رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: 41 میلیارد تومان از عواید موقوفات در قالب نیات واقفان در سال جاری هزینه شده است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی اظهار کرد: 27 هزار محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته قرآن در سال جاری و به همت سازمان اوقاف برگزار شده است.

وی افزود: 700 جلسه تفسیر در طول ماه رمضان و مناسبت‌های مذهبی در بقاع متبرکه و برگزاری مسابقات قرآنی از سطح شهرستان تا بین‌المللی با حضور 2 میلیون و 500 هزار نفر از دیگر اقدامات صورت گرفته هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه از بین شرکت‌کنندگان در این مسابقات 750 نفر از خواهران و برادران در مسابقات کشوری حضور دارند، گفت: همچنین سالانه یک میلیون جلد قرآن کریم در چاپخانه سازمان اوقاف به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد: یک میلیون و 500 هزار نفر حافظ در سطوح مختلف تاکنون توسط سازمان اوقاف تربیت شده‌اند همچنین در نظر داریم برای پنج سال آینده دو میلیون نفر حافظ قرآن تربیت کنیم.

محمدی با بیان اینکه 25 هزار نفر در فضای مجازی با مجموعه اوقاف مرتبط هستند تا به جمع حافظان قرآن بپیوندند، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم قرآنی اوقاف با 22 دانشکده و 6 هزار و 500 نفر دانشجو در سراسر کشور فعال است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اعزام مبلغ از حوزه‌های علمیه قم و شهرهای مختلف یکی دیگر از وظایف سازمان اوقاف است و در همین راستا طی سال جاری 19 هزار نفر اعزام شده‌اند که برای هر یک از آنها پرونده‌ای تشکیل شده و ارزیابی لازم در مورد هر مبلغ صورت می‌گیرد.

این مسؤول تصریح کرد: هزار و 300 نفر مبلغ در بقاع متبرکه برای اقامه نماز جماعت، پاسخگویی به سؤالات شرعی و برپایی خیمه معرفت حضور دارند.

محمدی افزود: امسال در مساجد سراسر کشور، بقاع متبرکه و هیأت‌های مذهبی 148 هزار جلسه در مناسبت‌های مختلف به همت سازمان اوقاف برگزار شده و از محل اجرای نیات واقفان که جزو تکالیف شرعی سازمان اوقاف است، اقدامات خوبی صورت گرفته و برای حسن انجام کارها، بخش‌های نظارتی در این زمینه توجه کافی دارند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تلاش برای گسترش فرهنگ قرآن، تعزیه‌داری و برگزاری مراسم مختلف جزو فعالیت‌های این سازمان به شمار می‌رود، گفت: 41 میلیارد تومان از عواید موقوفات در قالب نیات واقفان در سال جاری هزینه شده است.

وی افزود: کمک به مستمندان، درمان بیماران و ازدواج جوانان به مبلغ 18 میلیارد تومان، کمک به حوزه‌های علمیه حدود 8 میلیارد تومان و 6 میلیارد تومان برای درمان بیماران از فعالیت‌های سال جاری سازمان اوقاف هستند.

محمدی با بیان اینکه موقوفات درمانی در سراسر کشور وجود دارند، ادامه داد: 25 درصد مراکز درمانی کشور موقوفه هستند که شامل 130 بیمارستان می‌شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: 25 هزار نفر دانش‌آموز و دانشجو از حمایت‌های سازمان اوقاف و از محل عواید موقوفات بهره‌مند می‌شوند، همچنین در سال جاری به 390 خانواده برای ازدواج جوانان کمک شده است.

وی بیان کرد: از محل عواید موقوفات در سال جاری، 950 نفر برای نخستین بار به عتبات عالیات و هزار و 150 نفر به مشهد مقدس اعزام شده‌اند.

محمدی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگداشت امامزادگان و معرفی شخصیت آنها در مناسبت‌های مختلف توسط سازمان اوقاف گفت: در زمینه استیفای حقوق موقوفات از متصرفین و دعواهای حقوقی و اخذ سند رسمی اقدامات جدی صورت گرفته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تا 88 بر اساس اسناد رسمی در سال 200 موقوفه به طور میانگین به ثبت می‌رسید ولی از سال 89 تاکنون به طور میانگین 2 هزار و 500 مورد وقف صورت می‌گیرد که این امر نشان‌دهنده اعتماد مردمی و تلاش مدیران سازمان اوقاف است البته به وضع موجود راضی نیستیم و تلاش می‌کنیم تا اوقاف در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

وی ضمن تشکر از آیت‌الله نوری همدانی به دلیل ارائه درس خارج وقف ادامه داد: در نظر داریم محتوای این دروس را در قالب‌های نوشتاری و صوتی، به سراسر کشور ارسال کنیم تا مورد استفاده قرار گیرد.