را اخذ کردیم و آن را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارسال کردیم؛ اکنون در حال اخذ مجوز تولید هستیم تا بتوانیم بعد ازآن به تولید انبوه برسیم.  تا کنون از کشورهای مختلف مانند آذربایجان، ترکیه، رومانی، اسپانیا و انگلستان پیشنهادهایی برای صادرات داشته‌ایم که در حال اقدام جهت اخذ ce اروپا جهت صادرات هستیم.

اسماعیل‌زاده مطرح کرد: این کیت نه تنها می‌تواند روند تشخیص را در کشور سرعت ببخشد، بلکه می‌تواند ارزآوری بسیار زیادی را برای کشور داشته باشد. دقت کیت‌های طراحی شده در این شرکت بین ۲,۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از کیت‌های وارداتی است.

وی با بیان اینکه ساخت کیت‌های مولکولی در این شرکت، به روش LAMP است، خاطر نشان کرد: همه افراد می‌توانند در آزمایشگاه‌های غیرتخصصی نیز این تست را با کیتی که طراحی کرده‌ایم، انجام دهند. فرد بزاق خود را در داخل کیت ریخته و پس از گرمادهی به مدت یک ساعت، با تغییر رنگ می‌توان به مثبت و منفی بودن COVID-۱۹  پی ببرد.